דיון על יזמות בגיימינג: "יותר קל לגייס כסף לטכנולוגיה, מאשר לתוכן"

המדרשה לאמנות במכללת בית ברל, קיימה פאנל בנושא יזמות בגיימינג בו דנו המשתתפים על הקשיים של מפתחי המשחקים ■ הם הסכימו שיש לישראלים קשיים ביצירת תוכן ובפיתוח הענף

תעשיית הגיימינג בישראל עדיין לא מפותחת כמו ענפים אחרים של עולם ההיי-טק. ההצלחות בתחום המשחקים מתבטאות בעיקר בטכנולוגיות ופחות בתוכן. בשבוע שעבר התקיים שבוע היזמות העולמי, בו לוקחת חלק גם ישראל, והתוכנית למשחקולוגיה של המדרשה לאמנות במכללת בית ברל, קיימה פאנל בנושא יזמות בגיימינג בו דנו המשתתפים על הקשיים של מפתחי המשחקים.

בדיון השתתפו מספר יזמים שהצליחו לעבור את הקשיים שעולם הגיימינג העולמי והישראלי הציבו מולם, ונתנו עצות מנסיונם ליזם המתחיל.

כך, גיא בנדוב, שהקים את חברת הפרסום הממוחשב דאבל-פיוז'ן ועובד כיום בחברת שידוני הפועלת בתחום העולם הווירטואלי לילדים, ייעץ ליזמים המתחילים שלא להיכנס לעולם של היזמות לבדם, אלא רק בשילוב עם שותפים. "העולם הזה קשה ושותפים טובים יכולים לעזור ולעבוד איתכם לאורך כל אורך הדרך", אמר.

עדי אשכנזי שהקים את חברת Memoraze, המפתחת יישומים למשחקי מחשב, אמר: "הנטייה שלי בהתחלה הייתה לא לחשוף על מה אני עובד וזה בסוף התגלה כטעות. חשוב לקבל פידבק על הפרויקט כמה שיותר מוקדם".

"בחירה של מנכ"ל לחברה חשובה, הוא עשוי להרוס את העסק, אז כדאי להקפיד כאן", אמר אורן קרמר, מייסד חברת Ideazone, שפיתחה מקלדות ייעודיות למשחקים ועכשיו משמש כמנהל שיווק של אתר המשחקים Party Gaming. "לא כדאי גם לוותר על שלב בדיקות המוצר גם אם יש לכם בעיית זמן. היו המון בעיות עם המוצר בגלל זה", הוסיף.

הנמכת ציפיות

אשכנזי התריע בפני קהילת היזמים בכנס שכדאי להם כבר עכשיו להנמיך ציפיות. "אף פעם לא תצליחו לפתח את World Of Warcraft הבא בחדר שלכם בבית, וכדאי לזכור את זה", אמר.

לדברי אייל רבינוביץ', סמנכ"ל קהילה ותוכן במומיניס, המפתחת אפליקציה ליצירת משחקים בסלולר, "הקמת סטארט-אפ היא דבר קשה, ובזמן התהליך רוב האנשים יגידו לכם שהמוצר שלכם לא בכיוון. גם אם אתם בטוחים שהמוצר יצליח, אנשים יגידו לכם שהוא עלול להיכשל. בגלל זה, בנאדם שאין לו מוטיבציה בעננים, לא יכול להצליח".

קשה למצוא סיפורי הצלחה גדולים בתחום התוכן שנוצרו בישראל. לדברי בנדוב, בתעשייה הישראלית יש עדיין בידול גדול בין חברות הטכנולוגיה כמו פריים-סנס או דאבל-פיוז'ן שיש להן כסף ממשקיעים, לבין אנשי תוכן עצמאיים.

"קל יותר לגייס כסף לטכנולוגיה, מאשר לתוכן, כי בתוכן יותר קשה לדעת אם הוא יצליח", אמר בנדוב. אשכנזי הסכים איתו: "החסם של הישראלים בתוכן הוא שישראל לא נמצאת קרוב לשוק הזה, ומתמקדת בתחום הטכנולוגי".