חברה בת של ביו לייט תגייס 5 מיליון דולר ותיסחר בוול סטריט

זטיק פיתחה ערכה לסימון תאים סרטניים ■ לאחרונה, חתמה על הסכם שיווק בסין וכעת היא מסמנת כמטרה את השוק האמריקני ■ המנכ"ל, עדי אלקלס: "הגיוס והקמת חברה-בת בארה"ב, יקדמו פתיחת ערוצי שיווק ושיתופי פעולה אסטרטגיים בארה"ב"

חברת Zetiq מקבוצת ביו לייט הבורסאית עומדת לבצע גיוס של 4-5 מיליון דולר בניו יורק. הגיוס יבוצע מקרנות אמריקניות, ובמסגרתו יירשמו מניות החברה באחת הבורסות בארה"ב.

המניות שיירשמו למסחר יהיו של חברה-בת שתוקם בארה"ב לצורך המהלך, ותקבל את מלוא הזכויות למסחור הטכנולוגיה של זטיק שם. את הגיוס מובילה קבוצת ספארק בראשות ז'אק בוראו. להערכת החברה, יסתיים התהליך ברבעון הראשון של 2010.

ד"ר עדי אלקלס, מנכ"ל זטיק, אמר כי "הגיוס המתוכנן, כמו גם הקמת חברה-בת בארה"ב, יאפשרו את השלמת פיתוח קו המוצרים הראשון של החברה - סקר ואיבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם, וכן הקמת ערוצי שיווק ושיתופי פעולה אסטרטגיים בארה"ב".

מנכ"ל ביו לייט, ד"ר עמי אייל, ציין כי "הגיוס מצטרף להסכם שחתמה זטיק לפני מספר ימים בסין, ואלה יאפשרו לחברה להאיץ את תהליכי הייצור והשיווק שלה. לזטיק קו מוצרים ייחודי לאבחון מוקדם של סוגי סרטן רבים, והגיוס יאפשר לנו חדירה טובה לשוק האמריקני ולשווקים נוספים".

זטיק פיתחה שיטה לצביעה של תאי סרטן כדי לאפשר זיהוי מהיר שלהם לעומת תאים רגילים. כיום, הזיהוי מבוצע על בסיס צורת התאים בעיניו של הפתולוג. המוצר הראשון שהחברה פיתחה הוא ערכה לזיהוי מדויק יותר של של סרטן צוואר הרחם. בכוונת החברה לפתח בדיקה גם לזיהוי מוקדם של סרטן שלפוחית השתן, והשאיפה היא שהזיהוי יסתמך על מציאת תאים סרטניים בשתן ויחסוך בדיקה פולשנית.

במסגרת הסכם השיווק שחתמה בסין, ביומיקס הסינית תשווק את הערכה של זטיק במדינה בתמורה לתשלום ראשוני של 500 אלף דולר, וכן תמלוגים בסך כ-16% מהמכירות הישירות ו-25% מהכנסותיה מהשיווק דרך מפיצי משנה.

קיבלה קדימות בקבוצת ביו לייט

קבוצת ביו לייט הוקמה על ידי ארבעה שותפים - ד"ר עמי אייל, רונית גרוס, ד"ר גל ארליך וריצ'רד נמיר, כדי להחיות מחדש טכנולוגיות וחברות אשר הושקע בהן הון אך הן לא הצליחו לפרוץ בגרסתן המקורית.

חברת זטיק לא קיבלה תשומת לב רבה כאחת מארבע החברות הבנות של ביו לייט, כל עוד הייתה במוקד הפעילות של הקבוצה חברת ObeCure, המפתחת תרופה להשמנה. לאחר שאוביקיור לא הצליחה להשיג תוצאות מובהקות בשני ניסויים שביצעה, התברר שהחלום שלה נמצא רחוק מכפי שתוכנן, ושתי חברות אחרות - זטיק ואיי-אופטימה - תפסו את מרכז הבמה. החברה הרביעית, אלרג'יקה, נסגרה עקב מחסור במזומנים, ובקבוצה הוחלט להתמקד בשלוש החברות המבטיחות יותר. בינתיים, עזבה רונית גרוס את הניהול השוטף של הקבוצה.

ביו לייט מעוניינת בעצמה לגייס הון, כנראה בהיקף של כמה מיליוני דולרים, ופרסמה לשם כך תשקיף מדף לאחרונה בבורסה של תל אביב.

אבחון מוקדם שווה מיליונים למערכת

זטיק פונה לשוק שעדיין אינו נחשב מאוד גדול - שוק השיפור והאוטומציה של שיטות דיאגנוסטיות. ואולם, בשנים אחרונות תחום האבחון כולו תופס תאוצה, ובמיוחד האבחון של מחלות הסרטן, תחום בו זטיק פעילה.

זטיק מציעה שני יתרונות למשתמשים במוצרים שלה. קודם כל, היא חוסכת זמן ומאמץ מהפתולוג ומונעת טעויות, ובכך מציעה חיסכון מיידי במשאבים למערכת הבריאות המשתמשת במוצרים.

בנוסף, לטענתה, שיטתה מאפשרת גם אבחון מוקדם יותר של המחלה וטיפול מוקדם יותר, שהוא בדרך כלל גם יעיל יותר ובעל סיכויים טובים יותר להציל את הפציינט, וגם זול יותר משמעותית למערכת.

אם ביתרון הראשון החברה מתחרה מול מגוון פתרונות, הרי שאבחון מוקדם הוא עניין שחברות הביטוח ומערכות הבריאות מוכנות לשלם עליו סכומים משמעותיים, בהנחה שהחברה אכן תוכיח יתרון משמעותי.

המוצר הראשון של החברה נועד להתחרות בשיטות המקובלות לפענוח בדיקת ה-PAP - בדיקת סקר לסרטן צוואר הרחם. ה-PAP נחשבת לבדיקה בעלת שיעורי טעות חיובית (אבחון בריאים כחולים) גבוהים, ובניסויים שערכה זטיק נמצא כי השיטה שלה משפרת את שיעורי הדיוק של ה-PAP.