הצעת החוק הפופוליסטית ביותר ב-2009? ח"כ שאמה מציע פיצוי כספי לממתינים יותר מ-10 דקות בתור בבנק

הזמן המירבי להמתנה לטלר או לפקיד בנקאות יהיה 10 דקות ■ הזמן המירבי להמתנה למענה טלפוני בסניף יהיה שתי דקות ■ כל עיכוב יחייב את הבנק לזכות את הלקוח על יתרת הזמן לפי השכר הממוצע במשק ■ פרשנות - עירן פאר: ח"כ שאמה מחפש כותרת

לקוח שהמתין מעל ל-10 דקות בתור בבנק יקבל פיצוי - כך קובעת הצעת חוק חדשה של ח"כ כרמל שאמה (ליכוד), שנועדה להסדיר את זמני ההמתנה בבנקים ולקבוע סנקציות במקרה של אי-עמידה בהם.

על-פי ההצעה, שהונחה היום (ב') על שולחן הכנסת, יעמוד זמן ההמתנה המירבי לפקיד בנקאות על 10 דקות, וזמן ההמתנה למענה טלפוני בסניף יעמוד על שתי דקות בלבד.

ההצעה קובעת כי כל עיכוב בתור מעבר לזמן המירבי יחייב את הבנק לזכות את הלקוח על יתרת הזמן לפי השכר הממוצע במשק. בנוסף יחויבו הבנקים בהצבת מקצה תור ממוחשב בכל סניף, בדומה לאלה המוצבים כבר היום בחלק מהסניפים, כך שכל לקוח יקבל מספר ממתין עם שעת כניסתו לסניף, מזוהה עם מספר חשבונו.

החוק לא יחול על מנהל הסניף וסגנו וכן על יועצי השקעות ויועצי משכנתאות. עוד נקבע כי ועדת הכלכלה של הכנסת תוסמך לקבוע מועדים חריגים שבהם לא יחול החוק, כמו למשל בימי קבלת דמי הביטוח הלאומי.

"הבנקים חוסכים בהוצאות כוח-אדם ומגדילים את רווחיהם על חשבון הזמן של כל אחד מאיתנו. ידוע שזמן שווה כסף, ומכאן שלא מעט לקוחות משלמים בזמנם היקר בהמתנה לקבלת שירות. מסתבר כי העמלה הבסיסית שהבנקים גובים מאיתנו היא 'זמן', והשווי שלה לעיתים גדול מסך כל העמלות הגלויות", מסביר שאמה.

לדבריו, היעדר תחרות אמיתית בין הבנקים והאופי המיוחד של המערכת הבנקאית ויחסי הלקוחות-בנקים "מביאים לכך שהבנקים מרשים לעצמם לחסוך עלויות בתשלום זמן פקידים על חשבון זמנם היקר של הלקוחות, ובכך בעצם גובים בצורה עקיפה וסמויה עמלה נוספת, תוך מתן שירות לקוי. במצב הדברים היום - גם לאחר שביצוע פעולות באמצעות האינטרנט תופס נפח גדל והולך - הלקוחות עדיין מוצאים את עצמם ממתינים בתורים השונים זמנים בלתי סבירים".