האוצר מנכה 50% משכר מנהלי בתי החולים כשהם יוצאים לגיוס

גורם במערכת הבריאות: "בכל העולם מתמרצים מנהלים על גיוס תרומות, רק אצלנו זה עובד הפוך" ■ ליצמן נרתם למאבק נגד הגזירה

בחצי השנה האחרונה נאלצים מנהלי בתי החולים הממשלתיים לחשוב פעמיים לפני שהם עולים על מטוס כדי לגייס תרומות בחו"ל. ל"גלובס" נודע כי הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, החליט ביוני האחרון לנכות את רכיב ה"כוננויות" בשכר של מנהל בית חולים ממשלתי כל זמן שהוא שוהה בחו"ל. מדובר בפגיעה קשה מאוד בכיס של המנהלים, שכן רכיב הכוננות מהווה 50%-70% מהשכר.

לכאורה מדובר בצעד הגיוני, משום שאין סיבה לשלם על כוננות למי שלא נמצא בכוננות ובעצם כלל לא נמצא בבית החולים. אבל בפועל הסוגיה מורכבת בהרבה: למעשה, מנהלי בתי החולים אף פעם לא "תופסים כוננות", גם לא כשהם נמצאים בבית החולים. במגזר הציבורי כמו במגזר הציבורי, שכרם של המנהלים מורכב מאינספור רכיבי שכר שונים, שבסופו של דבר יוצרים משכורת חודשית ראויה.

אז למה לבטל את רכיב הכוננות בחו"ל אם ממילא הרכיב הזה פיקטיבי? באוצר טוענים כי מבחינה משפטית היה הכרח לעשות זאת, אבל נדמה כי זו לא הסיבה האמיתית. באוצר יודעים שחלק ממנהלי בתי החולים, ובראשם פרופ' זאב רוטשטיין משיבא ופרופ' גבי ברבש מאיכילוב, הפכו את הנסיעות לחו"ל כמעט לספורט לאומי. הדבר אף זכה לביקורת מצד מבקר משרד הבריאות, אריה פז.

בתי החולים: מהלך אבסורדי

במגזין G של "גלובס" תואר לאחרונה כיצד לשכתו של רוטשטיין מצוידת תמיד במזוודה קטנה, בתוכה ארוזה כמו פק"ל חליפת צלילה. בין נסיעה לצורך גיוס תרומות בברלין לבין סיוע הומניטרי לילדים בדרום אמריקה, רוטשטיין אוהב לצלול במעמקי האוקיינוס. בדיוק מהסיבה הזאת, באוצר החליטו לנכות את רכיב הכוננות כדי ליצור תמריץ שלילי לריבוי הטיסות.

אבל מנהלי בתי החולים רואים את המהלך כאבסורדי. לטענתם, לא יעלה על הדעת שהם נוסעים לחו"ל כדי להביא לבית החולים מיליוני שקלים והמדינה תקצץ בשל כך את שכרם ובאופן עקיף תפגע בגיוס התרומות בסופו של דבר. לטענתם, אותן תרומות הן אלה שעוזרות לבתי החולים שלא לשקוע בגירעונות, וללא התרומות אותה מדינה שמקצצת למנהלים בשכר, תצטרף להכניס את ידה לכיס.

בדרך לשינוי מבנה השכר

המנהלים הצליחו לרתום למאבק את סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, שהבהיר כי הוא רואה במהלך של האוצר "עיוות" וכי הוא יפעל בהקדם כדי לתקן אותו. לטענת גורם במערכת הבריאות, בעולם נהוג דווקא לתמרץ מנהלים על גיוס תרומות ו"רק אצלנו זה עובד הפוך".

במשרד האוצר מודים כי ניכוי רכיב הכוננות מהווה פגיעה אנושה בשכר של המנהלים ולכן הם מקיימים עימם לאחרונה מגעים מתוך כוונה לשנות באופן יסודי את מבנה השכר שלהם. השאיפה היא לקבוע רמות שכר ברורות וראויות למנהלי בתי חולים, מבלי שהשכר יורכב משורה של מרכיבים פיקטיביים.

כרגע, המכשול העיקרי הוא סביב סוגיית הפנסיה, משום שמנהלי בתי החולים מעוניינים כי במסגרת אותם שינויים היסטוריים יוגדל רכיב השכר הקובע לפנסיה. באוצר, לעומת זאת, סבורים כי מנהל בית חולים ממשלתי ממילא פורש עם חבילת פיצויים יפה וספק אם יש צורך אמיתי לצ'פר את המנהלים בעניין הזה. באוצר מבקשים גם ליצור מנגנון כלשהו כדי שיווסת את הטיסות של המנהלים לחו"ל וזאת מבלי לפגוע מהותית בחופש הניהול שלהם.