דיווח: טבע, סאנופי וסינופארם - המובילות לרכישת רציופארם

כך מדווחת סוכנות בלומברג ■ תג המחיר עומד על 2.5-3 מיליארד אירו, מחיר אותו כינתה טבע בשנה שעברה "יקר"

חברות התרופות טבע , סאנופי-אוונטיס וסינופארם הסינית הן 3 המתמודדות המובילות על רכישת חברת התרופות הגרמנית רציופארם. כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג, המתבססת על 3 מקורות המקורבים לנושא שביקשו לשמור על אנונימיות. מטבע נמסר בתגובה, כי החברה אינה מגיבה לשמועות.

לפי הדיווח בבלומברג, 4-6 רוכשות פוטנציאליות ימשיכו במו"מ לאחר שבשלב הראשון הגישו כתריסר חברות תרופות הצעות לרכישה. תג המחיר עומד על 2.5-3 מיליארד אירו, מחיר אותו כינתה טבע בשנה שעברה "יקר", אולם ייתכן כי החברה מוכנה לשלם השנה את המחיר הזה על מנת להתרחב בשוק האירופי בכלל והגרמני בפרט, שם נוכחותה דלה יחסית.

עוד עולה מהדיווח, כי קומרזבנק (Commerzbank) ורויאל בנק אוף סקוטלנד, אשר מנהלים את תהליך המכירה, לא קיבלו שום הצעה הנמוכה מ-2 מיליארד אירו. משפחת מרקל מעוניינת למכור את רציופארם על מנת להחזיר חובות אליהם היא נקלעה בשל הימור כושל על כיוון הבורסה.

בלומברג מדווחת כי גם חברות אמריקניות כדוגמת מיילן, ווטסון ופייזר התעניינו ברכישת רציופארם, אולם 3 המתמודדות המובילות כעת הן כאמור טבע, סאנופי-אוונטיס וסינופארם.

"הייתה סיטואציה דומה ב-2007 בתהליך מכירת החטיבה הגנרית של מרק KGaA, כאשר המחירים היו מאוד גבוהים ובסופו של דבר מיילן רכשה את החטיבה וטבע לא התפתתה לשלם מחיר גבוה מדי", אומר האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון, המסקר את טבע בהמלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 54 דולר. "טוב שטבע לא מתפתה להצעות כה גבוהות; עובדה שמיילן מתקשה עד היום בעיכול הרכישה ההיא. לגבי רציופארם, יש לזכור שאנו עדיין בשלב של הצעות לא מחייבות אז צריך לקחת את כל הדיווחים בפרופורציה. טבע לא יכולה להרשות לעצמה להיעדר מהתהליך הזה, אבל ברור שהם לא ישלמו כל מחיר".

מכירותיה של רציופארם בשנה החולפת הסתכמו ב-1.7 מיליארד אירו. לפי ההערכות, החברה אמורה לייצר EBITDA של 200 מיליון אירו השנה לצד מכירות של 1.6 מיליארד אירו. במסגרת התהליך למכירתה, הוציאה רציופארם ספר המפרט היטב את נתוני החברה. "גלובס" דיווח כבר בסוף אוקטובר כי טבע רכשה את הספר ובחברה הישראלית עברו על הנתונים.

רציופארם אינה חברה יעילה וההערכה היא כי יידרש מהלך ייעול מהותי לאחר רכישתה, תהא הרוכשת אשר תהא. מהלך שכזה יכלול כנראה פיטורי עובדים רבים ובהקשר זה יש לציין שבגרמניה לא פשוט לבצע תוכניות התייעלות הכוללות פיטורי עובדים, שכן החוק מחייב תשלום פיצויים לעובדים במשך שנה אחת לפחות.