השופטת שדנה בתביעת חברת החשמל נגד בכיר שלקח שוחד פסלה את עצמה

השופטת תמר שרון-נתנאל גילתה כי בינה לבין יועמ"ש החברה נוצר קשר, ופסלה את עצמה לבקשת הנתבעים ■ הנתבעים זועמים על כך שהשופטת לא יידעה אותם על כך שהכירה את עו"ד דודו יהב כבר בעת הגשת התביעה

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, תמר שרון-נתנאל, פסלה עצמה מלדון בתביעת הענק, שהגישה חברת החשמל נגד בכיר בחברה שהורשע בשוחד וגורמים נוספים, בשל קשר בעל "מימד אישי", כהגדרתה, שהתפתח מאז הגשת התביעה בינה לבין עו"ד דודו יהב, היועץ המשפטי של חברת החשמל. הנתבעים זועמים על כך שהשופטת לא יידעה אותם כי היא הכירה את יהב כבר בעת הגשת התביעה - עובדה שגם היא התבררה רק כעת.

כהן, מנהל אגף האספקה לשעבר, הורשע בקבלת שוחד עבור הטיית מכרזים של חברת החשמל לחברת "חשמל הצפון", שבבלות רוני ריטבלט ונעים טוקאן, שהורשעו במתן שוחד. חברת החשמל הגישה לפני חודשים אחדים תביעה אזרחית על סך כ-20 מיליון שקל נגד השלושה ונגד גורמים נוספים, בטענה שהטיית המכרזים גרמה לה נזקים כספיים כבדים.

מימד אישי

ביום רביעי שעבר הגיעו ריטבלט וכהן, המרצים מאסר בפועל, לבית המשפט לצורך מתן עדות. ואולם, בפתח הדיון הפתיעה השופטת שרון-נתנאל את הצדדים כשסיפרה על קשריה עם בכיר בחברת החשמל. כשפרקליטו של כהן, עו"ד גיל עשת, שאל לזהותו של הבכיר - השיבה השופטת כי מדובר בעו"ד יהב.

ליהב קשר הדוק לתיק: הוא מוזכר בכתב ההגנה שהגיש כהן לפני חודשים אחדים, והמחלקה המשפטית בראשותו היתה מעורבת במכרזים נשוא התביעה. כמו כן, כשחברת החשמל ביקשה להטיל צו עיקול על נכסי הנתבעים, היא צירפה התחייבות לפצותם על נזקים שייגרמו להם על-ידי הצו אם "תיפסק התובענה או יפקע הצו מסיבה אחרת" - התחייבות עליה חתם יהב.

ביוני השנה נענתה השופטת לבקשה והטילה עיקולים זמניים על נכסי הנתבעים עד לסך של 20 מיליון שקל. ברביעי שעבר היה אמור להתקיים דיון בנושא העיקולים, אולם אז סיפרה השופטת על קשריה עם יהב, ששמו נעדר משום מה מהפרוטוקול.

"הבאתי לידיעת הצדדים", כתבה השופטת, "כי קיימת היכרות רחוקה, דרך צד שלישי, ביני לבין בכיר בחברת החשמל. רק לאחרונה, לאחר מתן ההחלטות, שניתנו על-ידי בתיק זה...בשל אירועים שקרו, גם נוסף מימד אישי להיכרות. לא מדובר בהיכרות הדוקה או אינטימית, אולם כאמור, יש לה, כיום, מימד אישי, שלא היה בעבר". שרון-נתנאל ציינה כי למרות כל האמור, "מבחינתי, אין כל בעיה שאדון בתיק", אולם לאחר שפרקליטי הנתבעים אמרו כי לדעתם עדיף שתפסול עצמה - היא עשתה כן.

"טעם לפגם"

פרקליטו של כהן, עו"ד עשת, מסר כי "טוב עשתה השופטת כשהודיעה על נגיעה אישית בינה לבין יהב. עם זאת, מראית פני הצדק מחייבת בשלב זה אף לבטל את צו העיקול שהוטל במעמד צו אחד ולקיים דיון מחודש במעמד הצדדים".

פרקליטו של ריטבלט, עו"ד שלומי אביטן, אמר: "אני לא חושב שהשופטת פעלה בזדון, אבל יש כאן טעם לפגם. השופטת היתה צריכה להודיע לנו מההתחלה על זה שיש לה עם יהב 'היכרות רחוקה' ולתת לנו להבין מה זה 'רחוקה'. במרוצת הדרך היו המון תחנות שבהם היא היתה צריכה להודיע לנו על היכרותה עם דמות כה מרכזית בתיק, ולאפשר לנו להימנע מלהביא את הלקוחות שלנו מהכלא לחינם".

הנהלת בתי המשפט מסרה בתגובה: "בדיון הסב ביהמ"ש את תשומת לב הצדדים לקיום היכרות עם מי מטעם אחד הצדדים בתיק. ההחלטות שניתנו בתיק ביוני ובאוגוסט, ניתנו בעת שלא היה קשר אישי בין השופטת לאותו גורם".