"נתוני המכירות בארה"ב יאפילו השבוע על המשבר בדובאי"

רון אייכל, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, מעודד מהמכירות החזקות ב"יום שישי השחור" וממליץ לקחת את משבר דובאי "בפרופורציה הנכונה"

"בעונת החגים בארה"ב, נתוני המכירות בחנויות חשובים מאוד וזה יהיה הסיפור המרכזי של השבוע. הלך הרוח המרכזי יגיע מהחנויות של וול מארט ובסט ביי. אם הרשתות הקמעונאיות יוציאו נתונים טובים על קצב המכירות, זה יספק תמיכה לשווקים. אם המכירות לא יהיו טובות, דובאי רק תעכיר את האווירה". את הדברים האלה אומר היום (א') בשיחה עם "גלובס" רון אייכל, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, לקראת שבוע מסחר עמוס למדי בשווקים הפיננסיים.

מצד אחד, משבר החוב בדובאי ממשיך לככב בכותרות למרות שהתגובה בוול סטריט ביום שישי לא הייתה כה חריפה, ושוקי המניות סגרו בירידות של עד 1.7%. מנגד, במהלך סוף השבוע החלו לזרום דיווחים חיוביים על קצב המכירות בחנויות לרגל החגים בארה"ב. עונת הקניות החלה בסוף השבוע לרל חג ההודיה (מה שמכונה "יום שישי השחור") ותמשיך בתקופה הקרובה עם הקניות למתנות חג המולד.

"את הסיפור של דובאי צריך לקחת בפרספקטיבה נכונה", אומר אייכל. "אין כאן אירוע מאקרו כלכלי עולמי אלא אירוע פיננסי עולמי שלא משנה במיוחד את המצב הכלכלי, כיוון שדובאי נמצאת בפינה מסוימת על כדור הארץ שהשווקים הפיננסיים לא נותנים לה חשיבות יתרה".

אייכל סבור כי הבעיה המרכזית היא בתפיסת הסיכון של הגופים הפיננסיים, שכן משבר דובאי מוכיח שהבנקים בעולם לא הפיקו לקחים מהמשבר. "גם השנה המשיכו הבנקים להלוות סכומי עתק לדובאי", אומר אייכל. "עדיין לא יצאנו ממשבר הסאב-פריים, מחיר הנפט לא בשיאו, הנתונים הכלכליים של דובאי הרבה פחות טובים ממה שהיו בשנים האחרונות - ובכל זאת הבנקים הלוו לה סכומי עתק ברמת סיכון גבוהה. זה מה שמפריע במשבר הזה; תפיסת הסיכון לא השתנתה. אין הפקת לקחים".

"הצרכן האמריקני חשוב יותר מדובאי"

אז מה צפוי למשקיעים השבוע? ובכן, אייכל מעריך כי במוקד העניינים יעמדו המכירות בארה"ב ולפי הדיווחים נראה כי עונת המכירות השנה חזקה יותר מזו של השנה שעברה, אז היה המשבר הכלכלי בשיאו. סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת היום כי האמריקנים מסתערים על מסכי טלוויזיה HD, צעצועים לילדים ומחשבים, בעוד שההנחות של הרשתות הגדולות מפתות אותם לקנות עוד ועוד. חברת המחקר ShopperTrak בארה"ב מדווחת כי המכירות עלו עד כה ב-0.5% בהשוואה לאשתקד, והסתכמו ב-10.7 מיליארד דולר.

"הנתונים של יום שישי השחור בסך הכל טובים עד כה, וזה יותר מעניין מדובאי", מוסיף אייכל. "יותר חשוב מה קורה לצרכן האמריקני מאשר המגדלים בדובאי. אם הצרכן האמריקני יציג התחזקות בהוצאה זה חשוב וחיובי ויאפיל על המשבר בדובאי".

המכירות ברשתות הקמעונאיות משליכות ישירות על הצריכה הפרטית, אשר מהווה כ-70% מסך צמיחת התמ"ג בארה"ב. הכלכלה האמריקנית צמחה ב-2.8% ברבעון השלישי של השנה - לראשונה מזה יותר משנה.

גורם חשוב נוסף המשפיע על הצריכה הפרטית הוא שוק העבודה האמריקני. ביום שישי יפורסמו נתוני התעסוקה לחודש נובמבר, נתונים חשובים שמדי חודש משפיעים על שוקי המניות, האג"ח, הסחורות והדולר. לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים בוול סטריט, מספר המשרות שייגרע משוק העבודה בחודש נובמבר יעמוד על 120 אלף בלבד - המספר הנמוך ביותר מזה כמעט שנתיים. לצורך ההשוואה, בחודש ינואר השנה נגרעו יותר מ-700 אלף משרות ומאז החל מספר זה לרדת בהדרגה. שיעור האבטלה צפוי להיוותר על 10.2% בנובמבר, והוא לא צפוי לרדת בחודשים הקרובים.

"זה טוב שיש ירידה בכמות המשרות הנגרעות", אומר אייכל. "בתחילת 2010 נראה תחילה של יצירת מקומות עבודה בארה"ב, אך אנחנו עדיין רחוקים מהתאוששות בשוק העבודה. שוק זה גדל ב-1.8 מיליון משרות מדי שנה, כך שאנו צריכים לראות יצירה של 150 אלף מקומות עבודה חדשים מדי חודש כדי לעצור את העלייה בשיעור האבטלה. זה אמור לקרות ברבעון השני של 2010, לכל המוקדם".