הישיבה של ה'פד' השבוע תציין שנה של ריבית 0%

ההבראה הכלכלית צוברת מומנטום, ומקרבת ללא ספק את היום שבו יתחיל הפד להתרחק ממדיניותו המוניטרית המקלה מאוד

הפדרל ריזרב, שיתכנס מחר (ג') ומחרתיים לישיבת המדיניות התקופתית שלו, צפוי לסיים את השנה בחזרה על ההתחייבות לשמירה על שערי ריבית נמוכים באופן חריג לתקופת זמן ממושכת, גם אם הוא יכיר בסימני ההבראה הכלכלית בארה"ב.

ישיבת ועדת השוק הפתוח של ה'פד', FOMC, תציין הפעם שנה מהיום שבו הפחית הבנק המרכזי את הריבית לכמעט אפס כדי להיאבק במשבר הכלכלי החריף ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה-30. שנה לאחר מכן השתפרה התמונה הכלכלית באופן ניכר, וההבראה צוברת מומנטום, ומקרבת ללא ספק את היום שבו יתחיל הפד להתרחק ממדיניותו המוניטרית המקלה מאוד.

אבל קובעי המדיניות ב'פד' מצביעים עדיין על מתחים בשוקי האשראי ועל שיעור האבטלה הגבוה כסיבות לכך שהכלכלה תזחל אל הבראה, ולא תרוץ אליה. "כאשר הפד בוחן את הרקע הכלכלי, הוא בוחן את רמת הפעילות הכלכלית, ולא רק את הנתונים האחרונים, ואנחנו עדיין ברמת אבטלה של 10%", אומרת ג'ולי קורוניידו, כלכלנית בכירה בבנק BNP פאריבה בניו יורק. "אנחנו עדיין רחוקים מאוד מהשגרה".

סקר רויטרס של כלכלנים שפורסם בשבוע שעבר הראה שהם לא צופים שהפד יתחיל להעלות את הריבית לפני הרבעון האחרון של 2010. הודעת ה'פד' תתפרסם מחרתיים (ד') ב-19:15 לפי שעון ישראל. "ההודעה תיראה כנראה כמו הקודמת. אני חושב שרוב חברי ה-FOMC עדיין מודאגים בעיקר מהעוצמה החלשה של ההבראה", אומר מארק גרטלר, פרופסור באוניברסיטת ניו יורק.

להערכתו, הפד יזכיר את דו"ח התעסוקה החיובי של נובמבר, שהראה שקצב אובדן מקומות העבודה במשק הואט מאוד, אך בכך לא יהיה די כי להוביל לשינויים דרמטיים בהשקפת הבנק המרכזי ובמדיניותו.

טורסטן סלוק, כלכלן בכיר בדויטשה בנק בניו יורק, אמר ביום ו' שעבר ש"יש דווקא סיכוי גבוה להפתעה כלפי מעלה במשק, שתהיה לנו הבראה חזקה מכפי שצופים הפד והקונצנזוס של המשקיפים. סביר שיהיה ב-FOMC ויכוח על זה".