עופר עיני: "ב-2010 נגמר השקט התעשייתי; השביתות יחזרו"

יו"ר ההסתדרות עקץ את שר האוצר יובל שטייניץ כשכינה את נתניהו "שר העל הכלכלי" ■ קורא להטיל פיקוח על השימוש בכספי החוסכים

"זה היה נחמד לשמוע את הדוברים תוקפים את ועדת בכר אחרי שבשנים האחרונות לא הפסיקו להלל אותה. התוצאות של החלטות ועדת בכר עשו עוול גדול לציבור החוסכים, פגעו בהם בכ-30%, ואז עוד אמרו: 'בואו נשנה את השיטה'". את הדברים האלה אמר היום (ג') יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בוועידה לחיסכון פנסיוני, כשברקע הפרסום ב"גלובס" מאתמול על הזינוק בדמי ניהול באפיקים הפנסיוניים כתוצאה מוועדת בכר.

"כשטייקון הולך לגייס כסף מהכספים של הפנסיונרים, הוא לא צריך כלום", הוסיף עיני. "באים ולוקחים את הכסף. קחו לדוגמא את אפריקה ישראל; מי שילם את המחיר? הבנקים - כמעט שלא, הטייקונים - כמעט שלא, מי שניהל את ההשקעות - לא; היחידים ששילמו את המחיר ובגדול זה ציבור החוסכים".

עיני קרא להטיל פיקוח על השימוש בכספי החוסכים והצהיר: "כספי החוסכים לא יהיו הפקר". לדבריו, השימוש בכספי החוסכים צריך להיעשות בהשקעה בחברות הפועלות בישראל ויוצרות מקומות עבודה חדשים.

"כשהיינו בשיאו של המשבר בשוק ההון היו כ-140 מיליארד שקל ככסף פנוי ואני קיבלתי אלפי מכתבים מה לעשות עם הכסף בקרנות", הוסיף עיני. "לא הצלחתי לישון כשהבנתי שבשלב הראשון הם שואלים ובשלב השני הם ימשכו את הכסף ואז הבריק לי רעיון - בוא נדרוש מהממשלה רשת ביטחון, מה שהביא להחזרת האמון ולא עלתה למדינה שקל".

חוזרים לשביתות ב-2010?

עיני אף פנה לשר האוצר, יובל שטייניץ, שנאם לפניו, ואמר לו: "אתה שר האוצר הכי אופטימי שהיה למדינת ישראל. גם אם נהיה בצמיחה שלילית של 2% היית אומר: 'היה יכול להיות מינוס 4%'. נכון שהמצב השתפר, אך שלא נטעה: המצב לא טוב. המצב הקשה ביותר קיים בפריפריה כי לא משקיעים שם, אנחנו צריכים לחזק אותה".

לאחר שבשנתיים האחרונות כמעט ולא היו שביתות במשק, עיני לא יכול להתחייב לשקט תעשייתי גם בשנה הבאה. "ב-2010 נגמר השקט התעשייתי", הוא אמר וקרא לשטייניץ להנחות את האנשים שלו להתיישב לשולחן המו"מ "על מנת שנוכל להגיע להסכם ללא שביתות. אני מתכוון להיות חסר פשרות בנוגע לקרנות הפנסיה קופות הגמל; אני קורא לך לאלתר להיכנס למו"מ כמה שיותר מהר".

עיני אף שיגר עקיצה לעבר שטייניץ כאשר קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו, "שר העל הכלכלי שחולה", והתכוון לכך שנתניהו מכהן כביכול כשר האוצר מעל שטייניץ. יצוין כי נתניהו חולה בשפעת, ולכן כינה אותו עיני "חולה".