צו מניעה נגד ניתוק גמלאי חברת חשמל מהסכמי השכר

יו"ר הוועד מיקו צרפתי: "זו החלטה שערורייתית, היא תגרום נזק אדיר לגמלאים"

מכה להסתדרות ולוועד העובדים של חברת החשמל: רשות השיפוט של ההסתדרות הוציאה הבוקר (ב') צו מניעה האוסר זמנית על האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ועל המזכירות הארצית של עובדי חברת החשמל, לנהל מו"מ או לחתום על כל הסכם שעשוי להיות לו השלכות ישירות או עקיפות על הפנסיה של גמלאי החברה.

החלטת רשות השיפוט התקבלה בעקבות עתירה שהגיש אתמול ארגון גמלאי חברת החשמל, באמצעות עו"ד יוסי כץ, כנגד הצעה שהגישו למשרד האוצר יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ויו"ר ועד העובדים בחברה, מיקו צרפתי. על פי ההצעה, גמלאי חברת החשמל ינותקו לראשונה מהסכמי השכר בחברה ולא ייהנו עוד מזחילת שכר גם לאחר פרישתם, וזאת בתמורה להצמדת הגמלה למדד ובתוספת 2%.

ההצעה של עיני ושל צרפתי הוגשה לאוצר כהצעת פשרה, במסגרת סכסוך העבודה שהוכרז על רקע דרישת הנהלת החברה ומשרד האוצר להפחית 6 מיליארד שקל מההתחייבויות הפנסיוניות של עובדי חברת החשמל. ההצעה אמורה הייתה להקטין את הסכום שבמחלוקת, כאשר על הסכום שנותר יתקיים מו"מ נפרד. יצוין כי ההסתדרות הסכימה בעבר לנתק את כלל גמלאי המגזר הציבורי מהסכמי השכר של עובדי המגזר, אולם החלטה זו לא נגעה לגמלאי חברת החשמל.

גמלאי חברת החשמל זעמו על כך שנציגי העובדים וההסתדרות מנהלים מו"מ בסוגיה הנוגעת אליהם, מבלי להיוועץ עימם וזאת בניגוד לכאורה לסיכומים קודמים. על פי העתירה, הגמלאים נאלצו לקרוא על ההצעה מעל דפי העיתון. מיכה דונייבסקי, יו"ר ועד גמלאי חברת החשמל בצפון, אמר כי "הגמלאים החליטו לקחת את גורלם לידיהם והם אינם מוכנים שמו"מ כה גורלי לגבי עתידם יתנהל מאחורי גבם".

יו"ר ועד העובדים, מיקו צרפתי, זעם על ההחלטה בשיחה עם "גלובס": מבחינתי זו החלטה שערורייתית. הם לא יודעים על מה הם מחליטים, אין לזה שום הצדקה ומי שהגיש את התביעה הזו יכול לעשות רק נזק אדיר לגמלאים. התביעה הזו הוגשה ממניעים אישיים ואני בטוח שהיא תידחה ברגע שיתקיים על כך דיון. לצערי אנו חיים במערכת שבה כל אחד יכול לתבוע ולתקוע תהליכים".

ההסתדרות מסרה בתגובה: "רשות השיפוט נתנה צו זמני לשבוע למתן תגובה - ואנו נגבש את תגובתנו ונגיש אותה לרשות".