רוביני: "הראלי בשווקים מוקדם מדי, מהיר מדי וגדול מדי"

"בסופו של דבר הדולר יתאושש, אך לא בזמן הקרוב, אלא רק בעוד 6 עד 12 חודשים לפחות" ■ "המדיניות המוניטרית המרחיבה תזרים דולרים למדינות המתעוררות אשר יצמחו מהר יותר מהמפותחות"

נוריאל רוביני, אחד הכלכלנים היחידים שהצליח לחזות במדויק את המשבר הפיננסי העולמי, אמר כי הראלי בשווקים הפיננסים היה "גדול מדי, מוקדם מדי ומהיר מדי", אך הוסיף כי הוא לא צופה תיקון מיידי, משום שהדולר החלש יעודד בחודשים הקרובים את המשקיעים לחפש אפיקים בעלי תשואה גבוהה יותר.

רוביני, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת NYU אמר כי "בסופו של דבר הדולר יתאושש, אך לא בזמן הקרוב, אלא רק בעוד 6 עד 12 חודשים לפחות".

"כתוצאה מפעילות Carry Trade (קניית מטבעות נושאי ריבית גבוהה כנגד מטבעות נושאי ריבית נמוכה לתקופת זמן ארוכה, תוך כוונה לסגור את העסקה בספוט בתאריך עתידי והפקת רווח. א.ה) המגמה הנוכחית בשווקים תימשך". רוביני אמר את הדברים במהלך כנס של מדינות יבשת אמריקה שנערך אתמול (ה'). כך דווח ב-CNBC.

רוביני חזר על התרחיש הפסימי שלו לפיו ההתאוששות הכלכלית העולמית תהיה בצורת U - איטית והדרגתית מאד, מה שיתורגם לדוחות כספיים מאכזבים של החברות, והידרדרות של האינדיקטורים הכלכליים. בסופו של דבר גם מחירי הנכסים ירדו.

עם זאת, רוביני העריך כי התרחיש הזה יתעכב בגלל מדיניות מוניטרית מקלה לאורך זמן וחבילות תמריצים פיסקליות.

"אני רואה מתיחות כזו בגלל שאני חושב שהכלכלה הריאלית תפתיע לרעה, בעיקר כאשר השפעת חבילות התמריצים תתפוגג. מצד שני יש לקחת בחשבות את ההשפעות של המדיניות המוניטרית שמכניסה נזילות אך עלולה להביא לעליית מחירים".

"המדיניות המוניטרית המרחיבה בכל העולם תביא להזרמת דולרים למדינות המתעוררות, אשר יצמחו בקצב מהיר יותר מהמדינות המפותחות במשך מספר שנים"

"האתגר של מדינות מתעוררות, כמו ברזיל, הוא ליישם מדיניות יעילה לבלימת הזרמות הון מוגזמות שהובילו לייסוף של מטבעות מסויימים". רוביני רמז כי המדיניות הנוכחית של ברזיל אינה נוקשה מספיק כדי לעצור את הזרמות הדולרים. באותה נשימה, רוביני אמר כי הוא אופטימי באשר למצבה של הכלכלה הברזילית, אך הזהיר מפני "אופוריה מוגזמת" בשוק ההון הברזילאי.