שוקל קאמבק: אליוט ספיצר ירוץ למשרת החשב הכללי בניו-יורק

מושל ניו-יורק לשעבר, ולקוח קבוע של פרוצת הצמרת, יעשה סדר בקרן הפנסיה של המדינה ■ אליוט ברוידי הורשע במתן שוחד לבכירים בקרן ■ המושל הנוכחי של ניו-יורק, דייוויד פאטרסון, דווקא תומך

אליוט ספיצר, לשעבר מושל מדינת ניו-יורק, שנאלץ להתפטר אשתקד לאחר שנחשפו קשריו עם פרוצת צמרת, מתכנן לרוץ שוב, הפעם למשרת החשב הכללי של מדינת ניו-יורק. משרה זו מקנה למחזיק בה שליטה מלאה על קרן הפנסיה של עובדי המדינה, אחד מהמשקיעים המוסדיים הגדולים ביותר בארה"ב.

הקרן שקועה עד למעלה מצוואר בביצה של בעיות לגליות בעקבות הודאתו של אליוט ברוידי, מייסד קרן מרקסטון, כי שיחד בכירים בקרן כדי לשכנעם להזרים 200 מיליון דולר לניהול במרקסטון.

אם יצליח ספיצר להיבחר לתפקיד, והוא טרם הודיע רשמית על כוונתו לרוץ - זה יהיה קאמבק מדהים, על רקע הרפש שדבק בו לאחר שהתגלה, כי הוא היה רשום כ"לקוח מס' 9" בספרי חברת שירותי הליווי שהעסיקה את הפרוצה החביבה עליו (הוא היה לקוח קבוע). רק כושר הישרדותו של ביל קלינטון, נואף עם תעודות, יהיה משול לקאמבק הפונטציאלי של ספיצר.

כדי להבין איזו דרך צריך לעבור המושל לשעבר כדי להיחשב כמי שבכלל ראוי לשמש כמועמד, צריך להיזכר מה נכתב עליו ברגעי השפלתו ומה אמר הוא עצמו על הפרשה. הטבלואידים של ניו-יורק ציטטו אז "מקורות משטרתיים", שלפיהם היה ספיצר כנראה מכור למין ושהוא הוציא כ-80 אלף דולר בשנה שקדמה לגילוי קשריו עם הפרוצה. היו דיווחים מפורטים על הרגליו המיניים, לרבות הקביעה שהוא אהב להישאר בגרביים גם ברגעים שלא ממש היה צורך בהם.

לאחר התפטרותו אמר לכתבים: "אני מאמין שאנשים צריכים לקבל אחריות על מעשיהם ומעצמי אני דורש לא פחות, ולכן החלטתי להתפטר.... אני חש צער עמוק על שלא עמדתי בציפיות שתלו בי... אני יודע שהגשמתי הרבה בתקופת כהונתי, אך אינני יכול להניח לכך שעסקי מדינת ניו-ורק ייפגעו בגלל תלאותי האישיות".

אין הרבה פוליטיקאים שיכולים לגבש לעצמם בסיס תמיכה אחרי הלקאה עצמית קשה כזו, אך ספיצר מאמין שהוא יכול ומקורביו כבר התחילו להכשיר את הקרקע בהדלפות מכוונות היטב. "הוא חושב על כך ברצינות", אמר פעיל במפלגה הדמוקרטית, שמצוטט בניו יורק פוסט. "הוא רוצה לרוץ אם רק יוכל", אמר מקור אחר. "הוא עדיין מדבר על כך".

מה שמדהים הוא שהמושל הנוכחי של מדינת ניו-יורק, דייוויד פאטרסון, דוקא מגלה תמיכה ברעיון של קודמו. "צורת התנהלותו של המושל לשעבר ספיצר עשויה להביא תועלת רבה ביותר בזירה הפיננסית בימים אלה".

החשב הכללי הנוכחי, טום דינאפולי, לא הצליח להרשים את הבוחרים במדינה, על פי הסקרים האחרונים, ולפי הפוסט ספיצר רואה בו מועמד פגיע, דעה שדמוקרטים רבים שותפים לה. לא ברור אם ספיצר, דמוקרט, רוצה להתמודד עם די-נאפולי בבחירות המקדימות על מועמדות המפלגה הדמוקרטית למשרת החשב הכללי, או שהוא ירוץ מולו בבחירות הכלליות, כמועמד עצמאי.

המועמדות האפשרית של ספיצר מתחילה לעשות כותרות על רקע הידיעות הטריות שהגולפאי טייגר וודס ניהל לפחות עשר פרשיות עם נשים, ברובן בנות המעמד הנמוך, ושאשתו שוקלת לעזוב אותו. אם וודס יחזור לשחק גולף בשנה הבאה, אחרי החופשה ללא תשלום שנטל לעצמו, והספונסורים שלו בעולם העסקים לא יעזבו אותו, אזי גם לספיצר יש תקוה.