קרן הפרייבט אקוויטי האדסון קלין אנרג'י גייסה מיליארד דולר

החברות בהן תשקיע הקרן עוסקות באנרגיית רוח, מערכות סולאריות, תשתיות, אחסון אנרגיה וטכנולוגיות מבוססות אנרגיה חלופית

זריקת עידוד לתחום הקלינטק - גם בישראל, אם כי מזווית המשקיעים ופחות מזו של החברות. ל"גלובס" נודע, כי קרן הפרייבט אקוויטי האדסון קלין אנרג'י השלימה גיוס של מיליארד דולר לקרן שמתכוונת להשקיע בכל חברת פורטפוליו סכום של 50-500 מיליון דולר. החברות בהן תשקיע עוסקות באנרגיית רוח, מערכות סולאריות, תשתיות, אחסון אנרגיה וטכנולוגיות מבוססות אנרגיה חלופית.

הקרן תשקיע בעיקר בחברות בוגרות, לא בסטארט-אפים עובריים, וישראליות שיכולות לענות להגדרה הן סולל, שהפכה לאחרונה לחברה-בת של סימנס, וברייטסורס, החברה-האם של לוז 2.

הזווית הישראלית המעניינת היא זו של המשקיעים. פועלים שוקי הון הייתה בין מייסדי הקרן שהוקמה ב-2007, יחד עם מנהלים בכירים יוצאי בנק ההשקעות גולדמן זאקס, הבנק האוסטרלי Macquarie ומשפחת המשקיעים היהודית וולפסון מניו-יורק. מאוחר יותר הצטרף גם קרדיט סוויס, והשקיע בקרן 300 מיליון דולר.

בפועלים שוקי הון מסרבים להסגיר את הסכום שגויס מלקוחות הבנק, אולם על-פי הערכות, מדובר ב-100 מיליון דולר. הקרן מהווה הזדמנות להשתתף בהשקעות בסדר גודל לא שגרתי במושגים ישראלים, והמנדט של הקרן הוא שכל השקעה תתבצע על פני חמש שנים, ובסיומן יבוצע אקזיט.

גייסו פחות

רף הכניסה לקרן בארה"ב היה 5 מיליון דולר לגופים פרטיים וגבוה יותר עבור גופים מוסדיים. בישראל הכניסה לקרן נעשתה באמצעות פועלים שוקי הון למוסדיים ו"לפרטיים מאוד עשירים", כהגדרת נציגי הקרן.

ההערכות בשלהי 2008 היו כי הקרן תגייס 2.5 מיליארד דולר, אלא שהמשבר שינה את התמונה והקרן תסתפק במיליארד דולר. משום כך, יש להניח שלא תהיה חברה שתצליח לקבל את השקעת המקסימום המוצהרת, בסך 500 מיליון דולר.

המייסד והשותף-המנהל של הקרן הוא ניל אורבך, שניהל את פעילות האנרגיה החלופית בגולדמן זאקס והחליט להקים אופרציה משלו. שותפו של אורבך בניהול האדסון הוא ג'ון קאבליר, לשעבר סגן יו"ר בחטיבה לבנקאות השקעות בקרדיט סוויס וראש יחידת בנקאות להשקעות של הבנק באנרגיה נקייה.

עד כה השקיעה הקרן ביצרנית אנרגיית הרוח והשמש אלמנט פאואר; במקימת תחנות האנרגיה הסולארית Recurrent Energy; בחברת CaliSolar, יצרנית פאנלים פוטו-וולטאיים; ב-SoloPower, יצרנית פאנלים מעוטי סיליקון וב- Wind to Power Systems, יצרנית רכיבים אלקטרוניים שמחברים בין מערכות לייצור אנרגיה חלופית לרשת החשמל. כלומר, הקרן מתכננת להשקיע בחמש חברות נוספות.

שיתוף הפעולה בין האדסון קלין אנרג'י לפועלים שוקי הון מותג בישראל כ"פועלים האדסון קלין אנרג'י" בהסכמת מנהלי הקרן, למרות ששמה הפורמלי של הקרן הוא "האדסון קלין אנרג'י".

לא העיב על המהלך

מי שניהל את פועלים שוקי הון בתקופת הגיוס בישראל, בגיוס שהתקיים בארץ לפני כשנה וחצי, היה ניר ברונשטיין. בפברואר האחרון הוא נעצר בחשד כי העביר מידע פנים לכאורה לשחקן המעו"ף עופר אייזנברג, שניצל זאת לגריפת רווח של מאות אלפי שקלים. החשד נחקר על-ידי רשות ני"ע שהעבירה את החומר לפרקליטות, שתחליט אם להגיש נגדו כתב אישום.

בפועלים שוקי הון מבהירים כי החשד כלפי ברונשטיין הועלה אחרי שהגיוס בישראל נסגר ולכן לא העיב על המהלך. עמי סמואלס, האחראי על תחום הפרייבט אקוויטי בפועלים שוקי הון, הוא זה שמרכז את הפעילות מול הקרן, והשתתף בתהליך גיוס המשקיעים עם אורבך.