ישיבת הפד השבוע תציין שנה של ריבית 0%

ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפד, FOMC, תציין היום שנה מהיום שבו הפחית הבנק המרכזי את הריבית לכמעט אפס אחוז כדי להיאבק במשבר הכלכלי החריף ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה-30.

הפדרל ריזרב, שיתכנס היום (ג') ומחר לישיבת המדיניות התקופתית שלו, צפוי לסיים את השנה בחזרה על ההתחייבות לשמירה על שערי ריבית נמוכים באופן חריג לתקופת זמן ממושכת, גם אם הוא יכיר בסימני ההבראה הכלכלית בארה"ב.

ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפד, FOMC, תציין הפעם שנה מהיום שבו הפחית הבנק המרכזי את הריבית לכמעט אפס אחוז כדי להיאבק במשבר הכלכלי החריף ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה-30. קובעי המדיניות בפד מצביעים עדיין על מתחים בשוקי האשראי ועל שיעור האבטלה הגבוה כסיבות לכך שהכלכלה תזחל אל הבראה, ולא תרוץ אליה.

"כאשר הפד בוחן את הרקע הכלכלי, הוא בוחן את רמת הפעילות הכלכלית, ולא רק את הנתונים האחרונים, ואנחנו עדיין ברמת אבטלה של 10%", אומרת ג'ולי קורוניידו, כלכלנית בכירה בבנק BNP פאריבה בניו יורק. "אנחנו עדיין רחוקים מאוד מהשגרה".

סקר של כלכלנים הראה שהם לא צופים שהפד יעלה את הריבית לפני הרבעון האחרון של 2010. הודעת הפד תתפרסם מחר (ד') ב-19:15 לפי שעון ישראל.

"ההודעה תיראה כנראה כמו הקודמת. אני חושב שרוב חברי ה-FOMC עדיין מודאגים בעיקר מהעוצמה החלשה של ההבראה", אומר מארק גרטלר, פרופסור באוניברסיטת ניו יורק. להערכתו, הפד יזכיר את דו"ח התעסוקה החיובי של נובמבר, שהראה שקצב אובדן מקומות העבודה במשק הואט, אך בכך לא יהיה די כי להוביל לשינויים דרמטיים בהשקפת הבנק.