האם לבייב ונושאי המשרה באפריקה ייתבעו ב-60 מיליון דולר?

זו ככל הנראה כוונת מחזיקי האג"ח של החברה ■ הסכום מגלם את מלוא סכום ביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה בחברה ■ ביטוח הדירקטורים שנרכש מגן על מנהלי החברה מפני תביעה עתידית

העברת הכספים על-ידי לב לבייב לבנקים - מתחת לאפם של מחזיקי האג"ח - ממשיכה להכות גלים. יממה לאחר הדברים החריפים של השופטת ורדה אלשיך נגד לבייב והבנקים - בהם רמזה כי התנהלותם עשויה להשפיע על הישארותו של לבייב בעל השליטה באפריקה ישראל - מגיע גם תורם של מחזיקי אג"ח באפריקה ישראל. אלה, כך נודע ל"גלובס", שוקלים לתבוע את לבייב ונושאי משרה בכירים אחרים באפריקה ישראל בסכום של 60 מיליון דולר - מלוא סכום ביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה בחברה.

ביולי השנה אושררה סופית על-ידי דירקטוריון אפריקה ישראל ההתקשרות עם קבוצת מבטחים בשוק הביטוח הבינלאומי, ורכישה מהם של פוליסת ביטוח אחריות נושאי משרה עבורה ועבור החברות-הבנות. למעשה, פוליסת הביטוח היתה אפקטיבית כבר ממארס השנה ואושרה בדירקטוריון עוד בחודש מאי, אך כיוון שבאותו תאריך היה חסר דח"צ אחד - ההחלטה אושררה סופית רק ביולי.

חודש לאחר מכן הודיעה הנהלת אפריקה ישראל, במסיבת עיתונאים דרמטית, כי החברה תזדקק להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח, כדי לעמוד בתשלומים להם היא מחויבת.

"לאור הסיכון הכרוך בפעילותם"

ביטוח הדירקטורים שנרכש מגן על מנהלי החברה מפני תביעה עתידית, והחברה ציינה כי בעלי השליטה שיש להם עניין אישי בהתקשרויות הם לבייב ובתו, צביה לבייב-אלעזרוב, שניהם נושאי משרה בקבוצה. תנאי הביטוח ביחס לבעל השליטה ובתו זהים לתנאי הביטוח של הדירקטורים ונושאי המשרה האחרים בחברה.

דירקטוריון החברה הצדיק בזמנו את אישור הגדלת הפוליסה "לאור הסיכון הכרוך בפעילותם של נושאי המשרה בחברה, תוך התחשבות בתחומי פעילותה של החברה והיקפם, וכן במעמדה כחברה ציבורית, מחד גיסא - אל מול העלויות הכרוכות ברכישת ביטוח, מאידך גיסא".

כעת, כאמור, בוחנים מחזיקי האג"ח אם יוכלו להסתייע באמירות הקשות של השופטת ורדה אלשיך, נגד לבייב כדי להגיש תביעה כספית נגדו. בין היתר כתבה שופטת בית המשפט המחוזי כי "עשויה להתעורר תהייה בדבר העמידה בדרישת ניקיון הכפיים הנדרשת ממגיש ההסדר, שעליו לעמוד בחובה מוגברת של הגינות ותום-לב כלפי הנושים".

לנושי פויכטונגר זה הצליח

דוגמה למקרה שבו נושים של חברה הצליחו לזכות בחלק מכספי ביטוח הדירקטורים נרשמה ביולי האחרון, כשחברת פויכטונגר השקעות (לשעבר מקבוצת פלד-גבעוני) חתמה על הסכם פשרה במסגרת הסדר נושים עם 4 מהדירקטורים של החברה שקרסה.

לפי ההסדר, כלל ביטוח תשלם 8 מיליון דולר לסילוק תביעת הרשלנות שהוגשה נגד החברה, כאשר 60% מכספי הפשרה יחולקו בין בעלי המניות מהציבור, ו-40% יועברו לנושים.

פויכטונגר השקעות קרסה ב-2002, זמן קצר אחרי שקבוצת פלד-גבעוני (בראשות המפכ"ל לשעבר, רפי פלד) רכשה את השליטה בה והחליפה את הדירקטוריון. הדירקטורים החדשים אישרו בתוך 4 ימים בלבד שורת עסקאות ענק סבוכות ומורכבות ביותר מ-240 מיליון שקל, והביאו לקריסתה עם חובות של 250 מיליון שקל.

הנאמן, עו"ד ד"ר שלמה נס, הגיש בקשה מכוח סעיף 374 לפקודת החברות, להטיל אחריות אישית בסך 250 מיליון שקל על הדירקטורים לחובות החברה, בנימוק שהם התרשלו והפרו את חובת הזהירות בעסקאות ובפעולות נוספות שאישרו.