נאמן צריך להתפטר? רצוי

אין לנו מזל עם שרי המשפטים האחרונים שלנו: נאמן מסתמן כצרה יותר גדולה מקודמו

אין לנו מזל עם שרי המשפטים האחרונים שלנו. דניאל פרידמן היה אחוז תזזית ואובססיה לפגוע בבית המשפט העליון - ועכשיו יש לנו את יעקב נאמן, המגבש את עצמו כצרה יותר גדולה ומביכה מקודמו.

בכנס רבנים שנערך אתמול (ב') בירושלים אמר נאמן: "צעד אחר צעד ננחיל לאזרחי ישראל את חוקי התורה ונהפוך את ההלכה למשפט המחייב במדינה". אתם מבינים? רק לאחרונה נכשל נאמן בניסיונו לפצל את סמכויות היועץ המשפטי לממשלה, אז עכשיו הוא מבטיח להחיל את דין התורה.

בינתיים פירסם נאמן הבהרה כי לא התכוון, כי רק רצה להגיד, כי לא בדיוק..., אבל מה לעשות, לגלי צה"ל יש הקלטה, ושם נשמע נאמן אומר את הדברים בדיוק כפי שפורסמו.

האם זה אומר שנאמן באמת מתכוון לכך? בטח שלא. אז למה אמר אותם? אה, זו הנקודה המעניינת, כי היא מלמדת משהו, אולי הרבה מאוד, על אופיו, על אישיותו ועל תבונתו.

היועץ הבלתי נשכח

קודם כל צריך לתת לנאמן קרדיט שהוא אולי נסחף. הרקע היה כינוס רבנים ודיינים. אולי הוא ביקש למצוא חן בעיניהם, להראות להם ולצאן מרעיתם שהוא לא רק עורך דין שעושה כסף וסקי, שהוא גם איש תורה. אבל זה רק חלק מהעניין.

יכול להיות שאצלכם ואצלי עניין פיצול הסמכויות של היועץ כבר נשכח, אבל לא אצל נאמן. האגו שלו חטף מכה קשה. מה יכול להחזיר עטרת נאמן ליושנה - שהוא יחזיר את עטרת התורה. פרויקט חדש, כותרת חדשה, עניין אחר.

האם נאמן צריך להתפטר מתפקידו? לא חייב, אבל רצוי. בעצם, הוא היה צריך לעשות זאת לאחר פרשת היועץ. לא בריא שיש שר משפטים שלא אוהב את תפקיד היועץ כפי שהוא היום, זה עלול להשפיע על החלטותיו ומהלכיו בהקשר ליועץ.

ועכשיו מתווסף הדבר הזה עם התורה, המטיל עליו חשד שהוא באמת מתכוון לכך. וזה לא שהעמדה של מדינת הלכה אינה לגיטימית בשביל אדם מאמין. היא פשוט לא לגיטימית לשר משפטים במדינה חילונית מתקדמת.

ואלה סיבות מספיק טובות בשביל נאמן לחזור למה שהוא עושה הכי טוב: עריכת דין.