שטייניץ: "ראשי ה-IMF אמרו לנו כי הם באו ללמוד מישראל"

שר האוצר בכנס כלכלי: "ראש המשלחת של קרן המטבע הבינלאומית אמר שהשנה הם לא באו רק ללמד אותנו - הם רוצים ללמוד מההתמודדות המוצלחת של ישראל עם המשבר" ■ "נראה כי ישראל תצא מהמשבר עם פגיעות פח אך ללא פגיעות בשילדה"

"אני מגיע לכאן ממשרד האוצר, מפגישה עם משלחת של קרן המטבע הבינלאומית (imf). ראש המשלחת אמר לנו כי 'אני רוצה להדגיש שהשנה לא באנו רק ללמד אתכם, אלא באנו ללמוד מכם, ללמוד מההתמודדות המוצלחת של ישראל עם המשבר'". כך אמר היום (ג') שר האוצר יובל שטייניץ בכנס כלכלי שהתקיים בת"א.

שר האוצר הוסיף, כי "החוכמה ביציאה מהמשבר היא לצאת בכמה שפחות נזקים, כעת נראה כי ישראל תצא מהמשבר עם פגיעות פח אך ללא פגיעות בשילדה", לדבריו. "יחס החוב תוצר במדינות רבות ובהן גם ארה"ב עלה על 100%, ובישראל חלה עלייה של 0.9% מ-78% ל-78.9%. בשעה שרוב המדינות הקטנות והבינוניות בעולם המפותח ירדו בדירוג האשראי לפחות על ידי אחת מחברות דירוג האשראי, אנחנו הצלחנו לשמור על דירוג האשראי".

שר האוצר התייחס לפעולות שננקטו בישראל להתמודדות עם המשבר: "התקציב הדו-שנתי, עסקת החבילה בין הממשלה ההסתדרות והמעסיקים במשק, זו לא היתה עסקה פשוטה, עובדה שלא היתה כזו ב-25 השנה האחרונות, אך היה לה תפקיד חיוני בצליחת המשבר".

"ההבדל ביננו לבין העולם הוא שבעולם נקטו באופן אינסטינקטיבי בפעולות הצלה נרחבות, שכללו השקעה אדירה של משאבים לאומיים במסגרת תוכניות הסיוע. הבעיה בתוכניות האלה הן ההשלכות לטווח הארוך. אנחנו נהגנו במדיניות שונה, מהרגע הראשון הגדלנו את השיקולים של הטווח הארוך על פי הטווח הקצר, אם אתה יוצר תוכניות עתידיות משמעותיות ההשפעה על ההווה היא מיידית. כך הצלחנו להעביר את התקציב הדו שנתי למרות אי הוודאות הגדול ששרר ערב העברתו", אמר שר האוצר.

באשר לתוכנית המסים, שטייניץ אמר כי "התוכנית היא ל-7 שנים שבתחילתה חלה עלייה במסים - כדוגמאת העלאת המע"מ, בניגוד לכל העולם שהוריד מסים, אך אנו מתכוונים להוריד בהמשך את המס".

"אתמול הכרזנו על מהלך חשוב של פנסיה חובה לעצמאיים, אשר כמחצית מהם אינם חוסכים כיום לפנסיה, מה שגורם לכך שעם גיל הפרישה חלה ירידה משמעותית בהכנסותיהם". ציין השר.

"אנחנו צריכים לדאוג לכך שהרגולציה תכפה אחריות ותכנון לטווח הארוך למרות העניין בתוצאות קצרות טווח של המנהלים בחברות המנהלות את הפנסיות. אנחנו לא רוצים להגדיל את הרגולציה בצורה שתכביד על המערכת אלא שתדאג ותיהיה אחראית תוך חשיבה לטווח ארוך תחת פיקוח משמעותי. כיום האזרחים לא יודעים מה יש להם ומה אין להם. אנו חייבים להגיע לייתר שקיפות ולייעוץ יותר אובייקטיבי המתאים לכל אחד באופן ספציפי. האזרחים לא יודעים אם מה שיש להם היא התוכנית המתאימה להם ביותר ביחס לאלטרנטיבות. גם החיסכון לטווח ארוך של אזרחי ישראל נמצא במצב טוב יותר משל רוב האזרחים בעולם המפותח. אנחנו נתמודד עם האתגר הזה אנחנו לא נלך אחורה אלא קדימה לחיזוק המערכת הפנסיונית, בדיוק כמו שאנו מקדמים את סך החוסן הכלכלי של ישראל שרלוונטי מאין כמותו גם לביטחון הלאומי מדיני של מדינת ישראל" סיים שטייניץ את דבריו.