קרן HPV מתכננת להקצות עוד עשרות מיליוני דולרים להשקעות בישראל

הקרן שהקים מייסד ויו"ר SAP, האסו פלטנר, צירפה לשורותיה את ירון ולר מגיזה ■ עד כה היא ביצעה 2 השקעות בלבד בישראל, ועתה מתעתדת הקרן להגדיל את ההשקעה "על רקע ההזדמנויות שיש כאן"

קרן HPV של מייסד ויו"ר SAP, האסו פלטנר, מתכוונת להגדיל את הפעילות בישראל בצורה משמעותית. בתוך כך, הודיעה היום הקרן כי היא מגייסת לשורותיה את ירון ולר, סגן נשיא בקרן ההון סיכון גיזה, כשותף שלישי - מינוי שאינו קשור לרקע הישראלי של ולר.

HPV מנהלת כיום 250 מיליון דולר, המיועדים להשקעה במרכז אירופה ובישראל. הקשר בין ולר, שהיה בארבע השנים האחרונות בגיזה, לבין HPV, נוצר באמצעות ערן דודזון, שותף מנהל בקרן שניהל בעבר את קרן ProSeed הישראלית. השניים מכירים מתחילת העשור, עת שימש ולר כסמנכ"ל חממת הטכניון. "אני חושב שמי שיש לו כסף היום, יש לו הזדמנויות נהדרות", מסביר ולר את ההתרחבות של הקרן בתקופה הנוכחית. "יש מספר גדול של חברות שצריכות כסף, וזו הרחבה של הפעילות במטרה לנצל את ההזדמנויות".

עד כמה הגידול בהזדמנויות האלו יתבטא בישראל קשה להגיד, אבל לדברי ולר הקרן מתכננת להגדיל את החשיפה לישראל עם השקעות נוספות, לאחר שעד כה ביצעה שתיים כאלו בלבד: בחברת האנרגיה הסולארית BrightView ובחברת התוכנה PLMplus (לשעבר InnovaShare). "הקרן בתחילת הדרך, וביצעה עד כה השקעות בחברות צעירות, כך שהרוב המכריע של הכסף עדיין פנוי להשקעות", אומר ולר. "כרגע אנחנו מתכוונים להגדיל את ההשקעה בישראל על רקע ההזדמנויות שרואים כאן". המשמעות עשויה להיות השקעות נוספות של עשרות מיליוני דולרים בחברות ישראליות.

הקשר הישראלי וההזדמנות באירופה

ההיסטוריה של האסו פלטנר עם ההיי-טק הישראלי עוברת בעיקר דרך שי אגסי, שאת החברה שלו - TopTier - רכשה SAP בשנת 2001. אגסי, שפרש ב-2007 מענקית התוכנה והקים את בטר-פלייס, היה גם הרוח החיה מאחורי הקמת קרן ההון סיכון של פלטנר. הקרן מיועדת להשקעה בתחום התוכנה הארגונית ובקלינטק, וביצעה עד כה 17 השקעות.

HPV יצאה לדרך באמצע 2005 עם הקצאה ראשונית של 50 מיליון אירו, והסכום גדל עם השנים. אגסי הוא גם בין המשקיעים המובילים שאותם מציינת הקרן באתר האינטרנט שלה, לצד פלטנר, הבנק האירופי ILB, קרן ההשקעות האמריקנית CMEA Ventures וארנון כץ, ממייסדי אמפייר אונליין. לצד ערן דודזון, מנהל את הקרן גם ד"ר ראובן ווסטפאל.

הקרן הדגישה את המיקוד הגיאוגרפי כדי לנצל את תשתית הטכנולוגית באירופה, שם רמת השקעות ההון סיכון היא נמוכה יחסית. על פי נתוני דאו-ג'ונס ונצ'רסורס, ההשקעות בחברות סטארט-אפ באירופה רשמו ברבעון השלישי עלייה של 23% לעומת הרבעון השני השנה, למיליארד דולר, אך עדיין היו נמוכות ב-48% לעומת הרבעון המקביל ב-2008.