יום תנודתי בוול סטריט ננעל בירידות: טול ברדרס צנחה 7.5%

גלובס tv הפסדי טול ברדרס התרחבו ב-30% ■ קומקסט רכשה 20% מ-NBC לפי 37 מיליארד ד' - עלתה ב-6.6% ■ בנק אוף אמריקה יחזיר 45 מיליארד ד' לממשל - עלתה ב-0.7% ■ נתוני מאקרו מעורבים

עליות, ירידות, חזרה לעליות, ונעילה בירידות. יום מסחר תנודתי התנהל היום בוול סטריט. הבורסה מעבר לים פתחה במגמה חיובית על רקע נתוני האבטלה השבועיים, ועל רקע הודעות חשובות של בנק אוף אמריקה, ג'נרל אלקטריק וקומקסט. לאחר מכן, כשפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים לחודש נובמבר, הבורסה עברה לירידות שערים, שהתחלפו לאחר מכן בחזרה לעליות. אך לקראת סיום המסחר, ברבע שעה האחרונה, המדדים המובילים עברו לטריטוריה השלישית, ובה גם ננעלו.

ברקע למסחר, היו נתוני מאקרו מעורבים. לפני פתיחת המסחר פורסם כי הדרישה לדמי אבטלה ירדה בשבוע החולף לעומת הצפי לעלייה, אך התביעות המתמשכות עלו, לעומת הצפי לירידה. הנתונים לגבי פריון ועלות העבודה יצאו פחות טובים מהצפי המוקדם. לאחר פתיחת המסחר פורסם מדד מנהלי הרכש למזגר השירותים לנובמבר (ISM), שירד מתחת ל-50 נק', לעומת הצפי המוקדם לעלייה מעל הרף שמבחין בין התכווצות בפעילות לבין התרחבות. נזכיר, כי המשקיעים מעבר לים ממתינים לפרסום דו"ח התעסוקה ושיעור האבטלה לחודש נובמבר מחר, שנחשב לנתון חשוב במעלה שמצביע על מצב הכלכלה האמריקנית.

בגולדמן זאקס צופים: "הצמיחה העולמית ב-2010 תעלה ל-4.4% וב-2011 ל-4.5%. להערכתם הריבית בארה"ב לא צפויה לעלות בטווח הקרוב".

שוק הסחורות הוסיף לרכז עניין בעוד ששערו של הדולר ממשיך לאבד גובה. הזהב קבע היום רמות שיא חדשות וננעל בעלייה של 0.45% ל-1,218 דולר לאונקיה. מחירו של הנפט ירד ב-0.2% ל-76.46 דולר לחבית.

ברננקי: עשיתי את מה שהייתי צריך לעשות

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, שהוביל את המהלך היקר ביותר מעולם בשימוש בכספי הבנק המרכזי בתוכניות החילוץ והסיוע הממשלתיות, השמיע את טיעוניו בפני ועדת הבנקאות של הסנטא לקראת ההחלטה האם למנותו לקדנציה שנייה כיו"ר הבנק המרכזי האמריקני. לדבריו, היו בידיו הכלים והתמיכה הפוליטית להוציא את הכלכלה האמריקנית ממצבה המגמגם, בדמות אותן תוכניות סיוע חסרות תקדים. באם ייבחר לקדנציה שניה, ברננקי התחייב לעבוד בשיתוף פעולה עם הקונגרס כדי לתקן את הרגולציה הפיננסית ולהגביר את הפיקוח של הבנק המרכזי על השווקים הפיננסיים. ברננקי הדף את כל מטחי הביקורת שהופנו נגדו, ואמר כי הבנק המרכזי עשה את כל מה שהיה יכול וצריך לעשות, כדי לחלץ את הכלכלה מהמצב העגום אליו נקלעה. ככל הנראה, מינויו של ברננקי לקדנציה שנייה לא יעמוד בסימן שאלה.

נתוני מאקרו מעורבים

הבקשות הראשוניות לדמי אבטלה ירדו ל-457 אלף, לעומת הצפי לעלייה ל-480 אלף מרמה של 466 אלף תביעות בשבוע הקודם. הנתון מהשבוע הקודם עודכן ל-462 אלף דורשי עבודה חדשים, מ-466 אלף. התביעות המתמשכות לדמי אבטלה עלו בשבוע החולף ל-5.46 מיליון תביעות, לעומת הצפי לירידה ל-5.4 מיליון תביעות מ-5.43 מיליון בשבוע החולף.

באותה שעה פורסם הנתון הסופי ביחס לפיריון העבודה (פרודוקטיביות) ברבעון השלישי, שעלה ב-8.1%, לעומת הצפי לעלייה של 8.5%. הנתון הקודם עודכן לעלייה של 9.5% בפריון העבודה. עלות העבודה ברבעון השלישי ירדה ב-2.5%, הרבה פחות מצפי לירידה של 4.1%. הנתון הקודם שונה לירידה של 5.2% בעלות העבודה.

כחצי שעה לאחר תחילת המסחר פורסם מדד מנהלי הרכש למזגר השירותים לנובמבר (ISM), שירד ל-48.7 נקודות, לעומת הצפי המוקדם לעלייה ל-51.5 נקודות מ-50.6 נקודות באוטקובר.

NBC יוניברסל עוברת לשליטת קומקסט

בנק אוף אמריקה יחזיר לממשל 45 מיליארד דולר מכספי תוכנית הסיוע, ההחזר מהווה סימן נוסף לשיפור בתנאים הכלכליים בארה"ב. ההחזר המתוכנן של כספי ה-TARP יעזור לבנק אוף אמריקה למצוא מחליף למנכ"ל הנוכחי, קנת' לואיס, שהודיע על התפטרותו בספטמבר. "הדילול של בעלי המניות יהיה משמעותי", אומר וויליאם פיצפטריק, אנליסט באופטיק קפיטל מנג'מנט. "נראה כי המהלך נועד להקל על מציאת מנכ"ל ראוי", הוסיף האנליסט.

תחום המדיה בארה"ב ריכז עניין רב לאחר שחברת קומקסט , חברת הכבלים הגדולה בארה"ב הגיעה להסכם לרכישת 20% שמהווה את נתח הרוב ב-NBC יוניברסל באמצעות מיזם משותף עם ג'נרל אלקטריק , לפי שווי של 37 מיליארד דולר. קומקסט תתרום לעסקה 6.5 מיליארד דולר במזומן וערוצי כבלים בשווי 7.25 מיליארד דולר, בהם גם ערוץ הגולף וערוץ הבידור E!

מגזר הדשנים שזינק אתמול הוסיף לרכז עניין על רקע דבריו האופטימיים של מנכ"ל פוטאש , ביל דויל, בכנס של סיטי. דויל מסר כי החברה בראשה הוא עומד מרגישה התאוששות לא רק בצפון אמריקה אלא בכל העולם, וכי הוא צופה שמכירות האשלג יעלו ל-50 מיליון טון בשנה הבאה, לעומת 30 מיליון טון השנה. נציין בהקשר זה גם את מובילות הענף המתחרות מוזאיק ואגריום .

מניית טול בראדרס , חברת הבנייה של בתי יוקרה בארה"ב, דיווחה היום על התרחבות של 30% בהפסדיה ל-111.4 מיליון דולר שהם 49 סנט לעומת צפי להפסד של 41 סנט למניה, זאת על רקע ירידה בהכנסותה שהסתכמו ב-486.6 מיליון דולר.

כלכלני ברקליס קפיטל מעריכים כי מכירות תרופת הטריקור של טבע המיועדת להורדת כולסטרול בארה"ב בשנת 2009 יסתכמו בכ-1.17 מיליארד דולר. בברקליס מעריכים כי המכירות יתרמו תוך חצי שנה 100 מיליון דולר לרווחי טבע, או 6 סנט רווח למניה.

מניית פרוטליקס הוסיפה לרכז עניין לאחר שביומיים האחרונים, מאז הודיעה על שת"פ עם פייזר, רשמה ירידות של כ-23%, זאת למרות שמרבית האנליסטים מעריכים כי השת"פ הינו חיובי בעבור החברה ויעזור לה לממש את הפוטנציאל. היום העריכו כלכלני ברקליס קפיטל כי פוטנציאל המכירות של התרופה לטיפול במחלת הגושה אותה פיתחה החברה עשוי להגיע ל-200-400 מיליון דולר, זאת כאשר כ-4,500 חולים מסך של 10,000 חולים בעולם עדיין לא מטופלים ועלות הטיפול השנתי של כל אחד מהם מוערך בכ-250 אלף דולר.