מה קורה בתוך הנפקות האג"ח

אמנם נרשמו 43% עלייה בהנפקות לעומת 2008, אולם חלקם של המוסדיים יורד והולך

אחרי הפריחה המחודשת שנרשמה בהנפקות האג"ח בחודשים האחרונים, בבנק לאומי כבר רואים את הסוף. "ניכרת חולשה בהנפקות האג"ח הקונצרניות ולא כל החברות שהנפיקו לאחרונה הצליחו לגייס את כל הסכום המתוכנן", נכתב בסקירה שמפרסמת חטיבת שוקי ההון של הבנק.

בחודשים אלה התעורר שוק הגיוסים לתחייה: מתחילת השנה גויסו באג"ח קונצרניות כ-33 מיליארד שקלים - 43% עלייה לעומת הגיוסים בשנת 2008 כולה. בתחילה דובר רק בחברות בעלות הדירוג גבוה, אולם לאט-לאט גלש גל הגיוסים גם לחברות בדירוגים נמוכים יותר, ואף לקבוצת הדירוג BBB, כמו חברת הנדל"ן של צרפתי, שהצליחה לגייס לאחרונה יותר מ-100 מיליון שקל, או מישורים של גיל בולטרייך, המבקשת לגייס סכום דומה.

ואולם, כעת הולכות וגוברות ההערכות בשוק ההון לפיהן גל גיוסי החוב הגדול כבר קרוב לסיומו. זאת בשל העובדה שהביקושים שנרשמים בהנפקות כבר אינם גבוהים כבעבר. בנוסף, בשוק מעריכים כי בהחלט ייתכן שחלק מהגיוסים הקרובים עשויים להידחות.

"במרבית ההנפקות שהיו לאחרונה, לא נרשם רווח משמעותי למשקיעים במסחר שלאחר ההנפקה, מה שמקטין את האטרקטיביות של ההנפקות למשקיעים לטווח הקצר, שהיוו חלק ניכר בביקושים באותן הנפקות", כותבים בלאומי. "כמו כן, הנפקות שהתבצעו באמצעות הרחבת סדרות אג"ח קיימות, גורמות לירידות שערים באותן איגרות חוב".

גם הגופים המוסדיים הגדולים כמעט ולא משתתפים בגיוסי האג"ח האחרונים. לפני נתוני האוצר שיעור ההשתתפות של המוסדיים הגדולים בהנפקות האחרונות ירד ל-13% בלבד, זאת בעוד חלקם בשוק ההון הוא כשני שלישים.

משיחות עם מוסדיים עולה כי הם מעדיפים שלא להשתתף בהנפקות כי המרווחים שמציעות החברות לעומת התשואה באג"ח מדינה נמוך מדי, ולא מגלם את רמת הסיכון. "היום אי אפשר לדבר על מציאות אלא על מחירים הוגנים, והרבה פעמים המחירים יקרים מדי לטעמי. כרגע אין מציאות רבות", אמר רועי יקיר, מנהל ההשקעות הראשי בכלל ביטוח, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

סנטימנט שלילי בשוק

אז מי בכל זאת קונה את הסחורה בהנפקות השונות? עיקר המשתתפים הן קרנות הנאמנות. בתקופה האחרונה נהנו קרנות האג"ח מגיוסים גבוהים במיוחד, כשרק בנובמבר גייסו הקרנות הללו כ-4 מיליארד שקל.

מנהלי הקרנות שמחויבים לרכוש אג"ח בהתאם לזרימת הכספים אליהם, התנפלו על ההנפקות, וזאת למרות שבשיחות סגורות מציינים חלקם שרכישת האג"ח אינה תמיד מוצדקת, ואינה מתמחרת תמיד נכון את הסיכון בשוק. אולם בשבוע האחרון נראה כי גם זרם הגיוסים בקרנות נחלש מעט, ואם המגמה הזאת תימשך, הביקושים בהנפקות האג"ח יואטו עוד יותר.

במקביל, שוק האג"ח סבל מסמנטימנט שלילי בשבוע שעבר, ומירידות חדות יותר בממוצע מאשר בשוק הסולידי בעולם. האווירה השלילית הזאת אינה מסייעת לגיוסי האג"ח.

מדד התל-בונד 60 שמאגד את 60 האג"ח הקונצרניות הגדולות בשוק איבד בשבוע האחרון כ-2%, ואילו איגרות החוב הממשלתיות הארוכות ירדו בשיעור של עד 2.5%. מדובר אמנם בירידה חדה יחסית לשוק הסולידי, אך עדיין ניתן לראות בכך תיקון טכני ולא שינוי מגמה.

"הסבירות לעליית ריבית ממושכת וכמעט רציפה של בנק ישראל החל מהשנה הבאה גבוהה יחסית, ואילו דבר זה לא מקבל ביטוי מספיק בשוק המק"מ ובאג"ח בריבית משתנה", כותבים בלאומי. "קיימת עדיפות לאפיק השקלי בטווח הבינוני והקצר על פני האג"ח הצמודות. מומלץ למכור אג"ח קונצרניות בריבית משתנה", מסכמים בבנק את המלצתם לשוק הסולידי.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"