שנתיים אחרי הסכם פנסיית חובה לשכירים: האוצר מקדם חוק דומה גם לעצמאים

בכוונת האוצר לחייב את העצמאים לחסוך לפנסיה עד ל-10% משכרם בעתיד - החל מ-2011

משרד האוצר משלים את הקמת מעטפת החובה לחיסכון לפנסיה לכל העובדים בישראל. כשנתיים לאחר שהוחל הסכם פנסיה חובה לאוכלוסיית השכירים, הודיע היום (ב') שר האוצר, יובל שטייניץ, כי בכוונתו להציג בקרוב תזכיר חוק שמסדיר את נושא החיסכון לפנסיה של ציבור העצמאים. כוונה זו של האוצר פורסמה לראשונה ב"גלובס".

לדברי שטייניץ, "במשבר האחרון ראינו מה קרה במקומות בהם הציבור התמקד ברכישה ולא בחיסכון. בישראל הייתה תמיד תודעת חיסכון וכעת אנו מתגברים את התודעה עם הוספת העצמאים לחיסכון הפנסיוני. זהו מהלך ארוך טווח ונראה את פירותיו עוד 15-20 שנה, כשהעצמאים של היום יזכו לפנסיה. המטרה ברורה - לאפשר לעצמאים להזדקן בכבוד".

יהודה טלמון, נשיא לה"ב (לשכת ארגוני העצמאיים), סיפר כי "ראיתי דוגמאות של עורכי דין שחיו ברמת חיים גבוהה והגיעו לפנסיה ללא כל הכנסה ונאלצו לפנות לקרן גמ"ח. הכוונה טובה והרצון טוב אך יש עוד לדון בפרטים", אמר. עוד הוסיף טלמון כי "זהו צעד ראשון חשוב, אך לא האחרון, לטיפול ברשת הביטחון הפנסיונית של העצמאים. אני רוצה המשך בטיפול בדמי אבטלה לעצמאים והגדלת התקרה להפקדות של העצמאים".

לפי נתוני הלמ"ס והביטוח הלאומי יש בישראל 300-400 אלף עצמאים, המהווים כ-12% מכוח העבודה המקומי, כשחלק ניכר מהם אינו חוסך כיום לפנסיה. על פי תזכיר החוק, החל משנת 2011 יחויב כל עצמאי שהכנסתו החודשית עולה על מחצית השכר הממוצע במשק (כ-4,000 שקל לחודש כיום) להפקיד כספים לקופת גמל לקצבה, בשיעור שיועלה בהדרגה במדרגות של 4% מדי שנה ויעמוד בשנת 2015 על 20% מההכנסה העולה על מחצית השכר הממוצע במשק ועד לשכר הממוצע במשק. כלומר, ב-2015 יחויבו העצמאים להפריש 10% משכרם עד לשכר של כ-8,000 שקל לחודש (96 אלף שקל לשנה) - למול הפקדות מעביד ועובד ללא רכיב הפיצויים המהווה כ-8.33% נוספים משכרו המבוטח של השכיר. מדובר בסכומים חודשיים אולם חובת הפנסיה לעצמאים תהיה ברמה שנתית - כלומר לפי ההכנסות השנתיות של העצמאי.

כמו כן, באוצר ובארגוני העצמאים הגיעו להסכמה כי חובת ההפקדה תחול על עצמאים בגילאי 21-60 ולא תכלול את מי שכבר מקבל פנסיה בגובה של שכר מינימום או עצמאי שעובד גם כשכיר. עם זאת, מי שכבר יהיה בן 55 במועד תחילת החוק יהיה פטור מחובת ההפקדה. כמו כן, מי שכבר מקבל קצבה בסכום העולה על 3,850 שקל, פטור אף הוא מחובת ההפקדה.

מחלוקת בנוגע להטלת סנקציות

בנוסף, חובת החיסכון לפנסיה תתייחס רק לרכיב החיסכון והעצמאים לא יחויבו לרכוש כיסויים ביטוחיים למקרי מוות או נכות בדומה לשכירים. עם זאת, האוצר לא משנה את תקרת הטבות המס הקיימות לעצמאים כיום.

האוצר וארגוני העצמאים טרם הגיעו להסכמות בשורת נושאים, בהם הסנקציות שיופעלו כנגד עצמאים שלא יחסכו לפנסיה במסגרת הפנסיה חובה. בעוד שהאוצר רוצה לקבוע אחריות פלילית כנגד מי שלא יעמוד בהוראות החוק, העצמאים מתנגדים לכך. *