אובמה: "אני פתוח לכל רעיון ליצירת מקומות עבודה חדשים"

נשיא ארה"ב אובמה בכנס לצמצום האבטלה: "יש ספקנות גדולה לגבי יכולתם של כנסים כאלה להניב תוצאות" ■ "עומדים לרשותנו משאביים מוגבלים, כבר בשבוע הבא אכריז על צעדים חדשים שיהיו מבוססים על ההצעות שיישמעו במהלך הפגישה"

הבית הלבן ערך הערב (ה') כנס גדול לגיבוש המלצות לצמצום האבטלה בארה"ב בהשתתפות עשרות בכירים מהעולם התאגידי, האיגודים המקצועיים והאקדמיה. אבל הנשיא ברק אובמה עצמו הודה, בנאום הפתיחה, כי אנשים לא מאמינים שאפשר להשיג משהו בכנסים כאלה.

"יש ספקנות חריגה ביותר לגבי יכולתם של כנסים כאלה להניב תוצאות", אמר הנשיא. "אם הייתי מאזין לכל הספקנים, לא הייתי ניצב פה לפניכם".

אובמה אמר שהוא מודע לביקורת של הספקנים שהכנס הזה אינו אלא פוטו-אופ. אבל, לדבריו, הוא מעוניין לקיים שיחות של אמת, דיונים קונסטרוקטיביים. "אני לא רוצה לקיים סיעור מוחין בגובה 30 אלף רגל; אני רוצה לרדת לפרטי פרטים בדיונים שלנו היום. אני מנסה למצוא המלצות קונסטרוקטיביות שאפשר ליישמן כדי לעודד יצירת מקומות עבודה חדשים".

"אני פתוח לכל רעיון טוב ומוכן לנקוט כל צעד אחראי ליצירת מקומות עבודה חדשים, אם כי אני מודע לכך שעומדים לרשותנו משאביים מוגבלים", אמר הנשיא.

הוא הכריז, שכבר בשבוע הבא יכריז על כמה צעדים חדשים שיהיו מבוססים על ההצעות שישמעו במהלך הפגישה.

שיעור האבטלה בארה"ב הוא 10.2%, אך הוא מרחף בסביבות 17% אם מביאים בחשבון מובטלים שהתייאשו מחיפוש אחר משרה חדשה או אנשים שעובדים במשרה חלקית אך רוצים לעבוד במשרה מלאה.

כצפוי, הרעיונות שהעלו המשתתפים עולים בקנה אחד עם שיוכם המעמדי והמגזרי. נציג הפדרציה הארצית של עסקים קטנים קרא לקצץ במס על שכר. לשכת המסחר של ארה"ב קראה להפחתה מיידית במס על רווחי הון, מתן אשראי למו"פ וביטולו המוחלט של מס הירושה. ואילו נציג AFL-CIO, ארגון הגג הגדול ביותר של איגודים מקצועיים קורא לממשל לסייע ישירות למדינות שנאבקות בגרעונות תקציביים כבדים כדי להימנע מפיטורים המוניים של מורים, שוטרים, כבאים ועובדי שירותים מוניציפליים, וכן הקצאה של 500 מיליארד דולר נוספים לפרוייקטים של תשתית.

האיגודים המקצועיים מציעים לממן את עלויות הצעדים האלה באמצעות מס בשיעור 0.25% על כל עסקה בבורסה, אך, כצפוי, וול סטריט מתנגדת בחריפות למס כזה.