עמוס לסקר: "אנו יכולים להביא סיב אופטי לכל בית - רק שייתנו"

בביקור של שר התקשורת בחברת החשמל הוצגה לו סקירה בנושא הכדאיות בשילוב תשתיות התקשורת של חברת החשמל לטובת קידום התחרות בשוק התקשורת, ולטובת המפעילים השונים ■ הוצע להקים חברה בת בשיתוף גורמים פרטיים

שר התקשורת משה כחלון, ביקר היום בחברת החשמל ביחד עם הנהלת המשרד, על מנת לקבל סקירה בנושא הכדאיות בשילוב תשתיות התקשורת של חברת החשמל לטובת קידום התחרות בשוק התקשורת, ולטובת המפעילים השונים. כחלון היה אורחו של מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר, שמבקש לקדם את הנושא מהיום הראשון שנכנס לתפקידו.

במצגת שניתנה לכחלון, הסבירה החברה מדוע השתלבות חברת החשמל בשוק התקשורת היא המפתח להגדלת תחרותיות, קידום תשתיות ושיפור שירותים. לדברי לסקר, לחברת החשמל תשתית ענפה, בפריסה ארצית של רשת סיבים אופטיים איכותית ומגובה לאורך 2,600 ק"מ. רשת חשמל, עם יותר מ-200,000 עמודים ומאות מתקנים, שניתן להשתמש בהם לצורך הנחת אנטנות סלולריות, עובדים מקצועיים ומיומנים, בעלי תודעת שירות, מאורגנים ומצוידים כהלכה. לסקר ציין כי שילוב חברת החשמל בשוק התקשורת יביא למהפך בשני תחומים מרכזיים: תשתיות לרשת סלולרית (תחנות בסיס ותמסורת), וסיבים אופטיים עד הבית (FTTH).

יוסי שנק, מנהל אגף תקשוב בחברת חשמל שמופקד על הנושא אמר שחברת חשמל יכולה להציע פתרון מצוין לחברות הסלולר כמו שקורה בכל העולם. שנק הראה כיצד בכל העולם חברות חשמל נכנסות לשוק התקשורת ומעודדות תחרות. הרעיון המרכזי שהציג הוא תחנות בסיס סלולריות על עמודי חשמל, מקושרות באמצעות התשתית האופטית ברשת החשמל. תשתית זו יכולה לשמש גם טכנולוגיות מדור 3 וגם דור רביעי.

לדבריו, תכניות המתאר הארציות מקשות על פריסת תחנות בסיס סלולריות, ומעניקות עדיפות מובהקת להקמתן על תשתיות קיימות. הקמת התשתית הסלולרית על עמודי החשמל (שכ-90% ממנה הינה רשת עילית) היא אולי הדרך היחידה לפרוס בישראל אלפי תחנות בסיס בלוח זמנים קצר.

דרך פעולה זו תבטיח את הצלחת המכרז שמשרד התקשורת מתכנן, והיא מפתח להצלחה עסקית של מפעיל חדש. חברת החשמל מבקשת להקים ולהפעיל רשת גישה אלחוטית עבור מפעיל הסלולר החדש (Outsourcing) כפעילות מיקור חוץ.

בנושא סיבים אופטיים עד הבית (FTTH), אומרת חברת החשמל שהיא מציעה תשתית נוספת, להגדלת התחרות, ולקידום יכולות ענף התקשורת. הרעיון המרכזי: סיב אופטי לבית המנוי, בתחנות טרנספורמציה של החברה מקשרים סיבים, בצמתי גישה אופטיים ברשת החשמל כל צומת תשרת מאות בתי אב שתספק (GPON) סיב אופטי עד בית המנוי, בטכנולוגיה חדשנית ללקוח הסופי רוחב פס כמו ביפן ודרום קוריאה.

לסקר ביקש ממשרד התקשורת לקבל רישיון מיוחד לחברת החשמל לשירותי תמסורת, רשתות גישה אופטיות ואלחוטיות. חברת חשמל תספק שירותים אלה למפעילי תקשורת ובכך תעצים במידה משמעותית את התחרות בענף התקשורת. לצורך כך מתכוונת חברת חשמל להקים חברת בת לתקשורת.