משרד החקלאות ישקיע 7 מיליון שקל במחקרים בנושא שינוי האקלים

המטרה הינה "יצירת פתרונות שיובילו להתאמת החקלאות ולשמירת רמת הייצור החקלאי, ויסייעו בהקטנת הנזק הכלכלי והסביבתי הצפוי משינויי האקלים"

אחד הענפים העיקריים שעלול להיפגע משינוי האקלים הוא ענף החקלאות, הסובל כבר עכשיו מאותות האקלים המשתנה. על מנת להתמודד עם השינויים הקרבים, להקטין את הנזק הצפוי ולהמשיך להבטיח אספקת מזון סדירה, יזמו שר החקלאות ופיתוח הכפר, שלום שמחון, והמדען הראשי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר הקצאת תקציב למימון מחקרים שיעסקו בנושא מהיבטים מגוונים. בסיוע אגף התקציבים במשרד האוצר, הוקצו 7 מיליון שקל בשלב זה, ובשנים הקרובות צפויות הקצאות תקציב נוספות.

ממשרד החקלאות נמסר כי יתרונן של קבוצות המחקר, שיחלו בשבועות הקרובים את עבודתן, הוא שהן יעסקו בתחומים שונים של הנושא, אך יקיימו ביניהן שיתוף פעולה על מנת להתמודד עם בעיות היסוד המרכזיות הקשורות לאקלים המשתנה. כל אחת מן הקבוצות כוללת חוקרים מדיסציפלינות שונות וממוסדות מחקר שונים, בהם אוניברסיטת הנגב (בן גוריון), אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית, הטכניון, מינהל המחקר החקלאי (מכון וולקני) במשרד החקלאות, מרכזי המו"פ החקלאי הפריפריאלי ושירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) של משרד החקלאות.

אחת מקבוצות המחקר תעסוק בבדיקת השפעת שינוי האקלים על השטחים הפתוחים בישראל. הקבוצה תבדוק כיצד אירועי גשם קיצוניים, עלייה בטמפרטורות והתפלגות הגשמים משפיעים על היבול ועל איכות המרעה שבשטחים הפתוחים, המשמשים להזנה של עדרי בקר וצאן.

קבוצה נוספת תעסוק ביצירת כלים להערכה כמותית של השפעת התאדות המים. לדברי החוקרים, "בדיקה זו חשובה היות שההתאדות גורמת לאבדן מים משמעותי ולהמלחת הקרקעות, ויהיו לה השלכות מרובות על קבלת ההחלטות בענפי החקלאות השונים". עוד יבדקו ויפותחו באמצעות המחקרים - פיתוח טכנולוגיה לשיפור משמעותי של קליטת מי ההשקיה על ידי גידולים חקלאיים, דרכים להפחתת פליטת גזי חממה באמצעות שימוש בביופחם, שהוא למעשה תוצר של פסולת חקלאית.

קבוצת מחקר נוספת תעסוק בפיתוח גישה חדשה לצינון רפתות תוך ניצול מקסימלי של המים המשמשים למטרה זו. החום המאפיין את חודשי הקיץ בעיקר, אך גם את האביב והסתיו, ילך ויתגבר וצפוי להשפיע באופן ישיר על רווחת הפרות ועל ייצור החלב. מהמשרד נמסר כי "הכלים המשמשים כיום לצינון הרפתות יאבדו מיעילותם עם שינויי האקלים הצפויים, וקבוצת המחקר שוקדת על פיתוח שיטה חדשה ויעילה מהקיימת".

ד"ר יובל אשדת, המדען הראשי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "שינויי האקלים הקיצוניים הצפויים מהווים את אחת הבעיות המרכזיות עמן צריכה להתמודד החקלאות הישראלית והעולמית בשנים הקרובות. באמצעות מימון מחקרים אלו ומחקרים נוספים בעתיד, אנו מעניקים מקום לביטוי של רעיונות חדשניים מגוונים, שמקורם בקרב מדענים ממרב מוסדות המחקר בארץ. השילוב ביניהם מבטיח יצירת פתרונות שיובילו להתאמת החקלאות ולשמירת רמת הייצור החקלאי, ויסייעו בהקטנת הנזק הכלכלי והסביבתי הצפוי משינויי האקלים".