כלכלנים: ברננקי יעלה את הריבית רק ב-2011

החוזים העתידיים על ריבית ה'פד' בבורסת שיקגו מראים כי המשקיעים לא צופים העלאת ריבית בשנה הקרובה ■ בית ההשקעות אברדין על ה'פד': "אני חושב שהם יחכו עד אשר הם יהיו בטוחים לחלוטין כי הכלכלה חזרה למסלול של צמיחה"

סביבת האינפלציה בארה"ב הולכת ומתחממת, אך נראה כי ריבית השפל של ה'פד' לא תעלה בטווח הנראה לעין. לפני שנה, נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, הוריד את הריבית לשפל היסטורי של בין 0% ל-0.25% במטרה להוציא את המשק האמריקני מהמיתון אליו נכנס.

מרבית הכלכלנים מסכימים על כך שהכלכלה האמריקנית החלה להתאושש מהמשבר הפיננסי העולמי, אך ה'פד' שומר על ריבית אפסית. החוזים העתידיים על ריבית ה'פד' בבורסת שיקגו מראים כי המשקיעים לא צופים העלאת ריבית בשנה הקרובה. נכון לעכשיו, נראה כי ה'פד' ייעלה את הריבית רק ב-2011.

המשקיעים מבססים את תחזיותיהם על דברי נגיד ה'פד', בן ברננקי, שאמר מספר פעמים כי "הריבית תישאר ברמה הנוכחית למשך תקופה ארוכה". ברננקי, מומחה ל"שפל הגדול", טען מספר פעמים כי אחת הסיבות למשבר של שנות ה-30 היתה שה'פד' העלה את הריבית ברגע שהוא הבחין בסימן הראשון להתאוששות ובכך הוא גרם לתיקון שני וחד יותר שהאריך את המיתון בשנים רבות.

"הכלכלה האמריקאית עדיין שרוייה במשבר חמור וההתאוששות, למרות תחושת השיפור, תארך עוד זמן. ה'פד' ימשיך לנקוט במדיניות תומכת צמיחה, קרי ריבית אפסית, עוד חודשים רבים, גם על חשבון אינפלציה גבוהה", אמר ל"גלובס" אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות.

"אולם כלקח מראשית שנות האלפיים, אז התמהמה אלן גריסנפן בהעלאת הריבית הנמוכה מה שהביא לניפוח בועות נדל"ן ופיננסים שהתפוצצו במשבר הנוכחי, ה'פד' ייצטרך להתחיל בהעלאה הדרגתית של הריבית כבר במחצית השניה של שנת 2010. אחרת לא מן הנמנע שנראה התפתחות בועות חדשות ופעילות אגרסיבית יותר של ה'פד', שזה מהלך לא בריא ולא רצוי לשווקים", הוסיף גלאי.

כלכלנים מעריכים כעת כי ברננקי וחברי ה'פד' מעדיפים להמתין כמה שיותר זמן ולא לקחת את הסיכון של מעבר למדיניות מוניטרית מהדקת מוקדמת מדי. "אני חושב שהם יחכו כמה שיותר זמן, עד אשר הם יהיו בטוחים לחלוטין כי הכלכלה חזרה למסלול של צמיחה", אומר אנת'וני מיכאל, ראש מחלקת האג"ח בבית ההשקעות אברדין.

עם זאת, השארת הריבית על הרמה הנוכחית מסוכנת ממספר סיבות; ריביות נמוכות מאד מחזקות את הלחצים האינפלציוניים - מה שעלול לפגוע בכוח הקנייה של הצרכנים האמריקנים. כמו כן, רבים הריבית הנמוכה אחראית לנפילת ערך הדולר - משקיעים פשוט בורחים מהמטבע האמריקני לעבר אפיקי השקעה מבטיחים יותר. אם נוסיף לזה את החששות מפני היווצרות בועת נדל"ן חדשה, נראה כי לברננקי אתגרים לא פשוטים בהמשך הדרך.

כלכלנים אומנם חושבים שה'פד' עשוי להעלות את הריבית בשנה הקרובה, אך מעטים יופתעו אם הוא יותיר אותה על כנה עד סוף 2010 ואף מעבר לכך. סקר של האיגוד הלאומי של כלכלנים מהמגזר העסקי מצביע על כך שברננקי ייעלה את הריבית רק ב-2011.

להלן טבלה של שינויי ריבית ה'פד' ממארס 2008 ועד היום, באדיבות הבנק המרכזי של ארה"ב:

ריבית הפד

הלחצים האינפלציוניים מתגברים

מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש נובמבר שפורסם אמש (ג'), הפתיע כשזינק ב-1.8% לעומת צפי כי יעלה ב-0.8%. גם ליבת המדד עלתה יותר מהציפיות ב-0.5% לעומת צפי לעלייה של 0.2%. עליית מחירי הדלקים היו אחראיים לכשלושה רבעים מהקפיצה במדד.

בכך מסתכמת עליית מדד המחירים ליצרנים בארה"ב, במונחים שנתיים, ב-2.4% לעומת צפי כי תסתכם בעלייה של 1.8%. כאשר ליבת המדד השנתית עלתה על פי נתוני חודש נובמבר ב-1.2% לעומת צפי כי תעלה ב-0.9%. עם זאת, גוזף ברסלז ממודי'ס אומר כי "נתוני ה-PPI שפורסמו אמש מצביעים שינוי חד פעמי ולא על מגמה ארוכת טווח של עליית מחירים".