שלוש סיבות להתחזקות הדולר

לשקל כללים וחיים משלו, אבל מתישהו יש להניח שגם הוא יישמע לכוח הכבידה

בשבוע שעבר נתן האירו כמה סימני מכירה (ביחס לדולר) טכניים וביום חמישי הצטרף גם הין למגמה השלילית. להתחזקות הדולר כמה סיבות כלכליות והחשובות שבהן יפורטו להלן.

ראשית, כלכלת ארה"ב עוברת תהליך התייעלות אדיר שהוא תוצאה של העובדה שחברות אמריקניות לא יכלו לפני 20-30 שנה להתחרות בחברות יפניות ואירופאיות גם בשוק העולמי וגם בשוק האמריקני. מה שאיפשר את התהליך היא העובדה שארגוני העובדים (ה-Unions) נחלשו מאוד כך שברוב הענפים הם לא יכלו להתנגד לתהליך. על התהליך הזה כתבתי כבר לפני 15 שנים (ר' למשל "גלובס" מ-23/03/95 , בלומברג 15/05/95 וברונס מ-12/11/95).

מאז אני שומע את הטענה שיש גבול להתייעלות והתהליך ודאי הסתיים, ולא היא. הפריון בארה"ב עלה אפילו בתקופת המשבר ובשני הרבעונים האחרונים הוא זינק במהירות מדהימה. כתוצאה מתהליך ההתייעלות ירדה עלות העבודה ליחידת מוצר (עלות העבודה הדרושה כדי לייצר $1 של מוצר) בארה"ב בשלושים השנים האחרונות לחצי, יחסית לשאר העולם, כלומר גם יחסית לסין והודו. כתוצאה ירד השנה הגירעון האמריקני במאזן התשלומים לחצי משהיה בשנה שעברה.

שנית, הסיבה העיקרית לקיומו של הגירעון האמריקני היא עליית מחירי הבתים שגרמה לאמריקנים להרגיש עשירים יותר ולכן לצרוך יותר, כולל יבוא. נפילת מחירי הבתים לאחרונה פעלה בכיוון ההפוך, האמריקנים הקטינו צריכה, כולל יבוא, והגדילו חזק את החיסכון כך שהגירעון פחת. מגמה זו גם צפויה להימשך.

שלישית, גורם נוסף להתחזקות הדולר היא העובדה הפשוטה שהוא נסחר ברמה נמוכה מדי יחסית לכוח הקנייה שלו. למשל, לפי "מדד הביג-מק" האירו שוה בערך 1.1 דולר לעומת מחירו הנוכחי בשוק המט"ח שהוא 1.44 דולר.

למרות כל אלה הגיע הדולר בשבועות האחרונים לרמת שפל עמוקה דייה שברחבי העולם נשמעו עליו הספדים. זאת כמובן בגלל שארה"ב לווה סכומי עתק בשווקים הבינלאומיים, כלומר, היא מוכרת דולרים.

פעמיים קודם הגיע הדולר לרמה זו בשנים האחרונות, ומשם החל לעלות וכנראה שכך יעשה גם הפעם. זאת במיוחד כלפי האירו, שלו סיבות מיוחדות ליפול. הורדות דירוג האשראי של יוון וספרד עלולות להימשך עם הורדות של פורטוגל, אירלנד ואולי אפילו אנגליה. בסופו של התהליך אולי יתפורר סוף סוף האירו, מה שהיה צפוי עוד מלפני שהוא הונפק.

ומה באשר לשער החליפין של הדולר/שקל? ובכן, לשקל יש חיים משלו שלא תמיד אפשר להסביר בניתוח כלכלי אבל מתישהו סביר שגם השקל יישמע לכוח הכבידה.

הכותב הוא כלכלן