נעילה שלילית בת"א: המעו"ף איבד 1.4% ואפריקה 4.9%

גלובס tv סטארלימס זינקה ב-48% - נרכשת עי" אבוט ב-123 מ' ד' ■ השותפות בקידוח "תמר" מוכרות גז טבעי במיליארד דולר - קבוצת דלק ירדה ב-0.6% וישראמקו טיפסה 8.5% ■ מדד המחירים לצרכן צפוי לעלות של 0.3%

בורסת תל אביב ננעלה היום (ג') בירידות שערים, כשמדד המעו"ף נחלש ב-1.4% והתרחק משיאו טרם המשבר. החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט אותתו על פתיחת מסחר יציבה, אך השתנו לירידות חדות לאחר פרסום נתוני המאקרו בארה"ב, לפיהם מדד המחירים ליצרן זינק ב-1.8% לעומת הצפי לעלייה ב-0.8%. הנתון שלח את וול סטריט לירידות שערים, ואחריה גם הבורסה בת"א. מחזור המסחר היה נמוך גם היום והסתכם ב-1.6 מיליארד שקל.

ברקע למסחר היום היה פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר שיתפרסם הערב ב-18:30. התחזיות בשוק ההון הן לעלייה של עד 0.3%, כך שהאינפלציה ב-12 האחרונים תסתכם ב-3.6%, מעל הגבול העליון של הממשלה (3%). בישיר מעריכים כי הסעיפים המרכזיים שיגרמו לעלייה הם סעיף ההלבשה והנעלה, הבנזין והפירות והירקות. לגבי האינפלציה ב-2009 בישיר צופים כי היא תעמוד על 4.1% והאינפלציה הצפויה ב-12 החודשים הבאים תהיה 2.4%. ב-IBI מעריכים כי המדד צפוי לעלות ב-0.2%.

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר נשא אמש דברים בכנס המכון למחקרי בטחון לאומי (INSS) ואמר כי "תחזיות הצמיחה נמצאות במגמת עלייה, והכלכלה העולמית נמצאת היום במצב טוב בהרבה משיכולנו לקוות לו לפני שנה. עם זאת, קיימת שונות גדולה בתוואי הצמיחה בין המשקים השונים, כאשר המשקים המתפתחים צומחים בקצב גבוה בהרבה מהמפותחים".

כמו כן, הוסיף הנגיד כי "לא ברור אם הגידול בביקוש יתמיד כך שיוכל לתמוך בהמשך תהליך הצמיחה, גם לאור העובדה שהממשלות יצטרכו למצוא את הדרך להפסיק בהדרגה את ההרחבות הפיסקליות שנקטו בהן. בארה"ב, וגם בישראל, עלו שיעורי האבטלה, ואנו עדים לכך שהפיגור על פני הזמן בין הצמיחה לאבטלה התקצר. תידרש צמיחה בשיעור גבוה יחסית, להערכתי, מעל 3%, על מנת להשפיע לטובה על התעסוקה ולהקטין את . בתנאים של שלום ושינויים מבניים מתאימים המשק הישראלי יוכל לצמוח בשיעורים של 6%-7%".

מדד מנהלי הרכש לנובמבר עלה ב-8.4% לרמה של 68.8%

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש נובמבר רשם עלייה חדה של 8.4% לרמה של 68.8% מרמה של 60.4% בחודש הקודם. זהו החודש השישי ברציפות בו המדד נמצא מעל רמת ה-50%, המבחינה בין התרחבות להתכווצות הפעילות במגזר היצרני. רמת המדד היא הגבוהה ביותר שנמדדה עד כה. החודש היחיד בו נמדדה רמת מדד דומה היה אוגוסט 2007, טרם המשבר. רכיבי המדד מצביעים על עלייה בביקושים ליצוא ובביקושים המקומיים וכן כוונות להגדלת מספר המועסקים. מנהלי הרכש מצביעים זה החודש השני על ירידה במחירי חומרי הגלם.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשעות הצהריים את סקר המשרות הפנויות לחודש נובמבר, שהצביע על ירידה מחודש ספטמבר במספר המשרות הפנויות וכעת המספר עומד על 40 אלף לעומת 50 אלף משרות פנויות בחודש ספטמבר. שיעור המשרות הפנויות ירד בהתאמה ועומד על 2% בחודש נובמבר לעומת 2.4% בחודש ספטמבר. הירידה הגדולה ביותר של משרות פנויות בנובמבר, לעומת אוקטובר, נמצאה בענף שירותים עסקיים (4.4 אלף משרות).

אקזיט ענק לסטארלימס; עסקת ענק לשותפות קידוח "תמר"

שותפות קידוח "תמר", אבנר , ישראמקו , דלק קידוחים ודלק אנרגיה הודיעו היום רגע לפני פתיחת המסחר כי ימכרו גז טבעי לחברת האנרגיה הפרטית "דליה" במיליארד דולר לפחות. לדברי יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים "החשיבות האסטרטגית עבור "תמר" היא שמזכר ההבנות מקרב אותן לקבלת חוזה מימון לפרויקט כולו - אבן דרך מרכזית לכל הפרויקט. בנוסף, מסתמן שינוי במפת התחרות, שכן "דליה" הייתה במו"מ מתקדם עם EMG לרכישת גז טבעי לפני שבחרה לבסוף ככל הנראה לרכוש משותפות תמר".

אמש לאחר נעילת המסחר בוול סטריט דיווחה ענקית המוצרים הרפואיים אבוט כי הסכימה לרכוש את סטארלימס הישראלית, המפתחת ציוד מחשוב וניהול מידע למעבדות, תמורת 123 מיליון דולר. בתגובה, זינקה מניית סטארלימס בכ-43% במסחר במאוחר בוול סטריט.

אחרי שמניית החברה לישראל זינקה ב-240% מתחילת השנה, בבנק הפועלים מאמינים שמהלך העליות מוצה. "לאחר ראלי של יותר מ-200% מתחילת השנה, אנו מורידים את ההמלצה למניית החברה לישראל מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק", לאור הערכתנו כי החברה נסחרת קרוב לשוויה הכלכלי", כותב האנליסט גלעד שריג.

השופטת אלשיך העלתה היום "תהיות לגבי ניקיון הכפיים של לב לבייב ושל הבנקים וטענה כי הן עלולות להשפיע על מעמדו כבעל השליטה באפריקה ישראל . השופטת סבורה כי "קיים טעם לפגם במצב בו בעל שליטה מבקש בידו האחת הסדר נושים המיועד כל כולו להשאירו בעל השליטה, ואילו בידו השנייה הוא מעביר גם אם דרך חברה קשורה, כסף לבנקים".

וריפון דיווחה אמש לאחר נעילת המסחר בוול סטריט כי הכנסותיה הרבעוניות עמדו על 217.8 מיליון דולר, ירידה של כ-11% לעומת הרבעון המקביל. שולי הרווח הגולמי של החברה הסתכמו ב-34.8% לעומת שולי רווח גולמי של 30.2% ברבעון המקביל. בשורה התחתונה, הרוויחה החברה ברבעון 3.7 מיליון דולר או 4 סנט למניה לעומת הפסד נקי של 366.7 מיליון דולר או 4.35 דולר למניה ברבעון המקביל.

רשות המזון והתרופות האמריקנית, ה-FDA אישרה אמש כי השינויים במידע הרשום (Prescribing information) שהגישה טבע לאישור בתרופת האזילקט מפחיתים את המגבלות שהוטלו על החולים בגין השימוש בתרופה על השימוש תרופות שונות ובאכילת מזונות ומשקאות שונים. האישור החדש משקף את הירידה בחשש לשימוש באזילקט בשילוב עם תרופות אחרות מסויימות, ביניהן גם תרופות רבות הנמכרות ללא מירשם ומיועדות לטיפול בשיעול וצינון.

קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה ובניהולו של אסי ברטפלד והחברות המוחזקות שלה הפניקס ואקסלנס מכרו אתמול 26 מיליון מניות של חברת בזן שבשליטת החברה לישראל של האחים עופר. בכך ירדה החזקתה של הקבוצה והחברות הבנות שלה אל מתחת ל-5%. המניות נמכרו במחיר של 192 אגורות למניה ובעקבות המימוש תרשום דלק רווח של כ-26 מיליון שקל ברבעון הרביעי.

[לאתר המעו"ף] [לאתר האג"ח]