האם השליטה ביואל-ישראמקו תעבור למפרק קווי אשראי?

מניות השליטה בקבוצת חיפושי הגז והנדל"ן, שבשליטת קובי מימון וחיים צוף, עומדות במרכז קרב משפטי שמנהלים מפרקי קווי אשראי נגד הלהטוטן הפיננסי יובל רן, שברח לארה"ב

האם מניותיה של קבוצת יואל -ישראמקו יעברו לידי מפרקיה של קווי אשראי ויוצעו למכירה בבורסה? מניות השליטה בקבוצת חיפושי הגז והנדל"ן, שבשליטת קובי מימון וחיים צוף, עומדות במרכז קרב משפטי שמנהלים מפרקי קווי אשראי, חברת הפיננסים שקרסה ושבעל השליטה בה, יובל רן, נמלט מישראל לארה"ב באמצע שנות ה-90.

במרכז הסיפור עומדת טענת המפרקים לפיה רן, צוף ומימון שיתפו פעולה במעשה מירמה שנועד לרוקן את חברות הקבוצה (הכוללת את נפטא, חנ"ל, איירפורט סיטי, נצבא וכאמור, יואל וישראמקו) מנכסיהן. צוף, שותפו של מימון והנתבע המרכזי בפרשה, הוא בעל השליטה בחברת יחק, השולטת דרך אקויטל הבורסאית בחברות האמורות. מימון משמש כיו"ר אקויטל.

לאחר שחברת קווי אשראי שבשליטת רן נקלעה לקשיים פיננסיים, הוא מכר את החברות בסכום זעום של מאות אלפי שקלים בלבד לחברות בשליטת צוף ומימון.

המפרקים של חברת קווי אשראי - עו"ד יצחק מירון ורו"ח חיים רבינוביץ', באמצעות עו"ד אלעד אלעזר - טוענים כי רן, צוף ומימון עשו יד אחת, וכי רן המשיך להיות מועסק על-ידי צוף ומימון בחברות שלהם ביוסטון, לשם הוא ברח.

"בחודש יולי הגשנו בקשה לבית המשפט לצורך מתן פסק דין ללא כתב הגנה, כיוון שצוף לא הגיש כתב הגנה מספטמבר 2004", אומר ל"גלובס" עו"ד אלעזר. "את הפסיקה נגדו קיבלנו כבר בספטמבר. צוף הגיש בקשה לביטול פסק הדין בטענה שהוא לא קיבל לידיו את כתב התביעה כיוון שהוא התגורר בחו"ל. זה לא נכון. שכרנו חוקרים פרטיים והגשנו לו את כתב התביעה באופן אישי מספר פעמים. כך הגבנו לבית המשפט, וכעת יש לצוף זכות תשובה עד מחרתיים (ד')". אלעזר טוען כי עורכי דינו של צוף פנו אליהם בבקשה לקבל הארכה.

בפסק הדין נכתב כי צוף "גרם להפרת התחייבויות אשכול התאגידים של קווי אשראי, ובראש ובראשונה של החברות, תוך כדי הברחת נכסים והעברתם לרשותו". בנוסף, פסק הדין מחייב את צוף להעביר לחברות סכום כולל של כ-60 מיליון שקל.

לפסק הדין עשויה להיות משמעות מרחיקת לכת על מניות השליטה בקבוצה, שכן בסוף התהליך - אם הפסיקה תיוותר על כנה - עשויות המניות לעבור מידיהם של צוף ומימון אל המפרקים. מדובר במניות ששוויין מאות מיליוני שקלים.

אם המפרקים יקבלו לידיהם את המניות, אין בכוונתם להחזיק בהן לאורך זמן אלא למכור אותם בבורסה, ייתכן אף שבאותה שיטה בה נמכרו מניות בזק של גד זאבי שהוחזקו על-ידי כונס נכסים.