ליצמן: "לא אאפשר לפקידים לעשות במשרד הבריאות כבשלהם"

ל"גלובס" נודע כי נציבות שירות המדינה, בתיאום עם הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, פנתה לאחרונה אל מנהלי בתי החולים שיבא ורמב"ם, והודיעה להם על "הפסקת עבודתם" בתאגידי הבריאות של שלושה מנהלים אדמיניסטרטיביים בשיבא ומנהלת אחת ברמב"ם

הסכסוך בין משרד האוצר לבין משרד הבריאות סביב "שכרם הכפול" של מנהלים אדמיניסטרטיביים בבתי החולים הממשלתיים, הגיע לשיאו. ל"גלובס" נודע כי נציבות שירות המדינה, בתיאום עם הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, פנתה לאחרונה אל מנהלי בתי החולים שיבא ורמב"ם, והודיעה להם על "הפסקת עבודתם" בתאגידי הבריאות של שלושה מנהלים אדמיניסטרטיביים בשיבא ומנהלת אחת ברמב"ם.

ההודעה הזו של הנציבות מגיעה למרות שסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הבהיר בעבר למשרד האוצר ולנציבות כי סוגיית השכר הכפול אינה עומדת בראש סדר העדיפויות שלו וכי אין בכוונתו לשנות לפי שעה את עמדתו של קודמו בתפקיד, יעקב בן-יזרי.

לאחר שדבר ההודעות נודע לו, מיהר ליצמן לשגר מכתב חריף לשר האוצר, יובל שטייניץ, וזה לשונו: "אינני מתכוון לאפשר לפקידים, בכירים ככל שיהיו, לעשות במשרד הבריאות כבשלהם". גורמים באוצר מעריכים כי לאור התנגדותו של ליצמן, ספק אם מנהלי בתי החולים הממשלתיים, שכפופים למשרד הבריאות, יורו על הפסקת התשלום הכפול למנהליהם הבכירים.

תאגיד בריאות

מה זה שכר כפול? מסתבר כי שישה מנהלים אדמיניסטרטיביים - שלושה בשיבא והיתר ברמב"ם, אסף הרופא ובני ציון - מקבלים שכר גבוה הן מבית החולים והן ממה שמכונה "תאגיד הבריאות" שליד בית החולים. תאגידי הבריאות הוקמו בעיקר כדי לשלם משכורות לעובדי בתי החולים בשעות שלאחר 15:30, ובמיוחד עבור הרופאים.

במשרד האוצר טוענים כי העסקת מנהלים אדמיניסטרטיביים באמצעות אותם תאגידים מנוגדת לתקנות תאגידי הבריאות, הקובעות כי מנהל אדמיניסטרטיבי לא יעבוד בתאגידי הבריאות אלא אם היקף הפעילות של התאגיד אינו עולה על 15% מפעילות בית החולים, וזאת רק לאחר אישור מפורש משר הבריאות. באוצר טוענים כי בכל המקרים המדוברים, תאגידי הבריאות פועלים בהיקף העולה על 15%, ולכן ליצמן צריך לבטל את ההיתר להעסקתם.

שכר לא מפוקח

כדי לסבר את האוזן, אחד המנהלים האדמיניסטרטיביים בשיבא מרוויח 43 אלף שקל ברוטו, ובנוסף הוא מרוויח 23 אלף שקל מתאגיד הבריאות; מנהל אחר בשיבא מרוויח 40 אלף שקל, ובנוסף 17.5 אלף שקל מתאגיד הבריאות; מנהלת ברמב"ם מרוויחה 46.5 אלף שקל מבית החולים, ו-15 אלף שקל נוספים מהתאגיד. המנהלים הללו אינם מועסקים ב"עבודה נוספת" מהותית, אלא מקבלים שכר נוסף תוך ביצוע אותו תפקיד.

במשרד האוצר מביעים תמיהה על כך שמנהל אדמיניסטרטיבי מרוויח מעל שכר של מנכ"ל משרד ממשלתי, ובנוסף נהנה משכר נוסף לכל דבר. באוצר מציינים עוד כי אותם מנהלים אינם מחתימים שעון נוכחות, וכך לא ניתן לדעת כמה שעות הם עבדו בפועל. במשרד האוצר ובנציבות שירות המדינה מנסים להוביל כעת מהלך, במסגרתו יחילו על תאגידי הבריאות את הכללים המלאים החלים על כל גוף במגזר הציבורי, כדי שניתן יהיה לפקח על השכר בתאגידים כראוי.

מבית החולים שיבא נמסר בתגובה: "למיטב ידיעתנו, פועל משרד הבריאות בניסיון לבטל את רוע הגזרה". עוד נמסר משיבא כי לפחות אחד מהמנהלים האדמיניסטרטיביים מתכוון לפעול למיצוי ההליכים המשפטיים בגין הפרת החוזה עימו, שנחתם לפני שמונה שנים - וזאת אם אכן הוא יידרש להפחית את שכרו".

11