אלשיך דחתה את ההכרעה באפריקה ל-20 בדצמבר וקראה לצדדים להתפשר; לבייב ספג קריאות "שודד!"

גלובס tv (עדכונים שוטפים) - אלשיך: "אף אחד לא רוצה לפרק את אפריקה; בעל השליטה לא יכול לנצל את המצב באופן שיירע את מצב הנושים" ■ ביציאה מבית המשפט ליווה ישראל מכלף את לבייב ולא הפסיק לצעוק לו: "שודד, שודד!" ■ דובר לבייב: "נגיש תלונה במשטרה"

דיון סוער התנהל הבוקר (ד') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בראשות השופטת ורדה אלשיך, בנוגע לבקשתה של אפריקה ישראל לכנס אסיפת מחזיקי אג"ח אחת כדי לאשר את הסדר החוב.

אלשיך שמעה את דבריהם של הנוכחים, נציגי הצדדים הקשורים להסדר החוב באפריקה ישראל, אמרה להם כי לא תקבל היום הכרעה בעניין, ושלחה אותם לסבב פגישות נוסף כדי לנסות להגיע להבנות ביניהם, בטרם תכריע. ההכרעה בנושא נדחתה ל-20 בדצמבר.

בסיום הדיון התרחשה מיני-דרמה ביציאה מבית המשפט, כאשר ישראל מכלף ליווה את לב לבייב עד היציאה, 5 קומות למטה, ולא הפסיק לצעוק לו: "שודד, שודד!". לבייב, מצידו, הגיב ואמר: "יש בית-משפט בשביל אנשים כמוך".

דובר לבייב מסר בתגובה כי מדובר בפולש לקרקע בדרום תל-אביב, אשר במשך שנים נוהלו נגדו הליכים משפטיים במינהל מקרקעי ישראל במטרה לפנותו משטח אליו פלש באופן לא חוקי.

"לימים, אף בית המשפט פסק לפנותו", נמסר בתגובת לבייב. "בעקבות החלטת בית המשפט, מכלף החליט לפעול בניגוד לחוק תוך מסע איומים ופגיעה בלבייב ובני משפחתו. מכלף היה נתון במשך מספר חודשים במעצר כתוצאה מאיומים אלה. לאחרונה אף הוגש נגד מכלף כתב אישום בנושא. לאור האיומים היום של מכלף בבית המשפט בכוונתנו להגיש תלונה נגדו במשטרת ישראל, ובנוסף לבקש מהפרקליטות שתחמיר את תנאי מעצרו מחשש למימוש איומיו".

לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, נכח בדיון בעניינה של אפריקה. כזכור, אלשיך היתה אמורה להכריע האם החברה חדלת פירעון - החלטה שתקבע את המשך דרכו של ההסדר באפריקה. מלבד לבייב, כל צמרת אפריקה ישראל הגיעה לדיון, כולל המנכ"ל איזי כהן, סגן היו"ר נדב גרינשפון ועורכי הדין המייצגים את החברה, ובכללם אורי ברגמן.

מלבד בכירי אפריקה, הגיעו לדיון דמויות מפתח נוספות שליוו את המשא-ומתן המסורבל להסדר החוב: פרופ' אמיר ברנע, היועץ המיוחד של אפריקה; עו"ד גיא גיסין, המייצג את מחזיקי אג"ח ט'; עו"ד ליפא מאיר, המייצג את נציגות מחזיקי יתר סדרות האג"ח; ועו"ד פיני רובין, המייצג את הבנקים.

התייצבותם של הדמויות הבכירות העידה לבדה על חשיבות הדיון היום. לבית המשפט הגיעו גם משקיעים הרוצים את כספם בחזרה.

אחת המשקיעות אמרה ל"גלובס" לפני תחילת הדיון: "שלבייב ימכור את הברזים שלו מזהב ויחזיר לנו את הכסף. בעלי יוצא לפנסיה בעוד שנתיים. מה הוא יקבל אחרי שהשקענו באפריקה? כל אריח בבית של לבייב בלונדון זה משכורת אחת".

החלטה מכרעת

מהן שתי הברירות המרכזיות האפשריות העומדות בפני אלשיך - ואיך תשפיע כל אחת מהן על עתיד אפריקה ישראל?

1. אלשיך קובעת כי אפריקה חדלת פירעון: במצב שכזה תכונס אסיפת מחזיקי אג"ח אחת, בה צפוי ההסדר לעבור ברוב גדול. קביעה זו תסיר אי-ודאות רבה מעל ראשה של אפריקה ותסלול את הדרך להסדר. יצויין כי מחזיקי אג"ח ט' מערימים קשיים על אישור מתווה ההסדר, אולם הם מהווים רק 7% מכלל מחזיקי החוב. לכן, אם תכונס אסיפה אחת של כל סדרות האג"ח לאישור ההסדר - הוא צפוי לעבור ברוב גדול.

2. אלשיך מחליטה כי אפריקה אינה חדלת פירעון: בתרחיש כזה לא תהיה אסיפת מחזיקי אג"ח אחת אלא שתי אסיפות; אחת למחזיקי אג"ח ט' ואסיפה נוספת לשאר 12 סדרות האג"ח. תרחיש זה יעניק למחזיקי אג"ח ט' כוח רב יותר, שכן באסיפה הנפרדת לסדרה ט' לא יאושר ההסדר, ואז אפריקה תיאלץ להציע להם הסדר טוב יותר משהציעה לנציגות מחזיקי האג"ח.

במקרה שאלשיך תחליט כי אפריקה אינה חדלת פירעון ומחזיקי אג"ח ט' יזכו לקיים אסיפה נפרדת - הם יהפכו למעשה לנושה מסוג אחר, ולבייב יתמודד לא רק עם המוסדיים והבנקים, אלא גם עם מחזיקי אג"ח ט'.

אלשיך: "אף אחד לא רוצה בפירוקה של החברה"

הדיון בבית המשפט החל היום בשעה 9:00, וכבר בתחילתו הבהירה השופטת אלשיך את כללי המשחק. "אני לא יודעת מה אתם רוצים שיקרה כאן היום, אבל אני רוצה שיהיו חילופי דברים כדי שנשחרר קצת קיטור וקצת לחץ", היא אמרה.

עו"ד עמית פינס, המייצג את אפריקה ישראל, אמר בתגובה: "עומד בפנינו הסדר לא שגרתי מהרבה בחינות, ולכן הגענו למתווה עם כ-93% ממחזיקי האג"ח, ואנו מבקשים לאשר אותו באסיפה אחת. החברה אינה רואה עין בעין עם הטיעונים של אג"ח ט'".

אלשיך שיגרה חץ לעבר עו"ד פינס ואמרה: "כדי שלא נישאר כאן עד קריאת מעריב, תפוס את השור בקרניו וקצר בדבריך. קראתי את התיק לפני הדיון". פינס הבין את הרמז, והשיב כי "אפריקה ישראל חדלת פירעון. החברה לא מתחזה כדי שתהיה הטבה למשהו; אין כאן שום תיאוריית קונספירציה. אפריקה היתה שם נרדף במשך שנים לחוסן כלכלי, אז הגיוני שנצא למהלך כזה על סמך התחזות?"

בשלב זה ציינה אלשיך כי "היום עומדת על הפרק השאלה מה זה בכלל חדלות פירעון של חברה, כיוון שיש לכך כל מיני פרשנויות. אני לא אכנס לשאלה מדוע לא הוגשה בקשה להקפאת הליכים, ואז המצב של מחזיקי אג"ח ט' היה שונה. הבעיה שההסדר אוחז משתי קצות המקל - נוצרה הגדרה חדשה של משהו סולבנטי אבל בקשיים, שזה מין חיה עם הרבה ראשים והרבה רגליים. אם אתם רוצים ליצור מונח חדש, צריך לבחון זאת. בואו נקרא לילד בשמו - בעל השליטה נשאר בעל השליטה, וזאת הדואליות שקשה לאג"ח ט' להבין".

פינס הבהיר כי "הקפאת ההליכים נועדה להעניק לחברה חסינות מפני נושים, אך כאן זו לא הבעיה, כי אין כאן תביעות והחברה היא זו שיזמה את ההליך. החברה הקדימה תרופה למכה; האם צריך להמתין שנה עד שלא נוכל לפרוע חובות או לפנות לנושים עכשיו?"

אלשיך תבעה לדעת היכן עומד לבייב לאחר ההצהרה על הליכה להסדר חוב, ופינס השיב לה: "לבעל השליטה יש ערך מוסף בניהול החברה. הוא תרם להסדר ודולל באחזקותיו. ההסדר הוא מלאכת מחשבת של איזון של כל האינטרסים".

בשלב זה ציינה אלשיך כי "אף אחד לא רוצה בפירוק של החברה, כיוון שבסופו של דבר יהיו יותר מפסידים", אך מיד הדגישה: "בעל השליטה לא יכול לנצל את המצב באופן שיירע את מצב הנושים באופן לא שוויוני".

בהתייחסה לחלוקה בין מחזיקי האג"ח הקצרות ובין האג"ח הארוכות, אמרה אלשיך: "יש הבדל אם אני רואה את התפוח כאן על הצלחת שלי - או שם רחוק".

לב לבייב איזי כהן נדב גרינשפון - בבית משפט צלם: תמר מצפי

מחזיקי אג"ח ט': "נקראנו לארוחה אצל הזאב וגילינו שאנחנו הארוחה"

אלשיך לא חסה בלשונה גם על מחזיקי אג"ח ט'. עו"ד גיא גיסין, המייצג את אג"ח ט', אמר כי "נקראנו לארוחה אצל הזאב וגילינו שאנחנו הארוחה" - ובתגובה ענתה לו אלשיך: "אז תחליף מקצוע; הסיפור שלך מפחיד אותי".

עו"ד גיסין ניגש ללב העניין ואמר לאלשיך: "החברה מחפשת לפורר את האינטרס הנפרד שלנו. הערת ה'עסק חי' פורסמה לפתע, רק לאחר שהעלנו את הטענות שלנו. החברה כבר אמרה בפירוש שיש לה כסף לשנתיים הקרובות. כיום יש שוב גיוסי הון; חברת אחזקות התפקיד שלה זה לעשות מימון מחדש".

אלשיך, שניהלה את הדיון ביד רמה כהרגלה, הפצירה בעו"ד גיסין: "כבר ביקשתי מכם - אל תחזרו על דברים שהופיעו בכתובים 15 פעמים. קראתי את ההסדר; תתחיל לסיים כי יש עוד עורכי דין. אתה מתייחס לאג"ח ט' כאילו הם בבועה. יש ידיים ורגליים בטענות שלכם, אבל אתם צריכים להגיד תודה לאפריקה ישראל שלא הגישו בקשה להקפאת הליכים, כי אז אתם לא הייתם פה היום. אם האג"ח שלכם תפרענה זה לא מעניין אתכם מה יקרה בעוד שנתיים, אבל יתר סדרות האג"ח מפחדים, ואנו עלולים למשוך את השטיח מתחת לרגליים. עדיף להגיד שאולי כל הקן ייפול לידיים שלנו ולא רק ציפור אחת. אתם במצב ייחודי, אבל השאלה האם במצב כזה שמגיע לכם אסיפה נפרדת".

עו"ד גיסין ביקש להסביר את דבריו, ולאחר שאלשיך הבהירה לו לענות "רק במשפט אחד", הוא אמר: "המטרה של ההסדר היא ליצור הסדר סולבנטי, אחרת אפשר לכתוב את כל ההתחייבויות על הקרח".

עו"ד פיני רובין, המייצג את בנק הפועלים, תמך בקידום הסדר החוב. לדבריו, "צריך לתת להסדר לצאת לדרכו. כולם הולכים על ביצים וסומכים על תבונת בית המשפט שיוריד את המתנגדים מהעץ שטיפסו עליו. החברה מודה בכך שהיא חדלת פירעון, וכך צריך להתייחס אליה. יש לבנק הפועלים טענות רבות מבחינת דילול המניות והמגבלות על מכירתן, ולמרות זאת אנו תומכים בו".

אלשיך: "אין לי דעה; אינני חוששת להכריע"

אלשיך פנתה לנוכחים בדיון ואמרה: "היום לא אכריע; לכו הביתה לעשות שיעורי בית עם ההערות שלי". בסיכום דבריה היא עודדה את הצדדים להיפגש שוב ולנסות להגיע להסכמות.

"גם אם כל אגרות החוב תיחשבנה כקבוצה אחת, הרי שההסדר צריך להיות שוויוני בנסיבות העניין", אמרה אלשיך. "אני מדגישה: שוויון יכול להתקיים גם בדרך אחרת. על פניו, אני מבינה לליבם של אלה שטענו כי אין שוויון בהסדר ולא יכול להיות שוויון בהסדר בו מדובר על אג"ח קצרות מועד ואג"ח ארוכות מועד. השאלה היא מה ניתן לעשות במקרה כזה, כאשר אין רצון לפרק את החברה, אפילו לא לאלה שטענו כנגד ההסדר".

אלשיך הבהירה כי היא טרם גיבשה דעה בנושא וקראה ללבייב ולבנקים "לבדוק את הדברים מבחינתם".

לדבריה, "עלו כאן טענות שונות, ודומה בעיניי שבטרם אנקוט עמדה להחליט כיצד יימשכו ההליכים ומה יהיה גורלו של ההסדר, ראוי שהצדדים ייפגשו. יש פה הזדמנות לשיפור עמדות. אני נזהרת מאוד להיראות כמי שיש לו כבר עמדה נחושה. אין לי עדיין דעה, אלא ברור לי שהצדדים צריכים עדיין להשלים פערים ולראות אם ניתן לשנות משהו. אינני חוששת להכריע, אלא שהכרעה איננה יכולה להלך על הגבול האפור; היא תהיה בשחור ולבן. הסכמה בין הצדדים יכולה להיות בכל דרך שתיראה להם נכונה".

עו"ד אופיר נאור, המייצג את אג"ח כ"ד, בירך על החלטת אלשיך ואמר כי "לא ניתן ליישם הסדר שלא יתחשב במועדי הפירעון של כל סדרה וסדרה. המהלך של החברה לנסות לאכוף על המחזיקים הסדר שמקפח בצורה דרמטית את מחזיקי האג"ח הקצרות לא יכול לעבור. אנו דורשים מנאמן האג"ח שלנו לבחון מחדש את ההתנהלות שלו ולפעול על מנת לשמור על האינטרסים שלנו. הסדר שבמסגרתו תינתן עדיפות לאגח ט' בלבד - נתנגד לו, כי הוא בבחינת העדפת נושים חמורה".