אפקט שפעת החזירים: השום בישראל התייקר בכ-40%

אחרי זינוק המחיר בסין, מחיר השום - שיעיל נגד שפעת החזירים - מתייקר גם בארץ ■ מחצית מהשום בישראל מקורו בייבוא מסין

אפקט שפעת החזירים בסין מגיע גם לישראל: מבדיקת "גלובס" עולה כי מחיר השום רשם עלייה של 40%-50% לסיטונאים, בהשוואה למחיר השום אשתקד. עיקר העלייה נרשמה בחודשים האחרונים, ומקורה בעליית מחיר השום בסין. עם זאת, מחיר השום לצרכן התייקר בשיעורים נמוכים יותר, העומדים לפי הערכות על 20%-30%.

לדברי אחד מסיטונאי השום, "השום היה מאז ומתמיד מוצר מאוד רווחי, ורשתות השיווק סופגות היום חלק מעליית המחיר".

מחיר השום בסין, יצרנית השום הגדולה ביותר בעולם וצרכנית שום גדולה בעצמה, האמיר בחודשים האחרונים לשיאים חדשים. השום נחשב לאמצעי הגנה יעיל נגד שפעת החזירים, ולכן בתי-הספר אוגרים שום כדי להזין בו את התלמידים. מלאי השום התכווץ גם בגלל שאיכרים בסין ובמדינות אחרות בעולם צמצמו את השתילה בעקבות קריסת המחירים עקב המשבר הפיננסי.

בערים גדולות בסין, כמו בייג'ין, מחיר השום הסיטונאי זינק מחודש מארס השנה פי 15.

מחיר השום ליבואנים עלה אף הוא בהתאם. "לפני שנה קנינו שום בסין ב-300-350 דולר לטון. השנה מחיר השום ביוני עמד על 900 דולר לטון, ואילו היום מחירו 1,500 דולר לטון", אומר יוסי גרנות, מנהל השיווק של גידולי שדה דורות, העוסק גם ביבוא שום.

מחצית השום הנמכר בישראל (כ-5,000 טון בשנה) מקורו בגידולים מקומיים, ומחציתו ביבוא המתבצע בעיקר (99%) מסין. עונת השום בארץ היא בחודשים אפריל-מאי, כאשר החל מיולי-אוגוסט, מקור עיקר השום הנמכר הוא ביבוא.

בעוד שאשתקד עמד מחירו הסיטונאי של ק"ג שום מיובא על 12-12.5 שקל, היום הוא עומד על 17.5-18.5 שקל לק"ג - עלייה של 45%-54%.

לדברי גרנות, האמרת מחיר השום המיובא הביאה גם להעלאת מחיר השום המקומי בשיעור של כ-20%. לדבריו, בשל עליית המחיר, מגדלי שום ישראלים הגדילו השנה את שטחי הגידול של השום, שיניבו תוצרת בשנה הבאה. קיבוץ דורות למשל, האחראי לגידול של 1,000 טון שום בשנה, הגדיל את שטחי הגידול ב-10%.

גרנות טוען כי גם תמריצים שנתנה הממשלה הסינית לגידול חיטה תרמו לעליית מחיר השום. "לפני שנתיים, בעקבות קפיצה גדולה במחירי החיטה, הממשלה הסינית נתנה לחקלאים תמריצים לגידול חיטה, ולכן הסינים העדיפו לגדל חיטה ולא שום. מעבר לכך, עקב המחסור, בעלי ממון קנו מלאים גדולים, והיום יש בסין קרטל בנושא מכירת השום. לא בכדי חברות סיניות מציעות היום שום במחירים שווים", אומר גרנות.