D&B: כ-10% מחברות הנדל"ן הבורסאיות בסיכון גבוה

מדובר בשיפור משמעותי לעומת אשתקד אז חמישית מהחברות היו בסיכון דומה ■ להערכת כלכלני החברה, ברבעון הרביעי יעלו היקפי המשכנתאות בישראל ל-13.1 מיליארד שקל ■ את האות להתחלת עליית מחירי הנדל"ן בארץ, מציינים בחברה, סיפק בנק ישראל לאחר שהוריד הריבית

השיפור בסביבה העסקית והפיננסית בחודשים האחרונים הובילה לירידה חדה בסיכון חברות הנדל"ן הבורסאיות, בהשוואה לרמות הסיכון בהן היו מצויות בשיא המשבר בשנה שעברה. שיעור חברות הנדל"ן הבורסאיות שנמצאות בסיכון גבוה נכון לסוף 2009 הוא 10%, לעומת 19% בשנה שעברה. כ-30% מהחברות נמצאות היום בסיכון בינוני ו-60% נמצאות בסיכון נמוך. כך עולה מנתונים של חברת דן אנד ברדסטריט (D&B) שהגיעו לידי "גלובס".

"גיוסי יתר"

דן אנד ברדסטריט ישראל תערוך מחר (ב') את כנס הנדל"ן השנתי במסגרת פרויקט דנס 100. להערכת כלכלני החברה, ברבעון הרביעי של 2009 יעלו היקפי המשכנתאות בישראל ל-13.1 מיליארד שקל, מה שמגלם עלייה של כ-80% לעומת הרבעון הראשון של השנה. יחד עם זאת, ולמרות צפי להמשך גידול בהיקף המשכנתאות גם בחודשים הקרובים, בחברה מעריכים כי עליית ריבית בנק ישראל, יחד עם הכניסה המצומצמת יותר של משקיעים זרים, עלולה להביא לעצירה בעליית מחירי הנדל"ן בתחילת הרבעון השני של 2010.

למרות "היעדרותה של בועת נדל"ן טרם המשבר, ריבית נמוכה, היעדר האלטרנטיבות להשקעה ומיעוט בקרקעות חדשות לבנייה", שכאמור שמרו על איתנות הנדל"ן למגורים בישראל בשנה האחרונה, מציינים ב- D&B כי חברות הנדל"ן הישראליות נאלצות היום להתמודד עם תוצאות "גיוס היתר" שהן ביצעו בתקופה שקדמה למשבר. "לדוגמא", מציינים בחברה, "היקף גיוסי האג"ח שניתן לחברות נדל"ן זינק מ-4 מיליארד שקל בשנת 2005 ליותר מ-12 מיליארד שקל ב-2007. חברות הנדל"ן חשו את המשבר כבר בשנת 2008, בה היקף גיוסי האג"ח צנח בחזרה לרמתו ב-2005 ובשנה האחרונה לרמה הקרובה ל-3 מיליארד שקל".

את האות להתחלת עליית מחירי הנדל"ן בארץ, מציינים בחברה, סיפק בנק ישראל לאחר שהוריד את ריבית הבסיס לשפל חסר תקדים, כחלק מההתמודדות עם המשבר. הריבית הנמוכה הביאה לעלייה של כ-10% במחירי הנדל"ן בשנה המסתיימת בספטמבר, בעוד שבספרד, רוסיה, אירלנד ואיחוד האמירויות, למשל, ירדו מחירי הנדל"ן בשנה החולפת בשיעורים הנעים בין 7% ל-48%.

8.6% ריאלי מ-99'

בסוף 2009, לפי הנתונים, מגיע היקף ההלוואות בחברות הנדל"ן לכ-140 מיליארד שקל, לעומת 40 מיליארד שקל בשנת 2002. בשנתיים הראשונות, לראשונה מאז 2002, חלה ירידה בהיקף המינוף ובהיקף השקעתן של חברות הנדל"ן.

בסיכום עשור, מציינים ב-D&B כי מחירי הנדל"ן בישראל רשמו עלייה נומינאלית של 33.5%. במקביל, באותה התקופה עלה מדד המחירים לצרכן ב-22.9%, כלומר חל שינוי ריאלי של 8.6% בלבד במחירים בעשר השנים האחרונות.