U-Bank: האמידים נפגעו יותר מעליית המדד האחרונה

הסיבה? למחירי ההלבשה וההנעלה, התרבות, החינוך, התקשורת והתחבורה, שרשמו עליות בולטות בחודש החולף, יש משקל גדול יותר בסל הצריכה של האמידים

200 אלף האמידים בישראל נפגעו יותר מעליית מדד המחירים לצרכן, וזאת משום שלמחירי ההלבשה וההנעלה, התרבות, החינוך, התקשורת והתחבורה, שרשמו עליות בולטות בחודש החולף, יש משקל גדול יותר בסל הצריכה של האמידים. כך עולה מ"מדד האמידים" שמפרסם U-Bank, בשיתוף חברת iGeo מקבוצת גיאוקרטוגרפיה.

עלייה שנתית של 5%

כך, בעוד שמדד המחירים לצרכן רשם עלייה של 0.3%, מדד האמידים עלה בצורה משמעותית יותר, בשיעור של 0.5%. על פי אילן רביב, הפער הזה בין המדדים נרשם לא רק בחודש האחרון, ולמעשה, בעוד מדד המחירים רשם עלייה שנתית של 3.9%, מדד האמידים רשם עלייה של 5%. "המשבר הפיננסי בעולם פגע בעיקר בשכבות המבוססות מהמגזר הפיננסי וההיי-טק", מסביר רביב. "המשבר הביא לא רק לפיטורים ולקיצוצי שכר בענפים האלו, אלא גם לפגיעה בכוח הקנייה של הציבור זה, כפי שמשתקף ממדד הבנק", הוא הוסיף.

עוד עולה מהמחקר שערך הבנק, שגברים אמידים הם בעלי הנכונות הגדולה ביותר להשקיע באפיקים הנחשבים סולידיים פחות, כמו מניות ואג"ח. לשאלה "בהנחה שהיו לך 300 אלף שקלים פנויים להשקעה, לתקופה של 2-3 שנים, באיזה אפיק היית בוחר להשקיע אותם?" השיבו 29.5% מהגברים האמידים "ניירות ערך שונים בבורסה", לעומת 11% מקרב הנשים מהשכבה האמידה.

מתברר כי בקרב כלל הציבור, אין כמעט הבדל: 21.9% מהגברים השיבו תשובה דומה, לעומת 10.8% בלבד מקרב הנשים. 36% מציבור הגברים האמידים העידו כי הם מעדיפים להשקיע בנדל"ן, לעומת 26.2% בקרב הנשים האמידות.

הבנק בדק גם את ציפיות השוק לשער הדולר וגילה שרוב הציבור צופה שהדולר לא יעמוד בפני מהפך נוסף בשנת 2010. לשאלה "מה אתה צופה שיהיה שער הדולר בסוף 2010?" השיבו 67.6% מקרב ציבור האמידים, ששער הדולר יישאר פחות או יותר ברמתו כיום. כך גם השיבו 54.8% מקרב כלל הציבור. ואולם, 16.6% מקרב ציבור האמידים סבורים ששער הדולר יעלה בשנה הקרובה וישוב לרמות הגבוהות שידע - סביב 4.5 שקלים לדולר.