ועדת הכספים תומכת ברכישת "אייר פורס 1" עבור רה"מ

על פי בדיקת משרד רה"מ והאוצר, לצעד הזה יש כדאיות כלכלית וההשקעה צפויה להחזיר עצמה בתוך חמש שנים ■ יוזם ההצעה ח"כ אבי דיכטר: ""לא ייתכן שראשי ממשלה ונשיא המדינה צריכים לחפש 'טרמפ'"

ועדת הכספים של הכנסת הבהירה היום (ג') כי תתמוך ברכישת מטוס שיישמש את ראש הממשלה בנסיעותיו הרשמיות לחו"ל. בדיון שקיימה היום הוועדה בעקבות הצעתו של ח"כ אבי דיכטר בדבר רכישת מטוס לאומי למדינה, אמר יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני כי "הצעד הוא נכון, אך יש לשקול את ההיבטים הכלכליים". עם זאת, בפני הוועדה טרם הוצגו ההיבטים הכלכליים של המהלך והיא תתכנס שוב לדון בהצעה כשיהיו הנתונים בידיה.

על פי בדיקה שנעשתה בעבר, במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר, נמצא כי לצעד הזה יש כדאיות כלכלית וכי ההשקעה צפויה להחזיר את עצמה בתוך חמש שנים. בדיון שקיימה מליאת הכנסת לפני כמה שבועות בנושא אמר סגן שר האוצר, יצחק כהן, כי הכוונה לרכוש מטוס משומש שיהיה באחריות חיל האוויר וינוצל בשעת הצורך גם כמטוס תדלוק לטיסות קרב ארוכות טווח, מסוג מטוסי הבואינג שכבר נמצאים בשימוש החיל. לדבריו, ניתן לתאם בין שתי המשימות, כך שטיסות התדלוק, בדרך כלל במסגרת אימונים, יתקיימו כשראשי המדינה בארץ וגם לא ערב נסיעותיהם הרשמיות לחו"ל.

נציגת משרד ראש הממשלה, דרורית שטיין, אמרה כי הנושא נבחן בימים אלו בחיוב, "וללא ספק הרבה יותר נוח למדינה להחזיק מטוס משלה כאשר התחזוקה תהיה בטיפול חיל האוויר". לדבריה, הוקם צוות משותף לאגף תקציבים ולחיל אוויר שיבחן אפשרות על פיה 70% מהשימוש יעשה על ידי אישי ציבור ו-30% על ידי חיל האוויר שיתחזק את המטוס.

נציגת משרד האוצר אילה אברהם הלוי אמרה כי בתוך כשבועיים המשרד יקבל את הנתונים הכלכליים בדבר עלות המטוס למדינה ואחזקתו, ותמסור על כך דיווח לוועדת הכספים.

בדיון אמר דיכטר כי הצורך ברכישת מטוס למדינה נובע מהיבטים רבים, "ראשית, ההיבט הביטחוני כאשר אבטחת ראש הממשלה והשרים במטוסים זרים קשה ומורכבת מאד, ההיבט הכלכלי הוא גם שיקול, מאחר ובין חמש לשבע שנים ניתן להחזיר את ההוצאה על רכישת המטוס, ובעיקר ההיבט התדמיתי של המדינה, המטוס הוא סמל לאומי ולא יתכן שראשי ממשלה ונשיא המדינה צריכים לחפש 'טרמפ' בכל פעם מחדש במטוסים של נשיאי מדינה אחרים".

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, סיפר בדיון כי שוחח עם נציג השב"כ שאמר לו כי גם עמדתם ועמדת היחידה לאבטחת אישים היא בעד מטוס למדינה, "אבקש ממשרד האוצר להשיב בתוך כחודש ימים בדבר העלויות והאם הם מתכננים להתקדם בנושא", אמר גפני.