סמנכ"ל מייספייס: "אני והבוס שלי לא מסכימים. פייסבוק אחת המתחרות שלנו"

מנכ"ל מייספייס, אוון ואן-נטה, אמר לאחרונה כי הרשת החברתית איננה מתחרה עוד בפייסבוק ■ אלכס מגן, שמונה לאחרונה לסמנכ"ל טכנולוגיות במייספייס, חולק עליו ומודה כי התחום הטכנולוגי בחברה חלש בהשוואה למתחרים

"אחד התחומים שבהם אנחנו חלשים בהשוואה למתחרים שלנו הוא התחום הטכנולוגי. בדיוק בשביל זה הביאו אותי", כך אומר בראיון מיוחד ל"גלובס" הישראלי אלכס מגן (42), שמונה לפני חודשיים לתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות של הרשת החברתית השנייה בגודלה בעולם, myspace.

"מייספייס הופיעה בעולם הרשתות החברתיות מוקדם וגדלה מהר. הדבר גרר אחריו פלטפורמה טכנולוגית גדולה שמצריכה הרבה עבודה ותחזוק. לתפקיד הנוכחי הביאו אותי כי היה צורך בזוג עיניים חדשות, שיטפל במקומות בהם מייספייס תקועה".

מגן החל את הקריירה שלו כמתכנת ב-AT&T, עבר לתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות של MTV Networks, וב-2000 עבר להתגורר בלוס אנג'לס, שם מונה לתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות ביאהו אנטרטיינמנט. בתפקיד זה היה אחראי על פיתוח מוצרי בידור, דוגמת שירות הרדיו האינטרנטי של יאהו.

לאחר מספר תחנות נוספות מונה מגן לסמנכ"ל הטכנולוגיות של אניבום, מיזם האנימציה של אורי שנער. "כל החיים רציתי לעלות לישראל. אמא שלי ואחי כבר היו בישראל מתחילת שנות ה-90 וכך לבסוף עליתי גם אני", אומר מגן.

במארס שעבר הגיעה ההצעה להיות סמנכ"ל הטכנולוגיות של מייספייס מיוזיק - מיזם המוזיקה שבו מעורבת הרשת, לצד 4 חברות התקליטים הגדולות - וורנר מיוזיק, סוני BMG, יוניברסל מיוזיק ו-EMI

חצי שנה לאחר מכן, מונה מגן לתפקידו הנוכחי. "הרבה מהדברים שעשינו במייספייס מיוזיק בחצי השנה האחרונה גרמו לעלייה במעמד שלנו בשוק", אומר מגן. "עכשיו אנחנו מנסים ליישם במייספייס את מה שהצלחנו ליישם במייספייס מיוזיק - להוכיח את הקונספט שזו רשת חברתית שמגובה בתוכן ולא סתם רשת חברתית".

* מהי המשימה העיקרית שלך בתפקיד החדש?

מגן: "אחד הדברים החשובים הם לפתוח את הרשת. זה נכון שיש לנו פלטפורמה למפתחים חיצוניים, שפופולרית בעיקר בתחום המשחקים, אבל המטרה היא להגביר את הפונקציונליות לתחומים אחרים בצורה דרמטית ורצינית. זה קריטי עבורנו. אנחנו צריכים להיפתח ולהגביר גם את יכולות ההתקשרות של המשתמשים בתוך הרשת ועם משתמשים ברשתות אחרות. אי-אפשר להישען יותר רק על היכולות הפנימיות שלנו, ויש עוד הרבה עבודה טכנולוגית לפנינו".

כחלק מהרצון לבצע שינוי, רכשה החברה את שירות המוזיקה iLike ב-20 מיליון דולר. השבוע רכשה גם את imeem תמורת כמיליון דולר, אתר להזרמה של שירים.

"השירות iLike הוא כלי מעולה עבורנו, שמאפשר לנו להגיע לחשיפה גם מחוץ למייספייס", אומר מגן. "הוא גם מבטיח שמשתמשים - ואומנים בפרט - ירצו לנהל את הנוכחות והתוכן המוזיקלי שלהם במייספייס".

* iLike היא אפליקציה פופולרית בפייסבוק. אתם לא מפחדים שהם יחסמו את השימוש בה?

"זו החלטה שלהם, אבל אני לא חושב. השירות יכול להיות בעל ערך למשתמשים ולהיות מופץ ברשת, מבלי שיאיים על אתר אחר".

נגד רכישה, בעד שיתוף-פעולה

מחקרים בארה"ב מראים כי מייספייס רגישה למיתון בשוק הפרסום בהשוואה לרשתות חברתיות אחרות, אך מגן דווקא טוען כי "אנחנו לא שונים מאף חברה בספרת האינטרנט. דווקא הוכחנו כי השילוב בין חוויית משתמש ותוכן מצליח למשוך הרבה יותר מפרסמים איכותיים".

* אבל חוויית המשתמש במייספייס היא עקב אכילס של הרשת. מבחינה ויזואלית, מייספייס היא רשת כאוטית.

"היום זה נכון, אבל בחודשים הקרובים נספק אלטרנטיבות שונות למשתמשים שונים - למשתמש הרגיל, לאומן או ליצרן התוכן. נייצר את האיזון בין חופש ביטוי לבין סדר".

מייספייס נרכשה ב-2005, שנתיים לאחר הקמתה, על-ידי ניוז קורפ של טייקון המדיה רופרט מרדוק, תמורת 580 מיליון דולר. למרות שהיא הובילה את טרנד הרשתות החברתיות, ב-2008 פייסבוק הפכה לרשת החברתית הגדולה בעולם, ובמאי 2009 הצליחה לעקוף אותה גם בשוק האמריקני.

על-פי נתוני קומסקור לחודש אוקטובר, מספר הגולשים השונים שביקרו במייספייס בארה"ב עמד על 64 מיליון איש, בהשוואה ל-97.4 מיליון איש שביקרו בפייסבוק.

הירידה המתמשכת בטראפיק של מייספייס הובילה לחילופי תפקידים ברשת החברתית, אוון ואן-נאטה, סמנכ"ל התפעול של החברה ובכיר לשעבר בפייסבוק, מונה באפריל למנכ"ל מייספייס. לאחרונה הוא אמר כי מייספייס לא מעוניינת להתחרות בפייסבוק, אולם מגן חושב אחרת.

"בעניין הזה אני והבוס שלי לא מסכימים", הוא אומר, "יש לנו מתחרים בזירת הרשתות החברתיות, ויש לנו מתחרים בזירות אחרות. אנחנו נמצאים בתווך שבין רשת חברתית לבין תוכן, ולכן אנחנו מתחרים גם ברשתות כמו פייסבוק וגם ביצרניות תוכן. השילוב הזה שם אותנו במקום טוב לקראת העתיד".

* האם ייתכן שיתוף-פעולה תוכני עם פייסבוק?

"אני לא יכול להגיב על כך, אבל אנחנו תמיד משוחחים עם שותפים פוטנציאליים, וזה מתאים לאסטרטגיה שלנו שלא להיות יותר פלטפורמה סגורה. ככלל, אנחנו עובדים עם מפתחים שהשירותים שלהם יכולים להגדיל את מייספייס, אבל המטרה היא לא רק לרכוש ולבלוע אותם. אני בעד לעבוד עם חברות שנמצאות בשלב מוקדם, ולאו דווקא לרכוש אותן".

מייספייס איננה פופולרית במיוחד בישראל, על אף שאין על כך נתונים מספריים מדויקים, אך גם מגן מסכים לכך. "חברות המוזיקה הישראליות חדשניות, וישראל יכולה להוות עבורנו מעין מעבדת ניסויים. זה לא אחד מהשווקים המרכזיים שלנו, אבל הקהילה המקומית יכולה לסייע לנו להתנסות בדברים חדשים".

* יש סיכוי שתרכשו בישראל?

"זה עוזר שיש סמנכ"ל טכנולוגיות ישראלי במייספייס, ואם נמצא שותפים מעניינים בישראל - זה יכול לקרות. נעשה מה שטוב לחברה, ומהניסיון שלי יש הרבה חברות בעלות ערך בישראל. אבל זה נכון גם לחברות שאינן".

לדבריו, לפני 3 חודשים הוא הפגיש בין 20 חברות סטארט-אפ ישראליות להנהלת מייספייס, וברבעון הראשון של 2010 הוא מתכוון לארגן כנס דומה בישראל.