מכרז של כ-50 מיליון דולר לכיסוי מטמנות בתאים סולאריים

את המכרז תפרסם החברה לשירותי איכות הסביבה ■ יו"ר החברה, רוני קומר, דוחף את הפרויקט ■ סך השטח המיועד לכיסוי הוא 83 דונם, וההערכות הן כי באמצעות קונסטרוקציה מתאימה ניתן יהיה להגדילו ב-40%

החברה לשירותי איכות הסביבה עומדת לצאת במכרז לכיסוי מטמנות של חומרים מסוכנים ובריכות שיקוע של חומרים מסוכנים בלתי פעילות ומשוקמות, בתאים סולאריים פוטו-וולטאיים (PV). כך נודע ל"גלובס".

החברה, הפועלת לטיפול בפסולת המסוכנת שברמת חובב, נמצאת בשנתיים האחרונות בתהליך של שיקום של אתרי מטמנה ישנים של פסולת מסוכנת ושל בריכות שפכים מסוכנים ישנות. תהליך השיקום, בחלקו במימון המשרד להגנת הסביבה, מתבצע ע"י חברת RECON האמריקנית. בהמשך לפרויקט, הוחלט לכסות את האתרים בלוחות סולאריים, כשמקורב לחברה מסר כי אין תקדים לפרויקט כזה בעולם.

הקמתו של הפרויקט, שהוא יוזמה של יו"ר החברה לשירותי איכות הסביבה, רוני קומר, מוערכת ב-45-55 מיליון דולר, כשההכנסות צפויות להתחלק בין המפעיל לבין החברה לשירותי הסביבה.

סך השטחים המיועדים לכיסוי הוא 82.7 דונם. ההכנסות הצפויות משטח זה הן 10.60 מיליון שקל בשנה. התחשיב שעל-פיו פועלת החברה הוא שמכל דונם ניתן להפיק כ-80 קילוואט, כשעל-פי התעריף שצפוי להיקבע לייצור של מעל 50 קילוואט ועד 5 מגוואט, ההערכה היא שההכנסה תהיה 80 אלף שקל בשנה.

בנוסף, על-פי הערכות מקורבים לחברה, ניתן יהיה באמצעות קירות תומכים וקונסטרוקציה מתאימה אף להגדיל את השטח ב-40% - מה שיגדיל את ההכנסות לכ-15 מיליון שקל בשנה. לשם ההגדלה ימונה יועץ מומחה בתחום.

מחזור של 180 מיליון שקל

החברה לשירותי איכות הסביבה (ESC) נוסדה ב-1990 כחברה ממשלתית שמטרתה לטפל בכל הפסולות המסוכנות המיוצרות בישראל, המרוכזות ברמת חובב שבנגב.נפח הפעילות של החברה התפתח וכיום היא מספקת לתעשייה, מכוני המחקר, המעבדות ובעלי העסקים מגוון רחב של שירותים בתחום איכות הסביבה, וביניהם: שירותי מעבדה אנליטית לגורמי חוץ, שירותי אנליזה וניטור אוויר, ייעוץ ומידע בנושאי אקולוגיה וחומרים מסוכנים, אחזקה וכיול של מכשירי ניטור, ייעוץ ומכירה של ציוד בטיחות ואריזה, בדיקות סקר בקרקעות מזוהמות, שירותי מעבדה לבדיקת גז רדון ולזיהוי רדיונוקלואידים בחומרי בנייה, מחזור מסנני שמן וטיפול באקולוגית המוסך, מיחזור פלורסנטים ועודה.

חברה לשירותי איכות הסביבה היא בעלת המפעל לטיפול בפסולות מסוכנות אורגניות, א-אורגניות ומוצקות, פסולות המיוצרות בתעשייה, במכוני מחקר, במעבדות ועוד. המחזור שלה הוא 180 מיליון שקל ומועסקים בה 150 עובדים.