חיים שני: "אם קרן הביומד תצליח - נשכפל אותה לעוד תחומים"

מנכ"ל משרד האוצר: "מדובר במאמץ שאינו קשור למשבר הכלכלי, אלא לבניה של תעשייה לעתיד" ■ אבני הנגף: חלוקת ההשקעה, מאפייני אנשי המפתח והצורך לגייס כסף בטרם נודע מי זכה במכרז

"החשודים המיידיים" של תעשיית הביומד, כך הגדירה אתמול בכירה בתחום את הקבוצה שהתאספה בכנס שערך משרד האוצר ומשרד התמ"ת כדי לתת מידע ולענות על שאלות לגבי קרן הביומד החדשה.

האוצר ומשרד התמ"ת דווקא פועלים להביא לניהול הקרן גורמים חדשים ורעננים, רצוי מחו"ל. למרות שהצהירו על כך מספר פעמים, הדבר לא הבריח את מנהלי הקרנות הישראליות, אשר ישבו בקהל הן כמתעניינים בניהול הקרן יחד עם הגופים הזרים והן כשוקלים השקעה בה בעצמם.

בתחילת האירוע הבהירו מובילי הקרן: המדען הראשי במשרד התמ"ת ד"ר אלי אופר, מנכ"ל משרד האוצר חיים שני ואייל אפשטיין מאגף התקציבים באוצר, את התנאים העיקריים. לאחר מכן נתנו מקום לשאלות (וקיבלו בעיקר קובלנות).

הוחלט כי יוקמו 3 קרנות שבהן תשקיע המדינה עד 36 מיליון דולר לקרן, ואילו המשקיעים יביאו את יתר ההון, רצוי במינוף של פי 3 ומעלה. בנוגע לאופן בחירת הקרנות, אלשטיין הסביר כי אם יתמודדו רק שלושה גופים על הקרן, הם יזכו אוטומטית בהשקעה הממשלתית. אם יתמודדו גופים רבים יותר, המדינה לא תבחר ביניהם אלא תעניק את התמיכה לשלושה שיביאו את ההתחייבויות הכספיות המשמעותיות ביותר. "תנאי השוק יקבעו", אמר אפשטיין. משמעות הדבר היא כי אם יהיו יות רמשלושה מתמודדים, הקרנות יצטרכו להביא התחייבויות מימון טרם ידעו בוודאות האם יקבלו את התמיכה הממשלתית, משימה הנראית לרבים בעייתית.

איתן מחובר, שותף בקרן מדיטק, העיר בשלב השאלות כי מכרז כזה מחייב סגירה של כ-100 מיליון דולר תוך 6 חודשים, משימה מאתגרת ביותר לגוף המנהל, גם בהינתן התמיכה הממשלתית.

באשר לאפשרות ההשקעה במכשור רפואי, הסבירו נציגי האוצר והתמ"ת כי הקרן תחויב להשקיע עד סכום מסוים בפארמה (74 מיליון דולר אם הקרן תהיה בת 100 מיליון דולר ומעלה ו-52 מיליון דולר אם הקרן תהיה בת 76-100 מיליון דולר), אך אם יגייסו הגורמים הון רב יותר, הם יוכלו להשקיע את היתרה כאוות נפשם בתחום מדעי החיים. על כך העירה רות אלון, שותפה בפיטנגו, כי "כשאני פונה לגורמים בחו"ל כדי לעניין אותם, הם אומרים 'קודם תגייסי את ה-100 מיליון דולר, וכשתגיעו לכסף שאפשר להשקיע באופן חופשי, נצטרף".

ג'ף דייקן, שותף בקרן ויטהלייף המתמחה במכשור רפואי אמר כי "הגורמים מחו"ל אמנם מתמחים בפארמה, אבל הם מחפשים בישראל דווקא את הבידול שלנו בתחום המכשור הרפואי". שני אמר בתגובה כי הקרן לא פונה לתחום המכשור הרפואי, שכן התרשמה שהתחום הזה אינו צריך עזרה מיידית.

גורמים המקושרים עם קרנות בחו"ל ולא עם קרנות ישראליות, אמרו כי כבר ישנן כמה קרנות בחו"ל המתעניינות בקרן והן דווקא אינן מוטרדות מן ההעדפה את תחום הפארמה. ל"גלובס" נודע כי קרן אורבימד, שכבר ביצעה ארבע השקעות בישראל, מהן שתיים הפארמה ושתיים במכשור רפואי, מתעניינת ברצינות בקרן.

שאלות נוספות עלו לגבי אנשי המפתח בקרן. בתנאי הקרן נאמר כי אנשי המפתח חייבים לשהות בישראל "רוב זמנם", ומסתבר כי הגורמים המקצועיים בחו"ל מוטרדים מן הסעיף. באוצר ובתמ"ת אמרו כי יבהירו את התנאי וכי בכל מקרה אין מדובר בהכרח לשהות 50% מהזמן בתוך גבולות ישראל.

על אותם אנשי מפתח להיות עם עבר של ניהול מאות מיליוני דולרים בקרנות זרות, או מעל 100 מיליון דולר בקרן מקומית. אם יביאו אותם אנשי מפתח קרן זרה עימם, יינתנו הקלות בנוגע לעבר של אנשי המפתח, ובלבד שהקרן שתצטרף התנסתה ומעורבות בניהול של חברות פארמה שהגיעו לניסויים מתקדמים.

אחד הנוכחים העיר באירוניה כי גם גורם מוערך ביותר כמו מורי ארקין (מי שמכר את חברת אגיס לפריגו ב-900 מיליון דולר והיום הוא משקיע ביומד מוערך) אינו עומד בדרישות התקן להשתתפות בקרן. ככל הידוע ל"גלובס", ארקין ממילא אינו מתעניין במיזם כרגע. מובילי הקרן מטעם המדינה מסרו כי נספרו אנשי מפתח "רבים" אשר עונים לקריטריונים ויושבים כרגע בישראל, וזאת מול טענות מן השוק כי אין למצוא כאלה.

חיים שני אמר כי אם הקרן תהיה הצלחה, ייתכן והמודל ישוכפל לתחומי נישה נוספים. הוא הוסיף כי מדובר במאמץ שאינו קשור למשבר הכלכלי, אלא לבניה של תעשייה לעתיד.

בין המתקבצים ניתן היה למצוא את השותפים המנהלים בקרנות וחברותה השקעה: כת"ב, מדיקה, IHCV, 7healthventures, מדיטק, ויטהלייף, Vintage Ventures ואת השותפות לתחום מדעיה חיים בקרנות פיטנגו, אוורגרין וגיזה.

כמו כן הגיעו נאווה סברסקי סופר, עד לאחרונה מנכ"ל יישום, חברת מסחור הטכנולוגיה שלא האוניברסיטה העברית, ג'וש לווין, דירקטור בכיר לפיתוח עסקי אסטרטגי ומיזמים חדשים בטבע (וזאת למרות שטבע מנוע מניהול הקרן, ויכולה להצטרף רק כמשקיע), דוד צור, מנכ"ל קמהדע, ד"ר נורית אייל, בעבר בכירה בצוות דעי החיים של יוזמה ועוד רבים ובכירים.

לאירוע האזינו גם בכירי קרנות מחו"ל, אך הם לא הזדהו. השאלה האם גופי ההשקעה הזרים אכן מתעניינים בקרן היא שאלת מפתח לגבי עתידה, וכעת שאלה זו נותרה פתוחה.