טבע מחזקת זרוע הביוגנריקה: ראשי החברה אצל השותפה לונזה

שתי החברות הקימו בתחילת השנה מיזם משותף בתחום הביוגנריקה, וכל חברי הדירקטוריון, המנכ"ל ומנהל הכספים של טבע מבקרים כעת אצל השותפה השוויצרית לונזה

החשיבות של פעילות הביוגנריקה של טבע הולכת וגוברת, ובחברה מעוניינים להעמיק את הקשרים הקיימים בתחום זה עם חברת לונזה (Lonza) השוויצרית.

ל"גלובס" נודע כי נשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי, מנהל הכספים אייל דשא, וכל חברי הדירקטוריון של טבע טסו לשווייץ, ליומיים של מפגשים שנועדו להעמיק את שיתוף הפעולה בין שתי החברות.

בקשה ראשונה לתרופה ביולוגית

טבע היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, ולונזה מספקת מוצרים לתעשיות מדעי החיים והפרמצבטיקה - ממחקר ועד ייצור המוצר הסופי.

טבע ולונזה הודיעו בתחילת השנה על הקמת מיזם משותף שבמסגרתו השתיים יפתחו, ייצרו וישווקו יחד מוצרים ביוגנריים. בשלב הראשון שתי החברות משקיעות יחד במיזם, וההכנסות ממנו יגיעו רק בעתיד, כשהמוצרים הביוגנריים יגיעו לשוק.

המיזם החל לפעול במהלך הרבעון השני של השנה, ועד סוף הרבעון השלישי חלקה של טבע בהוצאות הקשורות לו הגיע ל-23 מיליון דולר. במקביל, טבע קיבלה מהמיזם החזרים בסך 46 מיליון דולר, בגין השקעות מחקר ופיתוח שביצעה לפני הקמת המיזם.

תרופות ביוגנריות (או Biosimilar) הן תרופות גנריות שמבוססות על תרופות ביולוגיות. התחום נחשב למנוע צמיחה משמעותי בשנים הבאות בתעשיית התרופות הגנריות בכלל ובטבע בפרט.

בשלב זה אין עדיין מנגנון חוקי מוסדר בארה"ב לאישור תרופות ביוגנריות, ודיונים בעניין נערכים בחודשים האחרונים בבתי המחוקקים. אולם טבע לא ממתינה לחקיקה, וכבר לפני שבועיים היא הגישה ל-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) בקשה לאישור תרופה מסוג זה.

מכיוון שאין מסלול מיועד לביוגנריקה, טבע הגישה את הבקשה במסלול של אישור תרופה ביולוגית חדשה (BLA).

"אבן דרך משמעותית"

"זוהי אבן דרך משמעותית לטבע. בשנתיים האחרונות אנחנו מדברים על ה-biosimilar, והיום אנחנו מתחילים בצעד חשוב ומרגש במימוש האסטרטגיה", אמר אז משה מנור, סמנכ"ל בכיר למוצרים ייחודיים. הוא הוסיף שככל הידוע לטבע, התרופה היא המוצר הביולוגי הראשון בארה"ב שמוגש לאישור כמוצר בר-השוואה למוצר קיים.

טבע נסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב, ושווי השוק שלה הוא 46.5 מיליארד דולר.