הירוקים לפרס: "מפצירים בך לייצג את ישראל בוועידת האקלים"

נתניהו החליט שלא לנסוע בשל חשש מביקורת על עלויות שהייה מופרזות, וכן משום שאינו מעוניין להשתתף באירוע אליו מוזמן אחמדינג'אד ■ ככל הידוע פרס לא ביטל את סידורי הגעתו לקופנהגן כך שנסיעתו לא תהיה כרוכה בעלויות מופרזות

משלחת ארגוני הסביבה לוועידת האקלים בקופנהגן, הכוללת נציגים מחיים וסביבה, אדם, טבע ודין, החברה להגנת הטבע, מגמה ירוקה, ידידי כדור הארץ, גרינפיס ועוד, פנתה היום (ו') לנשיא המדינה, שמעון פרס, בבקשה שייצא לוועידה ויעמוד בראש המשלחת הישראלית הרשמית. זאת לאחר שביום ד' האחרון הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי לא ייסע לוועידה.

שתי סיבות הינחו את נתניהו בהחלטה, האחת היא שמכיוון שלשכתו החלה לדאוג בשלב מאוחר לשהייה שלו ושל פמלייתו בוועידה, הרי שהם נתקלו בעלויות מאוד גבוהות. לאחר פיצוץ פרשת הנסיעה היקרה של שר הביטחון אהוד ברק לסלון האווירי בפאריז, לא נראה לרה"מ נכון לנסוע גם הוא בעלויות גבוהות, מהחשש שהדבר יעורר ביקורת ציבורית חריפה. החשש הזה גבר על החשש מפני הביקורת על כך שלא ייסע לוועידה כל כך חשובה, שראשי המדינות המובילות בעולם וכלל קרוב ל-200 מדינות, ייקחו בה חלק.

הטעם השני הוא העובדה שנשיא איראן, אחמידנאג'ד, ייקח חלק בוועידה. נתניהו נוטה להחרים אירועים שאליהם אחמדינג'אד מוזמן.

במקור, היה הנשיא פרס אמור להיות הנציג הבכיר של ישראל בוועידת קופנהגן, אולם מרגע שנתניהו הודיע כי הוא שוקל לקחת חלק בוועידה, פרס "זז הצידה". אולם, ככה הידוע ארגונים ירוקים וכן המשרד להגנת הסביבה ביקשו מפרס כי לא יבטל את סידורי ההגעה שלו לקופנהגן, מחשש שהדברים יתגלגלו כפי שאכן קרה ונתניהו יחליט שלא להגיע. לו פרס היה מבטל את סידורי ההגעה שלו, שוב הייתה מתעוררת בעיית העלויות המופרזות של השהייה במקרה של הזמנה מחודשת (ומאוחרת) של טיסות וחדרי מלון.

אי נעימות

ככל הידוע, הנשיא אכן לא ביטל את סידורי ההגעה שלו לוועידה כך שביכולתו להגיע אליה. כעת נותר רק לפתור את בעיית אי הנעימות בכך שהוא "זז הצידה" ופינה מקום לנתניהו, וכעת מתבקש שוב להתייצב באירוע בראש המשלחת הישראלית. יש בכך משום פגיעה בכבודו של פרס, שכן מצב זה מעמיד אותו כ"ממלא מקום".

בקרב הארגונים הירוקים קיוו מאוד שנתניהו ייסע לוועידה מתוך אמונה ששהייתו בה תבהיר לו עד כמה הנושא הירוק חשוב, וכך תחלחל אל סדר היום המדיני-פוליטי שלו. אולם עם זאת טוענים כל הארגונים הירוקים, שאין ספק שפרס הוא הדמות הנכונה ביותר לייצג את ישראל במעמד שכזה, שכן הוא מאוד מעורה בנושא הסביבתי ומגויס לו. לכן, עם כל הצער על כך שנתניהו בסופו של דבר לא ישתתף בוועידה, מקווים הירוקים שפרס ייצג את ישראל, ובטוחים שברמה הייצוגית הוא הדמות המיטבית לעשות זאת.

"אין מתאים ממך"

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר ל"גלובס" כי הוא מאוד מעוניין שפרס יוביל את המשלחת הישראלית בוועידה, על אף שאם פרס לא יגיע, המקום הבכיר יישמר לו עצמו. "משום חשיבות הנושא, אני מעוניין שהעולם יראה שישראל מתחילה לקחת ברצינות הראויה את הנושא הסביבתי ושולחת משום כך את נשיא המדינה לייצג אותה בוועידה", אמר ארדן.

ברוח זו כתבו הארגונים הירוקים בפנייה לנשיא פרס (עליה חתומים, בין היתר, מנכ"ל חיים וסביבה, מנכ"לית אדם, טבע ודין, מנכ"ל החברה להגנת הטבע ומנכ"ל מגמה ירוקה): "נוכח ביטול השתתפותו של ראש הממשלה בוועידה, אנו פונים אליך, בידיעה שאין מתאים ממך למלא את האתגר האמור, ומפצירים בך להגיע לעידה ולייצג את מדינת ישראל בפורום ראשי המדינות של ועידת האקלים, בה ייקח חלק השנה בין מנהיגי המדינות הרבים (למעלה ממאה) גם נשיא ארה"ב ברק אובמה... כמי שביטא את החזון הסביבתי של ישראל מאז כניסתך לתפקיד, זו בדיוק ההזדמנות לסייע בהפיכתו למציאות, ולכן אנו תקווה כי תיעתר לפנייתנו ותודיע על השתתפותך בוועידה בשבוע הדיונים השני והחשוב שלה".