שר התשתיות דורש לעדכן את תעריפי החשמל תוך 60 יום

במשרד התשתיות הגדירו את הדרישה "אולטימטום" ■ דרישתו של לנדאו נחשבת לצעד חריג וכסיוע לחברת החשמל אשר דורשת זה קרוב לשנה אישור לייקר בסיס התעריף באופן שיכניס לקופתה קרוב לשלושה מיליארד שקל

שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו דורש מרשות החשמל לעדכן בתוך 60 יום את בסיס תעריפי החשמל. במשרד התשתיות הגדירו את הדרישה "אולטימטום" והאשימו את רשות החשמל, הגוף הממונה על קביעת תעריפי החשמל ב"גרירת רגליים". לדברי גורמים המשרד "יש כאן בעיה עקרונית עם התערבות הרשות במדיניות הממשלה". רשות החשמל היא הרגולטור של הענף ותפקידה לדאוג לאינטרס הציבורי בין היתר באמצעות קביעת תעריפי החשמל.

דרישתו של לנדאו נחשבת לצעד חריג וכסיוע לחברת החשמל. בסיס תעריף החשמל, שממנו נגזרים גם התעריפים לצרכנים, אמור להתעדכן בכל חמש שנים והתעריף האחרון עודכן ביולי 2002. חברת החשמל דורשת זה קרוב לשנה אישור לייקר את בסיס התעריף באופן שיכניס לקופתה קרוב לשלושה מיליארד שקל.

לטענת חברת החשמל, אי יכולתה להעלות את התעריפים פוגעת ביציבותה הפיננסית. רשות החשמל ערכה שימוע בנושא עדכון בסיס התעריף ביולי 2008 אך טרם פרסמה את החלטתה. יו"ר רשות החשמל אמנון שפירה טען בעבר כי החברה צריכה דווקא להוזיל את התעריפים, על רקע המעבר משימוש בדלקים יקרים יחסית לגז טבעי. יצוין כי הממשלה אפשרה לחברת החשמל להעלות תעריפים פעמיים בשנים האחרונות, בין היתר כחלק מתכנית החירום.

במכתב ששיגר ליו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה ושתוכנו הופץ לכלי התקשורת, דורש לנדאו מהרשות גם להיערך בתוך 15 יום ליישום תכנית החיסכון האנרגיה שיזם משרד התשתיות (20/10) שבמסגרתה יזכו לקוחות שיקטינו את צריכת החשמל ב-20 אחוז להנחה של 10 אחוז בחשבונות החשמל שלהם. כמו כן דורש לנדאו משפירה לקבוע תעריף להפעלת מתקנים פוטו-וולטאיים (PV) בינוניים לייצור חשמל בתוך 60 יום.

מרשות החשמל נמסר בתגובה, כי "הרשות תגבש את עמדתה לפנייתו של שר התשתיות, בהתאם לחובותיה לפי החוק. ברשות מצרים על אופן התנהלות לשכת שר התשתיות ולפיה נושאים מקצועיים נדונים פעם אחר פעם בהדלפה לתקשורת באופן מגמתי שמטרתו להכפיש את רשות החשמל. הרשות פועלת וממשיכה לפעול כגוף מקצועי במשק החשמל, תוך קביעת תעריפים על מנת לקדם את משק החשמל ותוך איזון אינטרסים ושימת לב מיוחדת לאינטרס הצרכנים".