בזכות פייזר: "עד 2010 נביא מוצר לשלב שלישי בניסויים קליניים"

כך מאמין דני צור, מנכ"ל Quark, שמדווחת על התקדמות בפיתוח ועל הבאת 5 מוצרים לניסויים קליניים ■ ההכרזה עשויה להיות גישוש לקראת ניסיון נוסף להנפקת החברה

לאחר תקופה ארוכה בה שמרה חברת פיתוח התרופות Quark Pharmaceuticals על שקט יחסי, היא מדווחת היום על התקדמותה. המוצר של קווארק לטיפול בניוון ראייה הנובע ממחלת הסוכרת, שרישיון השיווק שלו נמכר לחברת פייזר, סיים את גיוס החולים לשלב II של הניסויים הקליניים. בנוסף, נמצאת פייזר בעיצומו של ניסוי בשלב II באותו המוצר לטיפול בניוון ראייה תלוי גיל (AMD), שגם הוא נרכש מקווארק באותה עסקה. פייזר היום הודיעה על הסכם שיווק משותף עם פרוטליקס הישראלית בהיקף המוערך בכ-115 מיליון דולר.

במקביל, השלימה קווארק גיוס חולים לשני ניסויים אותם היא עורכת באופן עצמאי. זהו ניסוי בשלב I במוצר למניעת נזקים לכליות בחולים העוברים ניתוחי לב מסובכים, ובחלקו הראשון של ניסוי שלב I/II במניעת נזק במושתלי כליות אשר השתל מתחיל לפעול אצלם באיחור.

במהלך הרבעון הראשון של 2010 מקווה החברה להתחיל בגיוס החולים לניסוי עצמאי, במוצר להגנה על עצבי העין ממחלות ניוון עצבי כגון גלאוקומה.

"במהלך 15 החודשים הקרובים, לפחות אחת מהתוכניות שלנו תיכנס לניסוי קליני בשלב III", אומר דני צור, מנכ"ל החברה. "אנו מנהלים כעת ארבעה ניסויים תחת IND (בהסכמה עם ה-FDA, ובתנאים שנקבעו על ידיה), ועומדים להיכנס לניסוי חמישי בקרוב".

המוצרים של קווארק הם תרופות הפועלות על מנגנונים חדשים המבוססים על יכולות גילוי התרופות הייחודיות של החברה. קווארק פיתחה שיטה לחקירת השפעה של גנים שונים על מחלות שונות, על ידי השתקה סלקטיבית של אותם גנים. גם התרופות שלה מבוססות ברובן על חומרי SiRNA - חומרים המשתיקים גנים באופן סלקטיבי. בינתיים, לחברה תוצאות קליניות רק מניסוי שלב I במוצר למניעת ניוון ראייה, אך אלה מעידות על פרופיל בטיחות מוצלח.

ההבטחה שהתקדמה לאט

קווארק סומנה כהבטחה גדולה לשוק הביו-פארמה הישראלי עוד בשנות ה-90, כאשר גייסה השקעה של מאות מיליוני דולרים מלא-אחר מאשר לארי אליסון, מייסד אורקל.

החברה התקדמה לאט - כפי שהגיוני אצל חברה המתעקשת להביא את מוצריה משלב גילוי התרופה מאפס ועד שלב השיווק. אופנות השוק השתנו, והחברה בעלת הפלטפורמה המעניינת אך ללא מוצרים מתקדמים, עברה בתחילת העשור גם ימים קשים. עם זאת, תמיד הצליחה למצוא מימון.

ב-2006 גייסה עשרות מיליוני דולרים בהובלת קרנות יפניות, ובאותה שנה גם חתמה על ההסכם האסטרטגי עם פייזר, במסגרתו הבטיחה לחברה מספר מולקולות לפיתוח בתמורה להסכם שיתוף פעולה שהניב לה עשרות מיליוני דולרים מיידית, ופוטנציאל של מאות מיליוני דולרים בטווח הארוך מאוד, אם וכאשר יגיעו המוצרים לשוק.

בתחילת 2007 ביקשה קווארק לצאת להנפקה בנאסד"ק ולגייס 75 מיליון דולר לפי שווי של 250-300 מיליון דולר. השוק לא הסכים להערכת השווי הזו, וכוונות ההנפקה נזנחו. בתחילת 2008 גייסה החברה 27 מיליון דולר בגיוס פרטי, גם הפעם בהובלת קרנות יפניות ובהשתתפות קרנות אמריקניות. בינתיים, המשיכה לרשום הכנסות מאבני דרך, עם התקדמות המוצר שבידי פייזר בשלבי הניסויים הקליניים.

ייתכן שהפרסום עתה הוא חלק מגישוש שמבצעת קווארק כדי לבחון שוב אפשרות של הנפקה בנאסד"ק, כאשר יש לה כבר צנרת מוצרים בניסוי.