הקורלציה בשווקים נסדקת

עקומת העולות והיורדות משתנה, וגם הגולש "מקצוען" מביא אלינו מבט חדש על S&P

מאז יום שישי 4 בדצמבר, מתחולל בשינוי משמעותי בקורלציה אשר הורגלנו אליה, כמעט מאז תחילת השלב העולה של המשבר (שלב B), דהיינו מאז מרץ השנה, והיא הקורלציה המקשרת בין תנועת המחיר של הדולר האמריקאי, לבין השינויים בשווקי המניות.

עד שינוי זה, כאשר הגיעו חדשות טובות, מבוססות או לא, בדבר הכלכלה בארה"ב, הדולר נחלש והמניות עולות.

לתנועה הפוכה זו בין סוגי הנכסים, הסברים רבים לכאורה:

  1. הקרי-טרייד הדולרי - לקיחת הלוואות דולריות בריבית אפס לצורך השקעה בנכסים מניבים יותר, או בעלי סיכוי לרווח הון משמעותי, כמו מניות או סחורות.
  2. חולשת הדולר, העירה צורך בעליית הנכסים הנקובים בו, לצורך שמירה על ערכם הראלי.
  3. המשך מוצהר של המדיניות המוניטרית והפיסקלית המרחיבות.
  4. יציאה אמריקה מהמשבר אמורה לעודד צריכה, וכך לעודד קנייה של סחורות וצמיחה במדינות המתפתחות המשרתות את הצרכן האמריקאי. מכאן שערכו של הדולר נחלש לעומת מטבעות כמו הדולר האוסטרלי, הדולר הקנדי, ואף מול האירו, כמשפיע העיקרי בסל המרכיב את הדולר-אינדקס.

הגרף הבא מציג את הקורלציה שהייתה והשינוי בה (נוצר בעזרת אתר StockCharts.com):

משה שלום נסדק דולר

  1. בחלק העליון מופיע גרף יומי של מדד נסדאק ובחלק התחתון מוצג גרף יומי של הדולר-אינדקס.
  2. את שניהם חילקתי לאזורים 1 ו-2 כאשר בראשון, מוצגת הקורלציה המקורית ובשני, את השינוי שחל מאז 4-12-2009.
  3. העלייה הדרמתית בדולר-אינדקס אמנם לא גרמה את הירידה הצפויה במניות, אבל גם לא ראינו בהן עליות משמעותיות למרות השיפור בנתוני האבטלה, והייצור התעשייתי המשופרים.

כמובן שהתפרסם הסבר לכל המתרחש, והוא שעכשיו, לאחר שיפור מוכח בנתונים, יתחיל הפד לספוג בחזרה את הכסף שנשפך כמים, כדי להציל את העולם מהמשבר החמור, שלתוכו נכנס מאז השפל הגדול בשנות ה-30. הייתי משתכנע יותר מטיעון זה, אם לא היינו שומעים הכחשות מאוד נמרצות בדבר הצמצום המוניטרי מצד ברננקי ושותפיו בממשל.

לדעתי, אנו רואים פשוט עוד שלב ביצירת הפסגה המתגלגלת לקראת השלב הבא במשבר, והוא שלב הירידות C. המניות יהיו כנראה השלב האחרון, לאחר הדולר, הסחורות והאג"חים המסוכנים, וזאת מן הטעם הפשוט של הצורך מצד מנהלי כספים רבים בעולם להציג תשואות סבירות לקראת סיום השנה.

גם הגרף הבא, מחזק את ההשערה בדבר הסטייה השלילית של גורמים מצטברים והולכים (נוצר בעזרת אתר StockCharts.com):

משה שלום נסדק עומק


  1. בחלק העליון של הגרף, אנו רואים שוב את הנסדק היומי, ובחלק התחתון את עקומת Advance-Decline Line של מדד זה ברמה השבועית. עקומה זו מייצגת את הסכום המצטבר של ההפרש בין המניות העולות והיורדות של המדד, בכל יום. אם ההפרש חיובי, העקומה תעלה, אחרת היא תרד.
  2. ניתן להבחין בבירור שמאז סוף ספטמבר השנה, המדד חזר למצב עלייה מתונה במחיר, אבל העקומה יורדת בהדרגה, והסטייה השלילית הזו מעידה כאלף עדים על הרקע הירוד של העליות הנוכחיות האלו.

לסיום, אציג היום גרף שקיבלתי מגולש, קורא ושותף בפורום שהוא גם מכותב יקר ברשימת התפוצה (כינויו "המקצוען") המציג את העתיד הקרוב על פי כמה כלים טכניים, והסטייה המתקיימת בכמה אינדיקאטורים:

משה שלום גרף יומי ספ500


• בגרף אנו רואים את הספרור אליוט שהזכרתי שבוע שעבר, וכן תחזית צפויה של סיום גל C של הזיגזג האחרון (Z מתוך השלישייה המרכיבה את העלייה מאז מרץ WYZ).

• בסקירה הקודמת ציינתי את 1200 כיעד סביר אבל ספירלת הפיבונצ"י המוצגת כאן מצביעה על אזור 1150-75 כסביר יותר. לדעתי, אין זה הפרש משמעותי בהתחשב במה שאמור לקרות אח"כ.

• כפי שהוא ציין בפניי, הוא משתמש בכלים השונים המתבססים על סדרת הפיבונצ"י (סרגל, ספירלה, מניפה ו-Projection) כדי לאושש או להתכונן לרמות חשובות בתנועת המחיר. ההבנה שהכל סברות ולא וודאול מגבירות את הסיכוי להצליח כאשר מתמודדים עם ה"עתיד" הניבט מן האספקטים הטכניים.

• ניתן לראות בבירור את הסטיות השליליות הן במתנד ה-RSI והן ב-MACD המוצגים בחלק התחתון של הגרף. לאור התקופה הארוכה שבהן הסטיות האלה מתקיימות, אני רואה בהן כחיזוק משמעותי להשערה בדבר הפסגה המתגלגלת, אשר הזכרתי בחלק הראשון של סקירה זו.

בינתיים, אני רוצה להדגיש דבר חשוב החוזר שוב ושוב בטוקבקים: המגמה המתקיימת כרגע היא מגמה עולה, על פי השיאים ושפלים של התנועה במחיר, ואין עדיין שינוי בה.

כל הנכתב כאן אמור לשמש חומר למחשבה בדבר השינוי במצב נוכחי זה, וזאת כדי להתכונן לקראתו.

  1. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com

  1. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.