כלל פיננסים: מכירת מניות אריסון בשיכון ובינוי - "איתות שלילי"

בבית ההשקעות מורידים את ההמלצה ואת מחיר היעד למניית החברה האם, שיכון ובינוי ומותחים ביקורת על היעדר שקיפות מספקת ■ "נופתע אם שוויה של שיכון ובינוי נדל"ן יהיה גבוה מ-1.8 מיליארד שקל"

תחת הכותרת "אתגרי 2010 עדיין לפנינו, והערפל עדיין כבד" בוחר האנליסט אבירן רביבו מחטיבת הברוקראז' של בית ההשקעות כלל פיננסים להוריד את ההמלצה למניית שיכון ובינוי ל"תשואת יתר" מ"קנייה". בנוסף, מחיר היעד הופחת ל-7.9 שקלים (ירידה של 4.8%), אולם הוא עודנו מגלם פרמיה של 18.7% על שער הפתיחה של המניה הבוקר (ד') בבורסה בתל-אביב.

בעוד שרביבו מציין כי "החברה צלחה את 2009 בצורה מצוינת", נוקב האנליסט במספר אתגרים העומדים בפני החברה בשנה הבאה, ובראשם הכנסת משקיע חיצוני לשיכון ובינוי נדל"ן (שיכון עובדים לשעבר). "נופתע אם השווי שיושג במהלך ניסיון הקצאת המניות הנוכחי יהיה גבוה משמעותית מ-1.8 מיליארד שקל", הוא כותב. נזכיר, כי המהלך הנוכחי מגיע לאחר שני ניסיונות כושלים להנפיק את זרוע המגורים המקומית ב-2007.

שיכון ובינוי ביקשה אז להציף ערך לפי שווי מרבי של 3.1 מיליארד שקל ובימים אלו לפי 2.5 מיליארד שקל, אך לטענת בית ההשקעות, "גם בשנים מצוינות לענף הנדל"ן, החברה מציגה תשואה של 3%-5% בלבד על ההון". זאת, בין היתר בשל השקיפות הנמוכה וחרף צבר הקרקעות הגבוה של החברה, הרשום בערכים היסטוריים ולא שוערך. נציין, כי נתון זה לכשעצמו מביא את המניה להיסחר במכפיל 12.32 על הונה העצמי.

היבט נוסף מתייחס למגמת המסחר במניה עצמה. "קשה להתעלם מהאיתות השלילי של בעלת השליטה", כותב רביבו ומתייחס למכירת מניות בשווי 240 מיליון שקל בידי שרי אריסון במחיר הנמוך ממחיר השוק, וזאת דווקא על רקע ההקצאה המתוכננת בשיכון ובינוי נדל"ן. "מהלך שכזה שם לחץ מהותי על הנייר וחייב לשמש כאיתות אזהרה", במיוחד באשר לשקיפות החסרה, לדבריו. לאחר המימוש האחרון מחזיקה אריסון ב-47.6% מהון המניות של שיכון ובינוי, הנסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 2.6 מיליארד שקל.

לטעמו, על שיכון ובינוי להתמקד בתחומים בהם יש לה יתרון יחסי (תשתית בארץ ובחו"ל, נדל"ן מקומי ותחום הסביבה), כמו גם מימוש האחזקה בדרך ארץ (כביש מספר 6). נזכיר כי שיערוך אופציית המדינה בפרויקט כלפי מעלה, בעקבות הריבית הנמוכה, שימש כמשקולת על תוצאותיה הכספיות של החברה ברבעון האחרון.

עוד טוען רביבו כי על החברה לשפר את הרווחיות בתחום הזכיינות והתשתיות, "שצריכים להפוך למנוע צמיחה משמעותי לחברה בפעילות זו". לדבריו, קשיי המימון בתחום התשתית בחו"ל ופעילות הנדל"ן המניב בגרמניה ובהונגריה רלוונטיים פחות.