מנהל בכיר בוויקיפדיה יפצה הוצאת ספרים בגין לשון הרע

ביהמ"ש חייב את זהר דרוקמן, מנהל בכיר באתר ויקיפדיה בעברית, לפצות ב-20 אלף שקל את הוצאת הספרים "גלורי היכל התהילה", אותה השמיץ בעמודי השיחות בוויקיפדיה ובאתר "במה חדשה"

בית משפט השלום בתל-אביב חייב את זהר דרוקמן, מנהל בכיר באתר ויקיפדיה בעברית, לפצות ב-20 אלף שקל את הוצאת הספרים "גלורי היכל התהילה", אותה השמיץ בעמודי השיחות בוויקיפדיה ובאתר "במה חדשה".

גלורי טענה, באמצעות עו"ד ליאור דובדבני, כי במשך 9 חודשים דרוקמן השמיץ אותה כשכתב שהיא מנצלת יוצרים צעירים וסוחטת אותם. "מדובר בתרמית, בהונאה ובמסחטת כסף", כתב. למרות פניותיה אליו שיסיר את הפרסום ויתנצל, הוא סירב.

דרוקמן טען, באמצעות עו"ד גיא שחק, כי דבריו כוונו לגוף אחר בשם הוצאת "שורות" או "גלורי ביכורים" ולא לתובעת. לדבריו, במהלך פעילותו בוויקיפדיה הוא נתקל בסיפורי הגולשים על הוצאות ספרים אלה, שהזהירו מלהצטרף אליהן בשל היעדר אמינותן. כעורך באתר, הוסיף, תפקידו הוא להזהיר את הגולשים מרמאים המנסים לגזול את כספם, במיוחד לאור העובדה שמרביתם קטינים.

דרוקמן סיפר כי נתקל בתופעה שהוצאות ספרים מנצלות את העובדה שרוב הגולשים הם צעירים, והן נוהגות לשלוח הודעת דוא"ל סדרתית לכל היוצרים באתר כדי לפתותם לשלם להן כסף תמורת פרסום עבודותיהם, תוך שהם טועים להאמין כי יצירתם נבחרה בקפידה.

אימות מידע

השופטת חנה ינון קבעה כי דרוקמן פירסם לשון הרע כשייחס לתובעת מעשים פליליים בדבר סחיטה כספית וניצול של יוצרים צעירים, בכך שדרשה מהם סכומי-עתק תמורת הוצאה לאור של יצירותיהם, כשלמעשה לא הוציאה לאור את היצירות.

טענתו כי התבלבל וחשב שהוצאת "שורות" והוצאת "גלורי ביכורים" חד הן - נדחתה, שכן הוא לא בדק את העניין לעומק ולא בחן את אמיתות המידע, אלא הסתמך על תלונות המשתמשים באתר ועל שמועות בלבד, ואף ציין כי הדברים נודעו לו "מניסיונו האישי". ינון פסקה כי "כעורך באתר היה עליו לאמת את המידע".

השופטת ינון קבעה כי דרוקמן לא הוכיח כי היה אמת בפרסום ולא הוכיח כי הפרסום נעשה בתום-לב, משום שלא טרח לבדוק את אמיתות המידע. כן נקבע כי לא מדובר בהבעת דעה, שכן הוצאה לאור אינה גוף ציבורי. (ת"א 07-15145).