שטייניץ: קיים חשש מהאפטר שוק של הנעשה בדובאי

שר האוצר ב"פגוש את העיתונות": "אנו לא רואים השלכות מאקרו כלכליות על ישראל" ■ "עד היום התנגדתי לעסקת שליט ללא בחינת שיקולי הביטחון הלאומי לטווח ארוך" ■ על הקפאת ההתנחלויות: "העברנו את הכדור לפלסטינים, נראה אם יש להם מספיק שכל וכוח לקבל את זה"

שר האוצר, יובל שטייניץ התארח הערב (שבת) בתוכנית פגוש את העיתונות בערוץ 2, והתייחס לאפשרות לעסקה קרובה לשחרורו של החייל השבוי, גלעד שליט "אני לא חושב שיש עדיין עסקה. בכל מקרה זו תהיה החלטה קשה מאד, השיקולים של הביטחון הלאומי לטווח ארוך צריכים להלקח בחשבון גם בתקופה כזו. עמדתי ידועה לא צריך לקיים את העסקה בכל מחיר ויש לעשותה תוך לקיחת שיקולים של ביטחון לאומי לטווח ארוך. בכל ההצעות הקודמות לעסקה התנגדתי וגם כעת אתקשה לתמוך בעסקה".

"הסיטואציה שנקלענו אליה מפתיעה. בשנות ה-70 וה-80 היינו נתונים לניסיונות סחיטה ולא נפלנו בהם. אנו צריכים לשאול עצמנו איך אנו נוהגים כאומה, איזה דיון ציבורי אנחנו מנהלים, קשה ככל שיהיה, כשחייל נופל בשבי".

"אנו עוד לא יודעים איך העסקה תהיה, רה"מ מסתכל על הסוגיה בפרספקטיבה שונה מכל שר או חבר כנסת. המדיניות שלו בתחום המדיני בטחוני יוצא מן הכלל. כולנו מתים לראות את גלעד בבית, אבל החשש הוא שהעסקה תתן לטרור רוח גבית ואנו נעמוד בפני פעולות טרור חוזרות ונשנות. לנגד עיני התומכים בעסקה יש טיעונים מאוד לגיטימיים. אני נוטה להתנגד בגלל ההשלכות השליליות, אבל אני מאוד מבין את התומכים בה".

"בעסקת הקפאת ההתנחלויות, צריך לתת לרה"מ מינימום של תמרון מדיני. ייתכן שהקפאת ההתנחלויות היתה בלתי נמנעת. אם הפלסטינים לא יושיטו יד לידינו המושטת, אני מניח שאנו נשוב ונלך אחורה".

"הניתוח שלי - אבו מאזן סובל מחולשה כרונית, אני לא בטוח שהוא רוצה או יכול להיכנס למשא ומתן ולהכיר במדינה יהודית. לנו באמת יש כוונה בממשלה לנסות ולהגיע להידברות עם אבו מאזן. אך מהצד השני אנו רואים חולשה והתלהמות, אני באמת מקווה שישנה כיוון - הכדור בידיים שלו, אם לא - תוך חודש חודשיים נצטרך לשקול מחדש את עמדתנו. אם התשובה למחוות שלנו תהיה כתף קרה והמשך ההתלהמויות - נשקול מחדש עמדתנו. העברנו את הכדור לפלסטינים, נראה אם יש להם מספיק שכל וכוח לקבל את זה. ההקפאה היא הקפאה. אם הצד השני ימשיך בסרבנותו, זה טריוויאלי שנשקול מחדש את עמדתנו הנדיבה".

"כל מנהיג ודאי ראש ממשלה, צריך שיהיו לו שיקולי אידיאולוגיה. יש לנו ראש ממשלה נחוש וטוב. בואי נמתין להסדר, כרגע אני לא רואה רצון להידברות ולבוא לקראתנו. יש גם הישגים של הבנה והכרה לניסיונות ישראל מצד הקהילה הבינלאומית בחודשים האחרונים, אך צעד לקראתנו מצד הפלסטינים עדיין אין".

בהתייחסו למשבר החוב של דובאי שפרץ בסוף השבוע האחרון אמר שר האוצר: "אנו לא רואים השלכות מאקרו כלכליות על ישראל, אבל החשש הוא מהאפטר שוק". והוסיף, "אנחנו עוברים את המשבר, אמנם אנחנו בתחילת ההתאוששות, אך הכוונה שלנו לייצר יתרון יחסי לכלכלת ישראל. היום מבינים שהתקציב הדו שנתי, עסקת החבילה, ותוכניות החילוץ עזרו למשק שלנו לצאת מהמשבר. עדיין יש מחלוקות בין מקבלי ההחלטות, אך אני מקווה ששיתוף הפעולה יימשך - כי הוא טוב למשק".