פילוג בעדה הדרוזית מונע השגת הסכם בעניין צינור הגז בכרמל

רה"מ הנחה את גורמי הביצוע להיערך להתחיל בעבודות בתוואי צינור הגז בתוך מספר שבועות ■ אחת האפשרויות שהועלתה במהלך הדיון היתה האפשרות לשימוש בכוח משטרתי לצורך המשך העבודות

חילוקי דעות פנימיים בעדה הדרוזית מונעים השגת הסכם שיאפשר את השלמת העבודות במקטע הצפוני של צינור הגז. בדיון שהתקיים אחה"צ בלשכתו של ראש הממשלה, נתניהו השתתפו נציגי משרדי הממשלה, ראשי חברת נתיבי הגז הלאומיים, המשטרה וגורמים נוספים. את המגעים מול העדה הדרוזית מנהל מנכ"ל משרד רה"מ, אייל גבאי. בדיון אימץ ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את מתווה הפיצוי שהציע מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, שיינתן לבעלי הקרקעות שבשטחם מתוכנן מעבר תשתיות.

המתווה נקבע לאחר סדרת פגישות עם ראשי העדה הדרוזית שערך גבאי בחודש האחרון והתייעצויות עם גורמים מקצועיים, ראשי רשויות ובעלי הקרקעות. זאת במטרה לגבש עקרונות מוסכמים שיאפשרו את העברת צינור הגז הטבעי, ובהמשך את תוואי הרכבת וסלילת הכביש באזור זה.

על פי המתווה שהציע גבאי יתבצעו לאורך התוואי חילופי קרקע בהתאם לנוסחה הקבועה בחוק כביש חוצה ישראל. בתום הישיבה הודיעה לשכת נתניהו כי "ראש הממשלה הנחה את מנכ"ל משרדו להודיע לראשי העדה הדרוזית ולבעלי הקרקעות על סיכום זה בצורה מסודרת ומחייבת. עוד הנחה ראש הממשלה את גורמי הביצוע להיערך להתחיל בעבודות בתוואי צינור הגז בתוך מספר שבועות".

מגורמים שהשתתפו בדיון נמסר ל"גלובס" כי חילוקי דעות בין הפלגים השונים בעדה הדרוזית מעכבים את המו"מ להפקעת קרקעות על תוואי המקטע שהשלמתו חיונית לצורך הספקת גז למפעלים הפועלים במפרץ חיפה ביניהם גם בתי הזיקוק ותחנות הכוח של חברת החשמל.

בין האפשרויות שנשקלו בדיון גם שימוש בכוח לשם המשך העבודות במקטע, אולם ההצעה מעוררת הסתייגות בקרב רבים מהמשתתפים בדיון בגלל החשש לפגיעה קשה במרקם היחסים העדין עם הדרוזים.

אפשרויות נוספות שנידונו: העברת הצינור בתוואי חלופי באזור קירית טבעון, אפשרות זו תיהיה כרוכה בעלויות גבוהות בהרבה מהעלויות של הפרוייקט בתוכניתו הנוכחית.