פסגות רכשה 5% מדלק אנרגיה; "תמר" ו"דלית" קיבלו מעמד של חזקה

שווייה של דלק אנרגיה עלה בכ-40% בחודש האחרון, והחברה צפויה לעבור בעדכון המדדים הקרוב למדד ת"א 100 ■ פסגות השקיעה כ-24 מיליון שקל ברכישה

למרות הזינוק המרשים בשווייה של דלק אנרגיה בחודש האחרון, בפסגות מאמינים כי הפוטנציאל לאפסייד בחברת החיפושים מקבוצת דלק עדיין גבוה, לאור הכניסה הצפויה שלה למדד ת"א 100. אתמול הודיעה דלק אנרגיה, שפסגות הפך לבעל עניין בחברה עם רכישת 5.17% ממניותיה ב-26 בנובמבר. המניות נרכשו תמורת 23.6 מיליון שקל, לטובת קופה"ג וקרנות הנאמנות של פסגות.

עדכון המדדים החצי-שנתי בבורסה בתל-אביב מתקרב, והשוק המקומי כמרקחה. מדי חצי שנה נלחמים בעלי השליטה בחברות על הזכות לקדם את החברות שבבעלותם למדדים יוקרתיים יותר, במטרה להשיג חשיפה וסחירות גבוהות יותר, ובעקבותיהן, כך הם שואפים, תשואות גבוהות יותר.

מחקרים שבוצעו בשוק בשנים האחרונות הראו כי מניות שעברו ממדד היתר לת"א 100 נהנו מתשואות דו-ספרתיות ולעיתים אף תלת-ספרתיות בשנה שלאחר המעבר, למעט מקרים בודדים.

על מנת שתוכל להיכלל במדד זה על כל חברה לעמוד במספר קריטריונים שקבעה הבורסה. אחד מהם הוא כמובן שווי השוק, והשני הוא אחזקות הציבור, שצריכות לעמוד על יותר מ-20%. דלק אנרגיה, שעמדה בקריטריון שווי השוק, נכשלה בעבר בקריטריון אחזקות הציבור. לשם כך יצא לפני כחודש בעל השליטה בחברה, יצחק תשובה, בהצעה של החלפת ני"ע של דלק אנרגיה עם מחזיקי היחידות של שותפות אבנר, המחזיקה הישירה בזכויות בקידוחי הגז.

עם ההיענות להצעה להחלפת המניות לפני כשבוע, ומכירת 2.15% נוספים ממניות החברה המוחזקות על ידי קבוצת דלק מיד לאחר מכן, הוכתרה המשימה בהצלחה. מניית החברה מיהרה להגיב לאפשרות לכניסה למדד ת"א 100, והמשקיעים הזניקו את שווייה בתוך כחודש מ-3.3 מיליארד שקל לכ-4.6 מיליארד שקל כיום, תוך הבעת אמון במהלך שצפוי להגביר את הסחירות במניה.

נציין כי דלק אנרגיה עוד עשויה למצוא את עצמה במעו"ף במידה שתשובה יבחר למכור עוד 5% ממניות החברה במטרה להגדיל את אחזקות הציבור למעל 25% (הקריטריון לכניסה למעו"ף). תנאי נוסף לכניסה למעו"ף הוא ששווייה של החברה צריך להיות גבוה ב-20% משווי החברה אותה היא מחליפה ביום הקובע לחילופי המדדים, ה-15 בחודש. נכון להיום, דלק אנרגיה עומדת בתנאי זה ביחס לאפריקה ישראל ולהראל השקעות החברות במעו"ף.

30 שנה ואופציה ל-20 שנה נוספות

בשורות חיוביות נוספות קיבלה היום דלק אנרגיה מהמדינה, שהעניקה לה שטרי חזקה לתגליות הגז תמר ודלית. על פי חוק הנפט, החזקה מעניקה לדלק אנרגיה ולשותפותיה את הזכות להפיק גז מהמאגרים למשך 30 שנה, עם אופציה להארכה של 20 שנה נוספות. גדעון תדמור, מנכ"ל החברה, אמר היום שקבלת שטר החזקה הינה "אבן דרך חשובה בפיתוח התגליות".

קבלת החזקה היא המשך טבעי לרישיון להפקת נפט מהמאגר, והיא שתאפשר כאמור לדלק אנרגיה את הזכות להפיק את הגז שנמצא במאגר. נזכיר כי היקף רזרבות הגז הכולל בקידוח תמר נאמד ב-207 BCM (מיליארד מ"ק), מתוך כך 170 BCM ברמה של רזרבות גז מוכחות. עלות הפיתוח המוערכת של המאגר נאמדת בכ-2 מיליארד דולר, ופוטנציאל ההכנסות ממנו הוערך ביולי האחרון בכ-38 מיליארד דולר.

דלק אנרגיה מחזיקה בכ-31.25% מהזכויות בקידוח, דרך האחזקה בדלק קידוחים ואבנר יהש . שותפות נוספות בקידוח הן נובל אנרג'י מארה"ב (36%), וישראמקו (28.75%).