מפכ"ל המשטרה: "נזקי הפשיעה במדינה מוערכים ב-30 מיליארד שקל"

דודי כהן בכנס העיתונות באילת: "נזקי התאונות במדינה מוערכים ב-10 מיליארד שקל; משטרת ישראל יכולה באופן ישיר להשפיע על הכלכלה, לגרום לכך שהמדינה תהיה פתוחה לכלכלה העולמית ולעודד השקעות"

"נזקי הפשיעה במדינה מוערכים בסכום של 30 מיליארד שקל בשנה לפחות" - כך אמר מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב דודי כהן, בדיון בכנס העיתונות באילת.

לדברי כהן, "נזקי התאונות במדינה מוערכים ב-10 מיליארד שקל. משטרת ישראל יכולה באופן ישיר להשפיע על הכלכלה ולגרום לכך שהמדינה תהיה פתוחה לכלכלה העולמית, לעודד השקעות, שיהיו לה נורמות כלכליות ברורות. משטרת ישראל יודעת לעבוד על פי תוכנית בהיבט מנהיגותי ולהביא לשינוי מהותי. מול ההיבט הכלכלי והנזק הכלכלי של מיליארד שקל לכל אחת מחמש השנים הבאות, המדינה מסוגלת להוריד את עקומת הפשיעה לכל הפחות ב-50%".

כהן קרא לממשלה ואמר, "הגיע הזמן לשים את משטרת ישראל במקום אחר בסדר העדיפויות, כי רק אנחנו מסוגלים לומר מה הולך להיות כאן ב-2015 וב-2024 וכל המערכות חייבות להתארגן על זה". לדבריו, "משטרת ישראל היא חדר המיון של החברה הישראלית, בכל מקום שיש כישלון מערכתי שהמדינה צריכה להתערב זה מגיע למשטרת ישראל".

המפכ"ל נתן כדוגמא את תופעת השכרות בקרב בני נוער אתיופים ברחובות ואמר כי הטיפול בנושא חייב להיות מערכתי.

רנ"צ כהן התייחס גם ליחסי העיתונות והמשטרה: "התקשורת היא גורם מרכזי בכל הנוגע לאמון הציבור במשטרה, לכושר ההרתעה שלה ומשפעה ישירות על דימוי השוטרים", אמר המפכ"ל בנאומו בפתח פאנל שעסק ביחסי המשטרה והתקשורת.

בנאום התייחס רנ"צ כהן לרפורמה המתוכננת בתחום הוצאת צווי איסור הפרסום. בקרוב לדבריו תצא הרפורמה לפועל במסגרתה ישתנה כל תהליך ההתייחסות על הצווים האוסרים להוציא פרטים מתוך חקירות משטרה.

עם תחילת החקירה, יוציא צו החקירה צו איסור פרסום, במעמד צד אחד. שבוע אחר כך, יתקיים דיון בנושא במעמד התקשורת ואחר כך מדי שלושה חודשים, תהיה בחינה מחודשת של הנושא. "אין לנו כוונה מוכוונת מלמעלה להביא למצב של השהייה בצו איסור הפרסום", אמר המפכ"ל, "בחקירות עם הד ציבורי גם המפכ"ל מתערב בהוצאת הצו". לדבריו, "צוות חקירה שפותח בחקירה חייב שקט תקשורת הוא חייב לעבוד ברוגע ובשקט בלי לחץ, בלי שדברים יעלו בתקשורת. לכן זה נושא שבא לידי ביטוי בעבודת מטה שנמשכה קרוב ל-3 שנים".

לדברי כהן, "עבודת המשטרה היא נדבך מרכזי בעבודת התקשורת שעוסקת השכם והערב בסוגיית החקירות. כולנו מודעים לציפייה לפענוח פרשיות ולשיתוף התקשורת בניהול חקירות, אבל יש תהליכי חקירה מורכבים. ולכן כל פרשייה מצריכה אורך נשימה, חיזוק ראייתי ובסיס חקירתי, לכן המבחן הוא מבחן התוצאה. התקשורת חייבת להיות סבלנית ולא להאיץ במשטרה. למרות זכות הציבור לדעת, המשטרה והתקשורת חייבים לעבוד יד ביד בשקיפות כדי להגיע לחקר האמת ולהגיע למצב שהציבור יקבל את מה שמגיע לו".

המפכ"ל מנה את האתגרים העומדים בפני המשטרה ואמר, כי שנת 2010 תעמוד בסימן המלחמה בפשיעה החמורה.