עליות חתמו עוד שבוע חיובי בת"א: המעו"ף עלה השבוע 3.3%

המעו"ף סגר ב-1,114 נק', גבוה מרמתו של ה-S&P 500 לראשונה זה 18 שנה ■ מדד הבנקים זינק השבוע ב-6.4% ■ תפרון צנחה ב-12% ■ כי"ל הובילה את המחזורים ואת העליות במעו"ף כשטיפסה ב-3.8%

עוד שבוע חיובי נחתם היום בבורסה של תל אביב בה התאפיין יום המסחר האחרון של השבוע בעליות שערים שהובילו את מדד המעו"ף לעקוף לראשונה זה 18 שנה את רמתו של מדד ה-S&P 500 כשטיפס ב-1.3% ל-1,113 נקודות. את השבוע סיים המעו"ף בעלייה של 3.3% ובעליות סיימו גם שאר המדדים המרכזיים בבורסה, בינהם בלטו מדדי הנדל"ן והבנקים שזינקו השבוע ב-5.6% וב-6.4% בהתאמה. המגמה החיובית נשענה על המגמה החיבוית בשוקי העולם, והפתיחה החיובית בוול סטריט.

סיכום השבוע בבורסה: המעו"ף עלה ב-3.3%, ת"א-100 טיפס ב-3.4%, מדד התל-טק הוסיף לערכו 1.7%, מדד הנדל"ן זינק ב-5.6% ומדד הבנקים בלט בעלייה של 6.36%.

לאחר תום עונת הדו"חות של הרבעון השלישי של השנה ולאחר שמדד המעו"ף גמע כ-68% מתחילת השנה, נסחרת בורסת ת"א יחד עם שאר בורסות העולם בשיאים שלא נראו מתחילת המשבר הפיננסי. השאלה הגדולה שמרחפת בימים אלה היא האם הראלי שהחל במארס השנה ורמות המחירים הגבוהות יחזיקו מים או במילים אחרות האם קצב ההתאוששות הכלכלית יכול להדביק את רמות המחירים. אירועי סוף השבוע האחרון בנסיכות דובאי אינם נותנים אולי תשובה מוחצת לשאלות לעיל אך בהחלט מספקים חומר למחשבה.

נציין כי לראשונה מאז הושק, מדד המעו"ף עוקף היום את ה-500 S&P, כאשר מדד המעו"ף נסחר היום ברמה של 1,112 נקודות לעומת S&P 500 שסגר אתמול בשער של 1,109 נקודות. ב-1992 עמד הפער בין שני המדדים על קרוב ל-300 נקודות, הפער הלך וגדל, עד שבשיאו, בשנת 2000, הוא הגיע לרמה של כ-1,000 נקודות. יחד עם זאת, חשוב לציין כי מדידת הפער נעשתה לפי רמת המדד בנקודות בלבד. כלומר, המדד הישראלי נמדד במונחים שקליים, בעוד ה-S&P 500 בדולרים.

סיכום חודש נובמבר בבורסה: מחזור יומי ממוצע של כ-1.8 מיליארד שקל

סיכום חודשי לחודש נובמבר שהוציאה היום הבורסה מגלה כי המחזור היומי במניות הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל - גבוה מעט מהמחזור הממוצע מתחילת השנה. בשוק הנגזרים נצפתה החודש עלייה בפעילות, אך מחזורי המסחר היו נמוכים במעט מהממוצע השנתי. באופציות על מדד המעו"ף נסחרו בנובמבר כ-245 אלף יחידות ביום - מחזור הגבוה בכ-10% לעומת החודש הקודם.

בשוק המניות הראשוני בוצעו בנובמבר חמש הנפקות זכויות והנפקה אחת לציבור בסכום כולל של כ-260 מיליון שקל. כמו כן, בוצעו החודש עשר הקצאות פרטיות בסך של כ-730 מיליון שקל. בלטה הקצאה שביצעה דלק אנרגיה, בשווי של כ-350 מיליון שקל לבעלי יחידות השתתפות בחברה הבורסאית אבנר, במסגרת הצעת רכש חליפין. בסיכום מתחילת השנה גויסו בשוק המניות המקומי, בהנפקות ובהקצאות פרטיות, כ-4.6 מיליארד שקל, מתוכם כ-1.6 מיליארד שקל ע"י חברות נדל"ן לעומת כ-6.2 מיליארד שקל בכל שנת 2008.

בנובמבר גייס הסקטור העסקי בשוק האג"ח מהציבור כ-2.2 מיליארד שקל ב-7 הנפקות לציבור - כ-70% באג"ח לא צמודות (ריבית קבועה) וכ-30% מהסכום באמצעות אג"ח צמודות מדד. בלטה החודש קבוצת דלק שגייסה כ-0.8 מיליארד שקל באמצעות אג"ח - כ-64% מהן לא צמודות וכ-36% צמודות מדד. מתחילת השנה גייס הסקטור העסקי, מהציבור וממשקיעים מוסדיים, כ-33 מיליארד שקל באמצעות הנפקות והקצאות פרטיות של אג"ח - גבוה בכ-40% לעומת הסכום שגויס בכל שנת 2008.

סטפק: "יש פוטנציאל לעליות נוספות"; גוזלן: "הגענו למיצוי העליות בבורסה"

בשיחה עם "גלובס" אמר צבי סטפק, יו"ר בית ההשקעות מיטב כי "העליות שראינו בשוק הישראלי הן בהחלט מוצדקות ונבעו מצירוף של מחירי מניות זולים, ריבית אפסית ושיפור באקלים הכלכלי, וגם בדו"חות הכספיים. כיום, מחירי המניות בישראל אינם זולים ואינם יקרים, ובוודאי אינם בועה. יש פוטנציאל לעליות נוספות, אבל תוך מימושים כמו תיקונים טכניים ברמות שראינו לאחרונה.

לשינוי מגמה עשויים להיות שני מקורות: משבר נוסח דובאי, אבל גדול הרבה יותר, וזה בהחלט אפשרי, בעיקר במדינות כמו יוון, טורקיה והונגריה. הגורם השני עשוי להופיע במארס-אפריל בשנה הבאה, אז אפשר יהיה להעריך את כיוון הכלכלה האמריקנית ולדעת אם אחרי שמנתקים את המשק האמריקני ממכונת ההנשמה של הזרמות כספים, הוא פועל לבד. אם מארס-אפריל יעברו בשלום, שנת 2010 תהיה חיובית".

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון אמר בשיחה דומה כי "הגענו למיצוי העליות בבורסה. יש לאזן את תיק ההשקעות ולהוריד את רמת הסיכון. עד המחצית הראשונה של 2010, אפשר להיות אופטימים, כי המשק עדיין בשלב של חידוש המלאים. לגבי המחצית השנייה, האי-ודאות גבוהה יותר.זריקת מרץ נוספת מהתחום הפיסקלי, לא תתקבל טוב בשווקים כי זה אומר שהכלכלה תלויה מאוד בתמיכה הממשלתית. כמו כן, פירוש הדבר עלייה נוספת בגירעונות, ותגובת השווקים עשויה להיות פחות נעימה בשוק האג"ח".

לאומי ממליץ על המתחרים

כצפוי, הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, אישרה את רכישת 012 סמייל על-ידי יוסי מימן תמורת 1.2 מיליארד שקל. הממונה מצאה כי המיזוג לא עורר חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות, ולכן הוחלט לאשרו. מכירת 012 סמייל על-ידי בעל השליטה בה, שאול אלוביץ', היתה צעד מתבקש לקראת אישור עסקת רכישת גרעין השליטה בבזק על-ידי אלוביץ'.

חברת הטקסטיל הישראלית תפרון שבבעלות ישי דוידי (קרן פימי) ומאיר שמיר (מבטח שמיר ) נמצאת בסכנת סגירה בשל חובות של כ-29 מיליון שקל לבנקים דיסקונט, הפועלים ולאומי. עם זאת, החברה תקבל ארכה מהבנקים של שלושה שבועות, במסגרתה לא יינקט נגד החברה שום צעד לגביית החובות לבנקים. בתמורה, תפרון תגבש תוכנית הבראה שתוגש לבנקים, ואלה יעשו "כל מאמץ לסייע לחברה" אם התוכנית תהיה מקובלת עליהם כך על פי מקור באחד הבנקים.

כי"ל הובילה היום את העליות במעו"ף על רקע הצהרתו של מנכ"ל פוטש, ביל דויל אמש בכנס של סיטי כי החברה בראשה הוא עומד מרגישה התאוששות לא רק בצפון אמריקה אלא בכל העולם, וכי הוא צופה שמכירות האשלג יעלו ל-50 מיליון טון בשנה הבאה, לעומת 30 מיליון טון השנה.

מניית אורמת ריכזה היום מחזור חריג לאחר שבשעה 12:57 מכרה גזית , שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, כ-1.8% ממניות אורמת. גזית החזיקה לפני המכירה ב-17.09% ממניות אורמת והמכירה נעשתה כאשר מניית אורמת נסחרה בעלייה של 0.15%. פעילים בשוק מסרו לנו כי גזית מחפשת בתקופה האחרונה לדלל את אחזקותיה באורמת וכי אין היגיון מיוחד במכירות שלה. נזכיר כי לפני כשנתיים רכשה גזית מניות אורמת כאשר המניה נסחרה מעל 50 שקל, כך שהמכירות נעשות בהפסד מבחינתה.

חברת דירוג האשראי, S&P מעלות הורידה היות את הדירוג של מכתשים אגן ל"-AA" לעומת "AA" והותירה את אופק הדירוג יציב. הורדת הדירוג נובעת מהשחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה, זאת לאחר שהחברה דיווחה על ירידה חדה בהכנסות וברווחיות.

מטיס קפיטל , המחזיקה 50% מיבואנית סובארו, יפנאוטו, דיווחה אתמול לאחר נעילת המסחר כי גד זאבי ירכוש את המניות ויחזיק בבעלות המלאה ביפנאוטו. העסקה בין זאבי למטיס משקפת שווי של 240 מיליון שקל ליפנאוטו, פחות מעסקות קודמות שלא יצאו לפועל. על פי מסמך העקרונות ירכוש זאבי ממטיס קפיטל את מלוא החזקותיה בחברת יפנאוטו. בתמורה ישלם זאבי 80 מיליון שקל שישולמו בחמישה תשלומים צמודים למדד וכן 31% מהון המניות של מטיס קפיטל המוחזקות על ידי זאבי. שווי המניות כ-40 מיליון שקל, כך שבסך הכל ישלם זאבי 120 מיליון שקל תמורת 50% ממניות יפנאוטו.

בנק לאומי יצא בהמלצה חמה על מניות הבנקים. בסקירה של ענף מחקר שוק ההון בבנק לאומי בשיתוף עם לאומי פרטנרס מחקרים (לשעבר NC) ממליצים האנליסטים של לאומי על מניות הפועלים , דיסקונט , מזרחי טפחות והבינלאומי ב"תשואת יתר", עם מחיר יעד הגבוה ב-12%-18% מהמחיר הנוכחי.

חברת כרטיסי האשראי כאל, בבעלות דיסקונט והבינלאומי , מתכוונת לסגור את חברת הבת כאל נכסים ולהעביר את פעילותה לתוך החברה האם. כאל נכסים מרכזת את הפעילות בחו"ל בתחום הסחר האלקטרוני כולל סליקת אתרי הימורים, פורנו רך ועד לאחרונה תוספי מזון. בשל כשלים בפעילות זו קנסה לפני כמה שבועות ויזה העולמית את כאל ב-9 מיליון אירו.

האם בנק הפועלים יוותר בקרוב על פעילים? במהלך הימים האחרונים עלו בשוק הערכות בנוגע לכוונתו של הבנק להעמיד את חברת ניהול התיקים שבבעלותו למכירה. בבנק מכחישים זאת נכון להיום בתוקף, אך גורמים בשוק טוענים כי פועלים שם את פעילים על המדף כבר לפני כשנה.

קבוצת ביטוח ישיר החלה במגעים ראשוניים להכנסת בנק אגוד לשותפות בחברת האשראי הצרכני שלה - מימון ישיר.