התעשיינים: רשויות דרשו תשלומי אגרות והיטלים היסטוריים

28% מהתעשיינים טוענים: אין תיעוד של התשלום, שכן לעתים התחלפו הבעלים ולעתים עוברים פרקי זמן ארוכים מאד מביצוע התשלום בפועל ועד לתביעה ■ ב-2009 שילמה התעשייה למעלה מ-2 מיליארד שקל עבור ארנונה

בשנה האחרונה חלה ירידה קלה ברמת שביעות הרצון הכללית של המפעלים מרמת השירותים שמ ספקות הרשויות המקומיות לאזורי התעשייה השונים ברחבי הארץ, מ-2.9 ל-2.8 בסולם של 1 (גרוע) עד 5 (מצוין). רמת שביעות הרצון הנמוכה ביותר נמדדה באזור הדרום. כך עולה מסקר שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים בישראל שנערך באחרונה בקרב 123 מפעלים ברחבי הארץ, ובחן את מדד שביעות רצון המפעלים מרמת השירותים של הרשויות המקומיות באזורי התעשייה.

במסגרת הסקר דיווחו 28% מהמפעלים, כי הרשויות המקומיות פנו אליהם בשנה האחרונה בדרישה לתשלומים היסטוריים של אגרות והיטלים, בגין עבודות שבוצעו בעבר. המדובר בהיטלי מים וביוב, היטלי פיתוח ועוד.

התעשיינים טוענים, כי נושא זה מהווה בעיה משמעותית למפעלי התעשייה, שכן גם אם ההיטלים שולמו כחוק בעבר, הרי שאין בנמצא תיעוד של התשלום שבוצע, כי לעתים התחלפו הבעלים ולעתים עוברים פרקי זמן ארוכים מאד מביצוע התשלום בפועל ועד לתביעה. לכן, על-פי הטענה, למפעלי התעשייה אין יכולות להתגונן מפני תביעות אלו. כמו-כן נטען, כי היקפי התביעות הם עצומים, ולא אחת מעמידים בסכנה את המשך פעילות המפעל.

בשנת 2009 שלמה התעשייה למעלה מ-2 מיליארד שקל עבור ארנונה.

שיפור גדול בפינוי אשפה ממפעלים

מהסקר עולה עוד, כי רמת פינוי האשפה ממפעלים ממשיכה להשתפר והשנה רשמה עלייה של 9% לרמה של 3.14 לעומת 2.88 בשנה שעברה. שיפור זה הוא הגדול ביותר מבין הקטגוריות שנבדקו.

כמו כן, בשנה האחרונה חלה ירידה ברמת שביעות רצון המפעלים מהסיוע ברישיון עסק ע"י הרשויות המקומיות, מ-3.07 אשתקד ל-2.85 כיום.

כן, ירדה רמת שביעות רצון המפעלים מחזות אזור תעשייה שבטיפולן של הרשויות המקומיות, מ-2.96 בסקר הקודם שנערך לפני שנה ל-2.79 בסקר הנוכחי.

מהסקר מתברר כי רמת שביעות רצון המפעלים ממקומות החנייה באזורי התעשייה ירדה אף היא וקיבלה את הציון הממוצע 2.84 כיום, לעומת 2.96 אשתקד.

רמת נגישות וזמינות התחבורה הציבורית באזורי התעשייה, השתפרה מעט, אך קיבלה את הציון הממוצע הנמוך ביותר, 2.45 כיום, לעומת 2.35 אשתקד.

יציבות בתשתיות מים וביוב

ברמת תשתיות מים וביוב באזורי התעשייה, שביעות הרצון המפעלים נותרה כמעט ללא שינוי עם ציון ממוצע של 3.17 כיום לעומת 3.19 אשתקד. שביעות רצון המפעלים מרמת האבטחה והשמירה שקיבלו אזורי התעשייה נותרה אף היא כמעט ללא שינוי עם ציון ממוצע 2.59, לעומת 2.58 אשתקד.

מהסקר מתברר כי בשנה האחרונה חלה עליה בשביעות רצון המפעלים מתשתית הכבישים הפנימיים הקיימת באזורי התעשייה ברשויות המקומיות,מ-2.96 אשתקד ל-3.06 כיום.

מהשוואה ברמת שביעות רצון המפעלים מהרשויות המקומיות לפי מחוזות באזורי הארץ השונים בולטת לרעה רמת שביעות הרצון הנמוכה באזור הדרום (2.69) פרט לסעיף החניה אשר בו רמת שביעות הרצון היא הגבוהה ביותר בארץ. בשאר הקטגוריות, רושם מרחב זה ציונים נמוכים ביחס לשאר חלקי הארץ.

אזור המרכז מקבל את הציון הגבוה ביותר ברמת שביעות רצון המפעלים 2.98, לעומת מחוז הצפון שמקבל ציון משוקלל של 2.78 ו- 2.69 בדרום הארץ.

תגובת השלטון המקומי: "נשמח לקבל את הנתונים על מנת ללמוד אותם. יש להצר על כך שאנו למדים על הנתונים דרך התקשורת מבלי ששיתפו את מרכז השלטון המקומי בהכנת הסקר, שתוצאותיו טרם הוצגו לשלטון המקומי. הרשויות המקומיות, בתקופה הקשה בה הן נמצאות בגלל קיצוצי הממשלה בתקציביהן, אכן עושות כל שביכולתן על מנת למצות את פוטנציאל הגבייה בהתאם לדרישות המחייבות והבלתי מתפשרות עליהן הורה משרד הפנים. במסגרת עסקת החבילה לה היו שותפים התעשיינים (הרשויות המקומיות לא היו שותפות לה) אסרו על הרשויות להעלות את הארנונה לתעשייה ואף לא על החלק היחסי שנובע מתוך ההתייקרויות השונות, איסור שהתוקף שלו מסתיים בימים אלו. באשר לתוצאות, אנו מכירים נתונים אחרים ושומעים על שיתופי פעולה פוריים בין ראשי רשויות לתעשיינים".